حاشیه های روز دهم جشنواره/بازار داغ تئاتر در سردترین روز پایتخت

در دهمین روز جشنواره تئاتر فجر مخاطبان هنرهای نمایشی از اجراهای خارج از صحنه غافل نشدند و با وجود بارش باران و برف، ایستاده در محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان نمایش های خارج از صحنه را تماشا کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، روز دهم سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه های تهران در روز برفی تهران پابرجا بود.

در گروه خارج از صحنه نمایش های «چهارراه» به کارگردانی گلرخ نفیسی و «سرنخ» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا دهقان در محوطه تئاتر شهر اجرا شد، این دو نمایش که در ساعت های ابتدایی برف اجرا شدند، بدون مخاطب نبودند و با وجد بارش برف و سردی هوا اجراهی محوطه تئاتر شهر اجرا شدند و هر چند کمتر از روزهای گذشته اما مخاطبان خود را داشتند.

در محوطه خانه هنرمندان هم نمایش «تر، خشک، تفکیک» به کارگردانی شیدا خانزاده از شهر رشت اجرا شد و این نمایش که ساعت 16:30 دقیقه اجرای خود را آغاز کزد با وجود بارش باران مخاطبان خود را داشت.

اما تماشاخانه ایرانشهر در این روز میزبان نمایش «خرس و خواستگاری» به نویسندگی آنتوان چخوف و کارگردانی حسن معجونی بود. این نمایش که در تالار استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه رفت به زبان گیلکی اجرا شد و توانست مخاطبان خود را به خصوص در بخش دوم این نمایش که با نام «خواستگاری» اجرا شد بیش از بخش اول مورد استقبال قرار گرفت و خنده های بلند تماشاگران را به همراه داشت.

این نمایش با توجه به لهجه بازیگران و تاثیری که اکبر رادی، نمایشنامه نویس ایرانی اهل رشت، از آثار آنتوان چخوف داشت برای بسیاری از مخاطبان یادآور فضای نمایش های رادی بود.

یکی از نکات منفی این اجرا ناخوانا بودن زیرنویس ها بود که در بسیاری موارد مخاطبان را در متوجه شدن لهجه گیلکی دچار مشکل می کرد.

از نکات مثبت اجرا هم می توان به داشتن زیرنویس انگلیسی اشاره کرد که با توجه بخ بین المللی بودن جشنواره فجر به مخاطبان غیرفارسی زبان هم فکر شده است. در مجموع «خرس و خواستگاری» مخاطبان را راضی نگه داشت.

در دهمین روز جشنواره نمایش «خط آبی» به کارگردانی آنتونیس کوتروپیس از کشور یونان در تالار حافظ اجرا شد که نمایشی بدون دیالوگ بود. این اجرا هر چنر نیازمند تمرکز روی دیالوگ نبود و تنها با زبان بدن و میزانسن سعی در القا مفهوم خود داشت اما نتوانست مخاطبان را راضی نگه دارد و بسیاری از تماشاگران حین اجرا سالن را ترک کردند.

در مواجه با بسیاری از نمایش های خارجی که امسال در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته اند این سوال در ذهن مخاطب شکل می گیرد که چرا این آثار در جشنواره حضور دارند و اساسا آروند دشت آرای به عنوان مدیر بخش بین الملل این رویداد فرهنگی چگونه و با چه دیدگاهی آثار بخش بین الملل را انتخاب کرده است.

501

کد خبر: 901671

وب گردی

وب گردی