پیشرفت خود را مدیون حمایت مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده ام هستم

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در طول روز معمولا بیش از ١٢ ساعت کار پژوهشی انجام می دهم، پیشرفت خود را مدیون حمایت مادی و معنوی این دانشگاه و خانواده‌اش می‌داند و معتقد است که حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از پژوهش بی‌نظیر است.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود افرند در یکی از روزهای سرد بهمن سال 61 در اصفهان به دنیا آمد و فرزند دوم خانواده است. مقاطع مختلف تحصیلی را به سرعت سپری کرد و در سال 93 توانست مدرک دکتری خود در رشته مهندسی مکانیک تبدیل انرژی را از دانشگاه دولتی سیستان و بلوچستان دریافت کند.

وی بیش از 85 مقاله با کیفیت ISI دارد. h-index مقاله های او در پایگاه scopus برابر با 27 و در google scholar برابر با 32 است و توانسته در سال 95 جایزه مقاله برتر سومین جشنواره نانو دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نانوفیزیک را به خود اختصاص دهد.

افرند، سال جاری موفق به کسب عنوان پژوهشگر برتر در استان اصفهان شد. به همین مناسبت گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با وی را می‌خوانیم.

* انتخاب شما به عنوان پژوهشگر برتر استان اصفهان بر چه اساسی بوده است؟

-آیین انتخاب پژوهشگر برتر همه ساله به همت استانداری اصفهان برگزار می شود و این انتخاب از بین همه پژوهشگران دانشگاه های دولتی، آزاد و غیر انتفاعی انجام می گیرد که امتیاز پژوهشی بالاتر اصلی ترین ملاک برای انتخاب پژوهشگر برتر است.

این امتیاز شامل چاپ مقالات علمی، کتاب، طرح پژوهشی، داوری مقالات، جوایز و سایر و افتخارات بوده و شاخص هایی نظیر h-index نیز به طور مستقیم در این انتخاب تأثیر داشته است.

*حوزه تخصصی شما چیست و در این زمینه با چه چالش ها یا کمبودهایی مواجه هستید؟

-گرایش من تبدیل انرژی است. در این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد امکانات بسیار خوبی داریم. بویژه در حوزه فناوری نانو جزو دانشگاه های باکیفیت ایران محسوب می شویم. اما هنوز هم می توانیم امکانات را کاملتر کنیم. مجموعه ای مانند سنجش کیفیت مایعات که می توان با آنها گواهی کیفیت صادر و درآمدزایی کرد.

آزمایشگاه نانوسیالات ما یکی از بهترین و دقیقترین آزمایشگاه‌هاست که در حوزه تولید علم و درآمدزایی فعالیت بسیار خوبی دارد. ان‌شالله با حمایت هایی که دکتر مهران مجلسی رئیس واحد نجف آباد همچون گذشته خواهد داشت این تجهیزات کامل‌تر می شود.

*برای رسیدن به این سطح از موفقیت چه روندی را طی کرده اید؟ فکر می کنید رمز موفقیت شما در حوزه پژوهش چیست؟

-در طول روز معمولا بیش از ١٢ ساعت کار پژوهشی انجام می دهم و کوچک ترین مسائل نیز برایم بااهمیت هستند. در واقع پیشرفت خود را مدیون حمایت مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده ام هستم. به جرات می توان گفت حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از پژوهش بی نظیر است. گفتن این نکته ضروری است که دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دارای دانشجویان بااستعداد و پرپتانسیلی است. بنده با صبر و حوصله و با همقدم شدن با این دانشجویان توانستم خروجی های خوبی از پایان نامه و کارهای تحقیقاتی آنها تولید کنم. پشتکار، جدیت در کار، حمایت دانشگاه و اعتماد به دانشجویان از مهمترین دلائل کسب چنین افتخاراتی بود.

*آیا سطح مطالعه و بخصوص پژوهش در دانشجوها کافیست؟ برای هدفمند شدن مطالعه دانشجویان چه کارهایی باید انجام داد؟

-دانشجویان این دانشگاه اکنون دارای کیفیت علمی بسیار خوبی هستند. اگر به دانشجویان بیشتر اعتماد کنیم و بیشتر برایشان وقت بگذاریم قطعا شرایط بهتر هم خواهد شد.

*آیا اکنون طرحی در دست تحقیق و پژوهش دارید؟

- در حال تحقیق بر روی روغن‌ها، ضد یخها و نفت خام هستیم به طوری که خواص آنها را در حضور نانوذرات رصد می کنیم. با همکاری یکی از دانشجویان، کلکتورهای خورشیدی حاوی نانوذرات طراحی و ساخته شده است که به زودی نتایج حاصل از آن منتشر می شود. در این کلکتور خورشیدی اثر استفاده از فناوری نانو بر عملکرد کلکتور خورشیدی به صورت تجربی در شرایط واقعی ارزیابی می شود.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد

کد خبر: 901394

وب گردی

وب گردی