شیخ عراقین مرمت کننده قبر مختار ثقفی است

اولین کنگره ملی بزرگداشت شیخ عبدالحسین تهرانی مشهور به شیخ عراقین در سازمان اوقاف برای اولین بار برگزار شدشیخ عراقی یکی از شخصیت های تاثیر گذار بعد از دوره قاجار و مرجع و مورد اعتماد مردم ایران و دولت عثمانی بود.

به گزارش ایسکانیوز،امروز اولین کنگره ملی بزرگداشت شیخ عبدالحسینی تهرانی در سازمان اوقاف با حضور حجت الاسلام محمدی رییس سازمان اوقاف کشور و حجت الاسلام حسینی معاونت فرهنگی و اجتماعی با هدف آشنایی بیشتر با شخصیت و سیره آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین تهرانی برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف در مورد این شخصیت دینی و فقهی گفت: وی از فقهای قرن ۱۳ و از شخصیت های مبارز بر علیه نظام های فکری اسلامی بوده است او مشاور امیرکبیر و نماینده ناصرالدین شاه در عراق برای توسعه و بازسازی حرم امام حسین و امامین عسکریین (ع) بود وی تاثیر گذار در زندگی اجتماعی مردم و از شخصیت های بعد از دوره قاجار و مرجع و مورد اعتماد مردم ایران و دولت عثمانی بوده است .

محمدی گفت: عبدالحسین تهرانی مرجع تقلید و از قاضیان زمان خود است که آثار زیادی در شخصیت شناسی دارد و در ساختن مدرسه علمیه و مسجد اهتمام داشته و کتب خطی خود را وقف کرده است.

محمدی در این کنگره بیان کرد: شیخ از شاگردان برجسته صاحب جواهر و بکی از ۴ نفری است که از صاحب جواهر درجه اجتهاد دریافت کرد.
به گفته وی اهداف کنگره؛ آشنایی بیشتر با سیره و شخصیت علمی او ؛ شناخت آثار و الگوگیری از شخصیت علمای شیعه و نقش وی در توسعه فرهنگی دینی در زمان قاجار بوده است.
محمدی گفت: این کنگره از اول آبان ماه امسال تا 15 دی ماه با فراخوان بخش های علمی، هنری، فرهنگی و مجازی آغاز شد و در مرحله دوم دریافت آثار تا 15 بهمن تمدید شد .

وی افزود: 15 اثر علمی،300 اثر هنری و 100 اثر مجازی ،80 اثر ادبی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است و هنرمندان نیز در حوزه ساخت فیلمنامه زندگی این شخصیت ایرانی اعلام آمادگی کرده اند.

گفتنی است داوری آثار و اهدای جوایز در اختتامیه این کنگره در نیمه اول اسفند در دانشگاه امام صادق(ع) با حضور مسئولان کشوری و هنرمندان برگزار خواهد شد.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 901244

وب گردی

وب گردی