دخل و خرج دولت در بودجه ۹۷ هماهنگ نیست

نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه دخل و خرج دولت در بودجه ۹۷ هماهنگ نیست، گفت: برای جبران کسری بودجه پیشنهادی باید هم از بخش خصوصی استقراض و هم از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، زهرا سعیدی مبارکه در نشست علنی امروز مجلس (8 بهمن 96) در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 97 گفت: بودجه سند دخل و خرج دولت و برنامه و سیاست‌های دولت برای اداره و مدیریت کشور است که باید قبول کنیم دخل و خرج دولت بسیار ناهماهنگ است و برای جبران کسری بودجه پیشنهادی باید هم از بخش خصوصی استقراض و هم از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم.

وی افزود: باید قبول کنیم که نظام اداری ما یک نظام فربه و در حال ترکیدن است به طوری که در پیشنهاد دولت بیش از 200 هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های حقوق و دستمزد و... است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه از سال 77 به بعد روند نزولی بودجه عمرانی کشور پایه‌گذاری می‌شود و در 10 سال گذشته بودجه عمرانی کشور از 37 درصد فراتر نرفته و در سال 95 به 20 درصد و در نیمه اول امسال زیر 10 درصد محقق شده است.

سعیدی خاطرنشان کرد: وقتی از 73 هزار میلیارد تومان برای اشتغال 17 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه عمرانی برداشته می‌شود، این کار مغایر اشتغال‌زایی نیست؟ مگر غیر از این است که طرح‌های عمرانی خود منجر به اشتغال می‌شود؟

وی افزود: چاپ اوراق و اسناد نیز دو سالی است بلای جان بودجه شده است، چاپ اوراق در کوتاه‌مدت ممکن است در قالب تأمین مالی پاسخگو باشد، اما در یک روند میان‌مدت و 5 تا 10 ساله آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش بدهی‌های دولت می‌شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت در تبصره 18 بودجه پیشنهاد داده بود که از منابعی که از طریق صندوق توسعه ملی به دست می‌آورد، برای اشتغال‌زایی هزینه خواهد کرد. من خطاب به آقای رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بودجه و اقتصادی دولت می‌گویم تا زمانی که دولت برنامه مشخصی برای اشتغال ارائه نکند، قادر به اشتغال‌زایی نخواهد بود و این وعده‌ها به نظر من امیدوار کردن بیهوده مردم است.

سعیدی گفت: حل معضل بیکاری به بحرانی‌ترین گردنه نظام منجر شده، با حمایت از سرمایه‌گذاری قابل حل است، باید روند سرمایه‌گذاری را سرعت ببخشیم. آقای روحانی! در کشوری که در برخی مواقع صدور یک مجوز سرمایه‌گذاری 18 ماه طول می‌کشد، مشکل اشتغال حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی باید برنامه مشخصی برای بهره‌برداری و استفاده هدفمند از یارانه‌ها ارائه کنیم و مطمئن باشیم که فقیرترین افراد هم اگر بدانند فرزندانشان شاغل خواهند شد، گلایه‌ای نخواهند کرد، اما متأسفانه حس بی‌عدالتی در مردم است که اجازه نمی‌دهد بخواهند از یارانه خودشان بگذرند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حدود 80 درصد بودجه ملی اعلام شده و کمتر از 20 درصد آن به صورت استانی هزینه می‌شود، دلیل این کار چیست‌؟ این همه تشکیلات اداری، مدیر کارشناس، استانداری، سازمان برنامه و... در استان‌ها برای چیست؟ آیا فکر نمی‌کنید شناخت مقامات در استان‌ها بیشتر از کسانی است که در وزارتخانه‌ها از دور کار را دنبال می‌کنند، چرا اجازه نمی‌دهید بودجه به سمت استان‌ها سرازیر شود؟

سعیدی خاطرنشان کرد: استانی شدن بودجه آموزش و پرورش برخلاف اصل 30 قانون اساسی است و دولت موظف است که وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه مردم فراهم کند.

وی در پایان گفت: از رهبر معظم انقلاب درخواست دارم تا برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان و برای حل بحران آب مجوز برداشت از محل صندوق توسعه ملی را بدهند.

کد خبر: 901838

وب گردی

وب گردی