افزایش دو برابری درآمدهای غیر شهریه در سال 97 / ارائه خدمات پزشکی به کشورهای همسایه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با پیش‌بینی افزایش دو برابری درآمدهای غیر شهریه در سال آینده از تولید و صادرات برق خورشیدی و ارائه خدمات پزشکی به کشورهای همسایه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، سلطانعلی میر که بتازگی سکان هدایت دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان را به دست گرفته است در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح جایگاه و نقش دانشگاه آزاد اسلامی، ظرفیت‌ها و چالش‌های آن پرداخت و اظهار کرد: «مجموعه دانشگاه آزاد فرصتی عظیم و تاریخی برای نظام جمهوری اسلامی و کشور بوده و در حقیقت برآمده از انقلاب، فرزند انقلاب و یک نهاد انقلابی است.»

میر گفت: «این فرصت عظیم در سراسر کشور می‌تواند در دفاع از انقلاب، توسعه آموزش عالی، جذب جوانان، تربیت نیروی متخصص و کارآزموده و تربیت مدیران آینده کشور به کار گرفته شود. البته گاهی مدیریت‌ها و برخی جهت‌گیری‌ها در دانشگاه آزاد به شکلی بوده که در راستای این اهداف و متناسب با رسالت اصلی دانشگاه که انتظار می‌رود انقلابی و اسلامی باشد، نبوده است که امیدواریم با مدیریت جدید، دانشگاه در ریل اصلی خود حرکت کند و بتواند در عرصه خدمت رسانی به جامعه و قشر جوان کشور موفق باشد.»

وابستگی به شهریه؛ چالش اصلی واحدهای استانی

رئیس واحد زاهدان با ارزیابی شرایط واحدهای دانشگاه آزاد در استان متبوعش خاطرنشان کرد: «بین مراکز آموزشی وزارت علوم و سایر مؤسسات آموزش عالی، گسترده‌ترین مجموعه دانشگاهی با حدود 30 هزار دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی است که 7 واحد و مرکز، یک واحد بین‌الملل و مجموعه عظیمی از استادان، دانشجویان و نیروهای توانمند، متعهد و متخصص در اختیار دارد. در مجموع استان دو مرکز، یک واحد جامع، دو واحد متوسط و دو واحد کوچک دارد.»

وی افزود: «اما به هر حال چالش‌ها در هر مجموعه‌ای وجود دارد و دانشگاه آزاد نیز از این مقوله مستثنی نیست. یکی از این چالش‌ها وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان است که با توجه به کاهش دانشجو مشکلاتی را برای واحدهای استان ایجاد کرده و باعث کاهش منابع مالی شده است. البته تمهیدات و چاره‌اندیشی‌هایی صورت گرفته تا این نقص برطرف شود.»

افزایش دو برابری درآمدهای غیر شهریه در سال 97

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با تشریح برنامه‌های خود به آنا گفت: «ارتقا و بهبود کیفیت آموزش، ارتقای کیفیت امور اداری و مالی، رعایت ضوابط و آیین نامه‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از اهم برنامه‌های ماست؛ متأسفانه هزینه‌های جاری دانشگاه خیلی بالا است. باید این هزینه‌ها کاهش یابد و منابع درآمدی جدیدی پیدا شود. استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های فراوانی دارد. دریا و مرزهای طولانی فرصت هستند.»

این مسئول اظهار کرد: «برنامه‌ دیگر ما پیگیری طرح‌های کلان استانی است. پیگیری‌های فراوانی را با حوزه صنعت و معدن استان داشته‌ایم و اکنون نیز در حال ارتباط هستیم. به طور کلی همکاری خوبی در استان وجود دارد؛ انعقاد قرارداد با ادارات و مراکز دولتی برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و فراهم کردن امکان استفاده آنان از امکانات دانشگاه در برنامه‌های ما قرار دارد؛ دانشگاه، املاک، ساختمان‌ها و مجموعه‌هایی نظیر استخر نیز دارد که می‌تواند درآمدزایی برای دانشگاه داشته باشد.»

