نیاز به بازارسازی، کلید حضور قوی‌تر در صادرات

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اهمیت موضوع آموزش در توسعه صادرات، بر فعال کردن شرکت‌های کوچک و متوسط برای حضور در بازارهای تجارت جهانی و ایجاد تقاضا و بازارسازی تاکید کرد.

به گزارش گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ در همایش پویش صادرات که روز یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه صادرات و توسعه تجارت در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که طی سه دهه گذشته کشور ما در زمینه تولید و صادرات فراز و نشیب‌های را پشت سر گذاشته است و شرایط سخت دفاع مقدس و جنگ تحمیلی باعث شد تا در زمینه‌های متعددی که مزیت تولید نداشتند وارد شده و به خودکفایی برسیم که درنهایت تعدد این اقلام تولیدی در کشور ما را از پرداختن به اقلامی که مزیت‌های تولید و صادرات بیشتری دارند تا حدود زیادی دور کرد.

او تاکید کرد: در شرایط فعلی برای تحقق صاردات غیر نفتی انتظار می رود به تناسب فضای بین المللی کنونی به سمت جایگاه مناسب صادراتی حرکت کنیم.

محمدامین حاج کاظمیان صادرکننده نمونه نیز در سخنرانی نخست همایش، با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات گفت: مشکلات متعددی که تولید و تجارت داخلی به همراه دارد، مهمترین انگیزه ترغیب تولیدکنندگان به توسعه صادرات و ایجاد ارزش به شمار می‌آید.

او افزود: در شرایط تحریم که فاینانس گران است و مشکلات فرهنگی صدور چک و ردیابی وصول آن همواره بزرگترین چالش تجارت داخلی است، لذا روی آوردن به سمت صادرات بهترین گزینه است.

حاج‌کاظمیان با اشاره این موضوع که صاردات تابعی از متغییرهای مختلفی است، حضور بنگاه‌های هوشمند صادراتی را اتفاق مبارکی دانست که عملکردشان میتواند موثر باشد.

او در ادامه به اهمیت فعالیت بخش خصوصی در جهت رسیدن به تابع صادرات اشاره کرد و ده گام مهم در توسعه صادرات را برشمرد که شامل : تفکر صادرات و ایجا د آمادگی، طرح توجیهی و شناسایی و انتخاب بازار های هدف بلوغ کار با بزرگان صادرات، توسعه استراتژی بازاریابی که شامل بازارسنجی و آداب و رسوم بازارها، تحویل کالا و قوانین حمل و نقل و کمرگ، تامین منابع مالی، مدیریت صادرات و در نهایت جهانی شدن است.

معصومی در سخنرانی بعدی با اشاره به زنجیره‌های تامین و تولید نقش حلقه‌های تشکیل‌دهنده این زنجیره را تعیین کننده و مهم ارزیابی کرده و بر عامل تحقیق و توسعه تاکید کرد.

وی افزود: در حالی که در کشور ما محصول به اندازه کافی وجود دارد اما آماده نبودن زیرساختهای کشور مشکلاتی در توسعه صادرات ایجاد کرده که البته مشکل زیرساختها قابل رفع شدن است.

در دنیا امروزه موضوع بازارسازی اهمیت یافته است؛ به شکلی که مدیریت بازار و بازار سازی در اشکال مختلف در حال انجام است و این موضوع به قدری نامحسوس اتفاق می‌افتد که ما آن را حس نمی‌کنیم و حتی در بازار داخلی نیز از آن غافل بودیم.

هادی نیلی در سخنرانی بعدی، در این مراسم به ارائه گزارشی کلی از روند کار در حوزه صادرات به موضوع مطالعات بازاراشاره کرد نیلی با طرح این موضوع که با روش های سنتی نمیتوان در بازارهای امروز حضور داشت گفت: شناسایی رقبا، مشتری و نیازها و سلایق او و حتی این که روش‌های تبلیغاتی موثر در بازارها کدام هستند، همگی موضوعاتی است که باید به آن نگاه تخصصی معطوف شود.

او با طرح اینکه در ایران شرکت های واسطه صادراتی فعال نیستند، گفت: در عرصه بین‌المللی شرکت‌های تولید کننده امور صادرات را برون سپاری مى کنند اما در ایران تولیدکنندگان تمایل دارند کار صادرات را نیز خودشان انجام دهند و برون سپاری به شکل تخصصی انجام نمیشود.

همچنین در ایران در زمینه مطالعات بازار مشارکت سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود و صادرکنندگان اگر بخواهند تحقیقات کتابخانه‌ای داشته باشند با هزینه کم می‌توانند این کار را انجام دهند ولی تحقیقات میدانی که به کشف جزییات می‌‌پردازد هزینه‌های بالایی را به صادرکنندگان تحمیل می‌کنند.

گفتنی‌ست در پایان همایش پنل پرسش و پاسخ برگزار شد و پرسش های صادر کنندگان و علاقمندان و دانشجویان طرح و مورد بحث و پاسخگویی قرار گرفت.

401

کد خبر: 901940

وب گردی

وب گردی