اهتمام جدی برای اجرای سند تحول دیده نمی شود / تنزل سهم آموزش و پرورش در بودجه ی جاری کشور/ برداشتن تعهد خدمت فرهنگیان، اشکال محتوایی دارد

مسؤل بسیج دانشگاه های فرهنگیان کل کشور گفت: در چند سال اخیر از بودجه ی جاری دولت حداقل ۱۰ الی ۱۲ درصد سهم آموزش و پرورش بوده است که در حال کمتر شدن است و بحث تولید ناخالص ملی برای آموزش و پرورش کمتر از ۳ درصد است که عدم نگاه کلی و نگاه مقطعی باعث این آفت شده است.

سجاد صدیق مسؤل بسیج دانشگاه های فرهنگیان کل کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: مجموعه خانواده فرهنگیان رسالت خاصی به دوش دارد ولی در فضای عمومی و اجتماعی، جامعه با رسالت و وظیفه این خانواده تراز نیست که این شأن در نگاه استراتژیک به مساله از نظر رهبری به عنوان راهبر در جامعه وجود دارد اما در بقیه ی ارکان حاکمیت دیده نمی شود و مهجور واقع شده است.
او افزود: رهبری در سند تحول ذکر کردند اراده و اهتمام جدی برای اجرایی کردن سند تحول دیده نمی شود و قوای سه گانه و دستگاه های نظامی و انتظامی در بقیه ی موارد پای کار می آیند اما برای این مساله به میزان کافی جدیت وجود ندارد و در خروجی ها چیزی دیده نمی شود و پررنگ نیست.
مسؤل بسیج دانشگاه های فرهنگیان کل کشور تصریح کرد: یکی از سیاست هایی که مجموعه ی دستگاه های اجرایی در کشور برای حیات سیاسی خود دارند این است که به ازای هزینه ای که می کنند دستاورد قابل توجهی داشته باشند و در بازه ای که آن مدیر حضور دارد نتیجه ی علمی از سرمایه گذاری خود را مشاهده کند اما عمر ۸ سال حضور مسولان کمتر از دوره ی تحصیلی یک دانش آموز است.

صدیق گفت: یکی از مشکلات هم متناسب با تغییر دولت ها است که چرخه ی تغییر نسلی آموزش و پرورش به عمر یک دولت کفاف نمی دهد لذا احساس وظیفه و نتیجه گرا بودنش کمرنگ می شود و در این بین آموزش و پرورش ضربه می خورد.
او ادامه داد: در عرصه ی مدیریتی ۲ اشکال بزرگ وجود دارد که مدیران نگاه کلان و جامعه نگر ندارند هم چنین در مجموعه تصمیم گیری و نگاه راهبردی به فعل و انفعالات نگاه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد و ضربه جدی به پیکره تعلیم و تربیت وارد می کند.
صدیق خاطر نشان کرد: در سند تحول اجتماعی تمام زیرنظام های سند باید نوشته شوند که یک مجموعه به هم پیوسته است که باید با همت اجرایی شود که مدیران و مسولان فکر می کنند سرمایه گذاری در این حوزه یک بار مالی و بدون صرفه است.
مسؤل بسیج دانشگاه های فرهنگیان کل کشور تأکید کرد: در چند سال اخیر از بودجه ی جاری دولت حداقل ۱۰ الی ۱۲ درصد سهم آموزش و پرورش بوده است که در حال کمتر شدن است و بحث تولید ناخالص ملی برای آموزش و پرورش کمتر از ۳ درصد است که عدم نگاه کلی و نگاه مقطعی باعث این آفت شده است.
او گفت: در لایحه ی پیشنهادی دولت نکته ی ابهام آمیزی وجود دارد و در لایحه ذکر شده است که سنوات تحصیلی به عنوان سابقه کار حساب نشود که با قانون کشور در تعارض است چون نمی شود که کسی به عنوان کارمند پذیرفته شود اما حق و حقوق او پرداخت نشود.
صدیق با بیان اینکه آقای نوبخت ۲ سال پیش به جهانگیری معاون اول رییس جمهور نامه نوشته است که تعهد خدمتی مجموعه تربیت معلم حذف شود افزود: با مخالفت ها جلوی این کار گرفته شد پس اگر قرار باشد که استخدام کنند باید طبق قانون کار حقوق دهند و طبیعتا بیمه ی کاری فرد واریز شود در نتیجه به عنوان دوره خدمت فرد به حساب می آید.
او تصریح کرد: اگر قرار باشد سنگ بنای برداشت تعهد خدمت، از مجموعه ی تربیت معلم باشد این یک نگاه خطرناکی است و به مجموعه ی تربیت رسمی به شدت ضربه وارد می کند که اگر چه این اثرات در کوتاه مدت ملموس نباشد اما در بلند مدت غیرقابل جبران است و اگر قرار است مجلس در خصوص لایحه تصمیم گیری کند لازم است الآن مجلس ورود کند.
مسؤل بسیج دانشگاه های فرهنگیان کل کشور خاطر نشان کرد: کلیت لایحه ابهاماتی دارد که برای استخدام اشکال قانونی دارد و یا برای برداشتن تعهدات دارای اشکالات فنی و محتوایی است و در ارگان های دیگر چون وزارت نفت و صدا و سیما نیز افرادی برای آموزش وجود دارند اما بیشتر حجم به مجموعه ی آموزش و پرورش وارد است.
او تصریح کرد: اگر بخواهند تعهدات را بردارند با شورای انقلاب فرهنگی است چون مصوبه ی دانشگاه عنوان کرده ایام تعطیل نیز جزو خدمت معلمان به حساب بیاید و حفظ حریم یک خانواده به عهده ی خود اعضا است.
صدیق گفت: مجموعه افراد دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باید با نمایندگان مجلس رایزنی جدی را شروع کنند و اعتراض خود را اعلام کنند.

202

کد خبر: 901512

وب گردی

وب گردی