وی افزود: «تولید برق از طریق انرژی خورشیدی یکی دیگر از طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان است تا هم برق استان را تأمین کنیم و هم به کشورهای همجوار و به طور مشخص افغانستان و پاکستان صادر کنیم؛ بر این اساس بنده پیش بینی می‌کنم سال آینده و با اجرای طرح‌های جدید، درآمدهای غیر شهریه ما به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد.»

میر با توجه به بازدید خود از مراکز رشد واحدهای استان گفت: «در مراکز رشد ما محصولات متعددی تولید شده است؛ یعنی ایده به محصول تبدیل شده، اما بازاریابی صورت نگرفته و درآمدزایی نیز اتفاق نیفتاده است. بنده به دلیل ارتباط خوبی که با مجموعه استان دارم، تلاش می‌کنم تا با برگزاری جلسات تخصصی محصولات صنعتی مراکز رشد را معرفی کنم تا هم حمایت از تولید داخلی صورت بگیرد، هم جامعه از مزایای محصول تولید شده بهره ببرد و هم هزینه انجام شده به دانشگاه بازگردد.»

ارائه خدمات پزشکی به کشورهای همسایه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: «استفاده بهتر از واحد بین‌الملل چابهار در دستور کار قرار دارد و قصد داریم از کشورهای افغانستان و پاکستان دانشجو بپذیریم و تفاهم استانی آن را نیز با استانداری هماهنگ کرده ایم؛ وزارت امور خارجه و وزارت کشور نیز در این زمینه در حال همکاری با ما هستند؛ مجتمع‌های فرهنگی و مراکز رشد هم می‌توانند هم کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی کنند و هم گامی در مسیر کسب درآمد و ارتقای سطح آموزش باشند.»

وی خاطرنشان کرد: «رشته‌های جدیدی در حال تعریف است که تا به حال در استان تعریف نشده است. گاز تازه وارد استان شده که ظرفیتی است برای واحدهای دانشگاه؛ کشورهای همسایه هم نیاز زیادی به رشته‌های دندان پزشکی، پزشکی و پیراپزشکی دارند. با دانشگاه علوم پزشکی نیز همکاری داشته ایم تا ظرفیت این رشته‌ها افزایش یابد تا هم به حل مشکلات مردم استان کمک و هم ارائه خدمات پزشکی به بیماران کشورهای همسایه انجام شود.»

طرح ناحیه‌بندی در دستور کار قرار دارد

سلطانعلی میر در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با آنـــا به تبیین طرح ناحیه‌بندی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: «طرح آمایش آموزش عالی یا آنچه با عنوان ناحیه‌بندی مطرح شده است، ایده مثبتی است و ما کلیت این طرح را مناسب ارزیابی می‌کنیم. اما یکی از مشکلاتی که برای اجرای این طرح‌ با آن روبه‌رو هستیم، گستردگی جغرافیایی استان است. سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است. مثلاً اگر در شمال استان زمینه تدریس برای استادی فراهم نباشد، وی باید مسافت هزار کیلومتری را در مدت 10 تا 12 ساعت بپیماید تا به واحدی در جنوب استان برسد.»

دبیر هیأت امنای استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: «این طرح اکنون در حال اجراست و استان به سه ناحیه تقسیم شده است؛ یک ناحیه زابل، یک ناحیه ایرانشهر و یک ناحیه زاهدان. البته به نظر بنده این سه ناحیه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و به چهار یا پنج ناحیه تبدیل شود؛ طرح تعاون نیز از نظر ما ایده بسیار مفیدی است که در استان در حال اجراست و نیز قصد داریم از ظرفیت استادان در سراسر استان استفاده کنیم؛ بنابراین استان سیستان و بلوچستان برای اجرای طرح تعاون و طرح ناحیه‌بندی ملاحظات و اقتضائاتی دارد که باید بر اساس آنها برنامه‌ریزی کند. اما در مجموع متناسب با شرایط استان این طرح‌ها در حال اجراست.»

