مبتلایان به جذام ؛ تنهاترین و منزوی ترین بیماران /درمان جذام قطعی است

برخی از بیماری ها تنها بیماری جسمی نیستند و آسیب های روحی و روانی وارده به بیماران مهلک تر از خود بیماری است بطوریکه حتی با از بین رفتن بیماری جسمی ، صدمات روحی آن سال ها ادامه دارد.

اکرم جدیدی ممتاز_ ایسکانیوز، جذام(خوره) یکی از قدیمیترین بیماریهای عفونی برای نوع بشر است که با وجود پیشرفت در شناسایی و درمان ،هنوز بسیاری از مردم دنیا با آن دست به گریبان هستند آنچه بسیار جای تالم دارد ترس مردم جامعه از بیماران مبتلا به جذام و انزوای همیشگی این بیماران است به همین مناسبت سازمان جهانی بهداشت 28 زانویه مصادف با 8 بهمن ماه را روز جهانی کمک به جذامیان نام نهاده است.

دکتر مهدی کیخایی متخصص پوست در باره این بیماری به خبرنگار ایسکانیوز گفت:تهاجم باکتری باسیل به پوست و اعصاب باعث بی حسی عضو در بیمار می شود بطوری که حتی با برخورد یک شی تیز به قسمت آسیب دیده بیمار متوجه صدمه نمی شود و به مرور این بی حسی باعث ایجاد زخم و یا از بین رفتن استخوان های اعضا می شود.

این متخصص پوست ادامه داد:درمان قطعی جذام در سال ۱۹۸۱ کشف شد .دوره نهفتگی این بیماری بین ۵ تا ۲۰ سال است و عمدتا از طریق تنفسی منتقل می شود اما این بیماری از والدین به فرزندان بوسیله ژن منتقل نمی شود.

وی گفت: جنس و سن در ابتلای به ابن بیماری تاثیری ندارد اما بیشترین افراد مبتلا در میانگین سن بالغین یعنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند و در سطح جهانی بالاترین آمار در هند مشاهده شده است.

کیخایی با اشاره به اینکه که بیماران مبتلا به جذام با مصرف دارو در یک بازه زمانی6 تا 12 ماهه معالجه می‌شوند،بیان کرد: درمان جذام قطعی است و هیچ نیازی به جداسازی بیماران از خانواده و جامعه وجود ندارد، چون به محض شروع درمان، سرایت‌پذیری از بین می‌رود.

به گفته کارشناسان تعداد موارد کشف شده جذام در ایران در سال ۱۳۷۰ ، ۱۹۱ مورد بوده که در سال ۱۳۸۶شیوع این بیماری به ۳۷ نفر کاهش یافته است.

با وجود پیشرفت ها و تکنیک های جدید درمان، هنوز برخی از کشور های جهان سوم در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری جذام هستند.

خوره یا جذام چیست؟جذام ورود نوعی باکتری به پوست و عصب است که در صورت عدم تشخیص به موقع صدمات جدی ای را به سایر اعضای بدن وارد می کند بنابر این درمان سریع در درمان این بیماری بسیار مهم است با از بین رفتن اعصاب اعضای درگیری نشانه هایی مانند تاول بدون اینکه بیمار آن را حس کند در اعضای درگیر به وجود می آید.



انتقال این بیماری در نتیجه تماس های مداوم و نزدیک با بیمار اتفاق می افتداما این بیماران با نخستین علایم بروز از خانواده و جامعه طرد می شوند تصورات ذهنی نادرست از جذام و جذامی که در بین مردم رایج است آنها را حتی تا مرز خودکشی می کشاند.

705

کد خبر: 901647

وب گردی

وب گردی