30 درصد از سرطان ها در ایران سرطان مری است/ امکانات خوبی برای درمان سرطان داریم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در همایش ملی مبارزه با سرطان گفت: 34 مرکز تحقیقاتی در زمینه سرطان در کشور داریم و در 20 سال گذشته بیش از 10 هزار مقاله علمی در زمینه سرطان های شایع کشور منتشر کردیم. هر سال بیش از 2 هزار و400کار علمی منتشر می کنیم و در بخش تحقیقات در مقایسه با کشورهای منطقه از وضعیت مطلوبی برخورداریم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر ملک زاده با اشاره به اینکه مطالعات محققان کشور نشان داده ریز فاکتوهایی مانند تریاک ،قلیان،مصرف مایعات داغ و...مخصوص ایران هستند گفت: به طور کلی طی 3 سال گذشته روی حدود 50 پروژه تحقیقاتی سرمایه گذاری کردیم به طوری که در سال های گذشته در زمینه تحقیقات سرطان چنین مطالعاتی وجود نداشته است.

وی افزود : اگر نظام ثبت سرطان در کشور فعال شود می توان اقدامات بسیار مناسبی را در راستای پیشگیری و درمان این بیماری انجام داد.

دکتر ملک زاده گفت: با وحود ابنکه سرطان معده در جهان کاهش پیدا کرده اما یک پروژه تحقیقاتی در این زمینه در شهر اردبیل در حال اجرا است که امیدواریم بتوانیم با کمک آن اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از سرطان ها در ایران سرطان مری است گفت: با اینکه این سرطان به تدریج کاهش پیدا کرد هم زمان سرطان روده بزرگ افزایش پیدا کرده است و باتوحه به مسن شدن جامعه پیش بینی می شود سرطان ها افزایش پیدا کند. مهم ترین علل سرطان مواد مخدر عفونت ها و رژیم غذایی مناسب و هورمون های زنانه،هستند و جاقی می تواند منجر به بروز سرطان های مری معده و سینه شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به موارد بروز سرطان گفت: سیگار،قلیان، تریاک، آب غیر بهداشتی و غیر لوله کشی،بهداشت پایین دهان و دندان،چاقی و عدم تحرک بدنی،فقر اقتصادی،آلودگی هوای داخل خانه، نوشیدنی داغ، عفونت ها،سوابق خانوادگی ،مصرف گوشت کبابی،استرس و... از جمله عوامل بروز سرطان است که به راحتی می توان ار بروز آنها پیش گیری کرد.

دکتر ملک زاده افزود: مصرف تریاک در ایران بسیار متداول است و 20 درصد ایرانیان به طور متوسط به طور تفریحی مواد مخدر مصرف می کنند و ثابت شده است مصرف تریاک احتمال بروز سرطان را 2 برابر افزایش می دهد.

وی بیان کرد: ما امکانات خوبی برای درمان سرطان داریم و احتیاج به تربیت جراح های بسیاری داریم همچنین در زمینه رادیوتراپی نیز باید اقدامات مناسبی انجام دهیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برای پیشگیری از سرطان باید به مرتب مسواک زدن و مصرف میوه و سبزیجات، مصرف گوشت به خصوص ماهی،پرهیز از مصرف سیگار ،پرهیز از مصرف نمک، درمان عفونت ها پرهیز از تنفس طولانی مدت در هوای آلوده و مصرف مشروبات الکلی، و.... اشاره کرد. و یکی از داروهایی که از مصرف سرطان جلوگیری. می کند مصرف آسپرین است.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 901329

وب گردی

وب گردی