لزوم چرخش نخبگان و استفاده از نیروی انسانی

رئیس واحد زاهدان کادرسازی، تربیت نیرو و چرخش نخبگان را از برنامه‌های دیگر خود دانست و اظهار کرد: «متأسفانه چرخش نخبگان در نظام مدیریتی کشور و به دنبال آن در استان ما اجرا نمی‌شود. بنده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد استان به هیچ وجه نگاه به بیرون استان را نمی‌پذیرم و دست یاری به سوی همکاران خودم در استان دراز می‌کنم و می‌دانم که استان ما استعدادهای فراوانی در گوشه و کنار خود دارد که تا به حال از آنها استفاده نشده است و اطمینان دارم این رویکرد می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها نیز بشود.»

وی افزود: «چابک سازی دانشگاه نیز باید در حوزه‌های مختلف اتفاق بیفتد؛ یکی از مشکلات واحدهای ما روان نبودن امور است. گاهی آنچنان که شایسته است تکریم دانشجویان صورت نمی‌گیرد و بوروکراسی زائد باید از نظام اداری ما حذف شود؛ بر این اساس با همکاری واحد فناوری اطلاعات تلاش داریم تا نرم‌افزار جامعی را طراحی کنیم که در واحدهای سراسر استان اجرا می‌شود و فعالیت‌ها را تسهیل می‌کند و برای همه نیز یکسان خواهد بود.»

میر گفت: «همکاری با صدا و سیمای استان را نیز آغاز کرده ایم تا دانشگاه را به مردم استان معرفی کند. امکانات و ظرفیت‌های سخت افزاری دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان واقعاً مناسب است؛ بر این اساس رشته‌های جدیدی که در هیأت امنا بررسی می‌شود در صورت تصویب در رسانه استان معرفی خواهد شد؛ مقرر شد در محتوا و مباحث تئوری نیز کارشناسان و استادان ما به صدا و سیما کمک کنند و آنها نیز پیام دانشگاه را اطلاع رسانی کنند.»

این مسئول بیان کرد: «در زمینه فرهنگی نیز اقدامات مناسبی طراحی شده است. در همه واحدها همایش‌هایی به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. همایش‌های علمی، گردشگری، موعودگرایی و مهدویت و عرفان در سطح استان یا حتی فرااستانی تدارک دیده شده است.»

رئیس واحد زاهدان تأکید کرد: «متأسفانه فقر در استان سیستان و بلوچستان موج می‌زند، مشکلات مالی عدیده‌ای همکاران و استادان را درگیر کرده است. اینجا منطقه محروم است؛ به همین دلیل طرحی را با مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان اجرا خواهیم کرد. ما تعاونی مسکن دانشگاه را ایجاد کردیم و زمین‌های طرح نیز مشخص شده است و تلاش می‌کنیم تا مسکن همکاران را در قالب تعاونی تأمین کنیم.»

انتصاب دکتر ولایتی شور و نشاط خاصی در واحدهای سراسر کشور ایجاد کرده است

میر با توجه به سالگرد انتصاب رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با حکم رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: «انتصاب دکتر ولایتی حرکت مثبت و رو به جلویی بود و شور و نشاط خاصی در واحدهای سراسر کشور ایجاد شد. بنده با واحدهای مختلفی در سراسر کشور از جمله مشهد، کرمان و ... ارتباط دارم و انگیزه ویژه‌ای را که با حضور ولایتی در بدنه دانشگاه آزاد ایجاد شده است، می‌بینم؛ البته از تجارب مثبت گذشته هم استفاده می‌شود، اما به هر حال ایراداتی وجود داشت که مدیریت جدید در حال رفع آن است.»

وی ادامه داد: «همه باید بدانیم دانشگاه آزاد اسلامی به جریان و فرد خاصی تعلق ندارد؛ دانشگاه آزاد به مردم، انقلاب و شهدا متعلق است و مسیر حرکت دانشگاه در یک سال اخیر در همین مسیر قابل ارزیابی است؛ به عنوان مثال سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نقشه جامع علمی کشور مورد توجه بوده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: «امیدوارم همه ما در کنار هم بتوانیم دانشگاه را به اهداف عالیه خود برسانیم و خدمات مناسبی به نظام آموزش عالی کشور و دانشجویان ارائه دهیم و گامی در مسیر تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران برداریم.»

کد خبر: 901359

وب گردی

وب گردی