همه دستگاه‌ها باید به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات بپیوندند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» را نقطه عطفی در تحقق حقوق شهروندی دانست و تاکید کرد: پیوستن همه دستگاه های اجرایی مشمول این قانون به سامانه مربوطه ضروری باید عملیاتی شود. 

سیدعباس صالحی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره روند تصویب و ابلاغ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و همچنین رونمایی و راه اندازی سامانه مربوطه به ثبت و پیوستن به این قانون طی سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: همه دستگاه های حاکمیتی موظف به اجرای این قانون هستند از این رو مجموعه سازمانها، مراکز و نهادهای حاکمیتی و حتی عمومی باید نسبت به پیوستن به این سامانه و قانون اقدام کنند.

وی در ادامه سخنان خود به تبصره «یک» از ماده 18 این قانون مبنی بر استقرار و تشکیل دبیرخانه کمیسیون قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: دبیرخانه به سازمانها، نهادها و تمامی دستگاههایی که تاکنون به سامانه مربوط به این قانون نپیوسته یا اطلاعات کافی نداده اند مکاتبه و نامه نگاری کرده است بنابراین از تمامی آنها درخواست داریم در اسرع وقت نسبت به پیوستن به این قانون و ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام به عمل آورند.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد که بطور جدی پیگیریم تا همه دستگاهها، سازمانها و یه ویژه قوا به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته و همراه و همگام با دیگر دستگاهها حرکت کنند.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود از همه قوا و دستگاههای زیر مجموعه آنها خواست که پیرو مذاکرات مکتوب قبلی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بپیوندند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال به دستگاههای مشمول توصیه کرد: با پیوستن به این قانون و سامانه کمک کنند تا مردم از طریق این ارتباط، بتوانند شفاف تر و به سهولت با دستگاه های حاکمیتی نقطه نظرات، نقدها، سوالات و پیشنهادات خود را انتقال دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اجرایی و عملیاتی شدن این قانون به طور یقین گامی برای رفع نیازهای همه مردم در راستای تحقق حقوق شهروندی خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ و در دولت یازدهم درسال ۹۳ آیین نامه اجرایی آن تدوین شد، بعد از ۸ ماه کار مطالعاتی در خردادماه سال جاری سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت آزمایشی فعالیت می کرد و در ۱۷ تیرماه به صورت رسمی رونمایی شد.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که باعنوان لایحه آزادی اطلاعات سال گذشته توسط رییس دولت به مجلس تقدیم شده بود با تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رییس جمهوری برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

با این سامانه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند درخواست کنند که اطلاعات به خصوصِ یک نهاد دولتی منتشر شود؛ پس از آن اطلاعات درخواستی در این سامانه برای عموم منتشر خواهد شد، مگر آن که آن اطلاعات، حریم خصوصی افراد را نقض کند.

هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به آدرس foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه‌ درخواست‌شونده، تسلیم کند.

500

کد خبر: 901932

وب گردی

وب گردی