واریز نشدن درآمد فروش گاز طبیعی به حساب خزانه درست نیست/ دیوان محاسبات نظرات دولت را اخذ نکرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور از تفریغ بودجه ۹۵ کل کشور آن را مایه تشویش اذهان عمومی و نادرست خواند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز در محل سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد تفریغ بودجه 1395 کل کشور، اعلام کردند، این گزارش تفریغ بودجه نادرست و موجب تشویش اذهان است.

نوبخت گفت: براساس ماده 8 قانون دیوان محاسبات لایحه گزارش تفریغ باید از طریق دولت آماده شود. حداقل کاری که باید انجام می شد این بود که دیوان نظرات دولت را دریافت می کرد.

او افزود: جای تشکر است که دیوان محاسبات به جای مچ گیری و پرونده سازی به دنبال هدایت گری دستگاههای اجرایی است البته این رویه در سالهای اخیر شدت بیشتری گرفته است. اما برای سال 95 دیوان راسا اقدام به تهیه گزارش کرده و همین موضوع اشکالاتی را ایجاد کرده و بهتر بود قبل از ارائه گزارش به مجلس نظرات دولت هم گرفته می‌شد تا ابهامات دیوان محترم محاسبات برطرف میشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به بندی از گزارش تفریق دیوان محاسبات در خصوص اجازه استفاده از انتشار اوراق مشارکت گفت: در بند الف تبصره 5 بودجه اجازه استفاده از انتشار اتاق مشارکت به شرکتهای دولتی داده شده و این استفاده بر مبنای نیاز انجام می‌شود. در واقع اجازه استفاده با تکلیف برای استفاده متفاوت است.

او افزود: در گزارش دیوان محاسبات به موضوع آینده‌فروشی با استفاده از اوراق مشارکت اشاره شده بود اما باید توجه داشت که این یک نکته مثبت است که همه اوراق مندرج در بودجه به مصرف نرسیده است.

نوبخت در خصوص شبهه عدم واریز 11 هزار و 470 میلیارد تومان منابع فروش داخلی گاز به حساب خزانه گفت: براساس سازوکاری که بین شرکت گاز و خزانه‌داری کل کشور در نظر گرفته شده است بنابر این شده که سهم هر یک از ذینفعان مانند مالیات ارزش افزوده و عوارض و سود سهام شرکتها مبالغ متعلق به سازمان هدفمندی مستقیم به حساب سازمان یارانه‌ها واریز شده است.

او افزود: سازمان حسابرسی یکی از دستگاه‌های نظارتی است و اگر تلخفی در عدم واریز 11 هزار میلیارد انجام می‌شد حتما این سازمان ورود می‌کرد و گزارش مستقل ارائه می‌شد.

در ادامه این نشست زنگنه وزیر نفت با ارائه توضیحاتی به رفع ابهام در خصوص بخشی از گزارش دیوان محاسبات پرداخت و گفت: کل فروش داخلی شرکت گاز براساس تایید دیوان محاسبات 17 هزار 800 میلیارد بوده که 8 هزار میلیارد به حساب سازمان هدفمندی واریز شده و اگر قرار باشد 11 هزار 400 میلیارد تومان دیگر واریز شود رقم به دست آمده از کل فروش گاز در سال 95 بیشتر شده است. باید به این نکته توجه داشت که حدود 9 هزار میلیارد تومان در سال 95 هزینه‌های جاری شرکت بوده است.

او افزود: سوال مهمی که وجود آمده این است که این درآمد کجا خرج شده است در واقع 8هزار میلیارد متعلق به سازمان هدفمندی و 9 هزار میلیارد مربوط به هزینه‌های جاری بوده مشخص نیست که 11 هزار میلیارد تومان در گزارش دیوان از کجا آمده چرا که از نظر ما چنین پولی وجود ندارد و دیوان محاسبات باید نسبت به شبهات و ابهامات پاسخگو باشد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 901215

وب گردی

وب گردی