بازی تاج و تخت !

اصلاحات ولیعهد عربستان این روزها با واکنش های مختلف جامعه جهانی روبرو شده است .او عده ای از شاهزاده های عربستان را به اتهام فساد مالی بازداشت کرده که هر یک دارای ثروت های فراوان بوده و یا مالکین شرکت های رسانه ای عربستان هستند .ولیعهد به گونه ای با این اعمال، خود را برای نشستن بی دردسر بر تخت پدر آماده می کند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به نام اصلاحات دست به بازداشت عده زیادی از شاهزاده های عربستان نموده است. افرادی که زمانی برای خود مقام و جایگاهی داشتند اکنون بازداشت شده و بخش اعظمی از اموال خود را از دست داده اند.

یکی از افرادی که به اتهام فساد اقتصادی بازداشت شد، ولید بن طلال شاهزاده 62 ساله سعودی و ثروتمندترین مرد جهان عرب بود.

ماه گذشته روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی مدعی شد کمیته مبارزه با فساد عربستان برای آزادی ولید بن طلال مبلغ 6 میلیارد دلار از دارایی های او در شرکت بزرگ "هولدینگ سلطنتی" را طلب کرده است. این روزنامه پرداخت این مبلغ را نوعی باج‌گیری ولیعهد جوان سعودی بابت آزادی ولید از زندان خوانده بود.

طلال چند روز قبل طی مصاحبه ای با رویترز، از آزادی خود خبر داده بود؛ مصاحبه ای که شاید برای مقابله با فشارهای بین المللی مبنی بر شکنجه شاهزاده های بازداشت شده، صورت گرفت.

طلال در سخنان خود نیز این مساله را مطرح نموده بود که شرایط بازداشت او هیچ تفاوتی با شرایط قبل از بازداشت، ندارد.

وی تاکید کرده از اصلاحات اجتماعی محمد بن سلمان به طور جدی پشتیبانی می‌کند و خود او از مشوقان اصلی انجام اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در پادشاهی سعودی بوده است.

بن سلمان به طلال وعده داده بود در صورتی که در مصاحبه خود از روزها و شرایط بازداشت خوب بگوید، آزاد خواهد شد و در واقع شرط آزادی اش تکذیب گزارش بی بی سی مبنی بر شکنجه شاهزاده ها است.

همانطور که پیش بینی می شد بن طلال بعد از این مصاحبه، آزاد شد.

منابع سعودی اعلام کرده بودند که بر اساس نظام کیفری، آزادی و یا ادامه بازداشت هر یک از این افراد جزو اختیارات دادستانی کل و بازجویان است و باید مدت بازداشت آنان به دستور دادستان از شش ماه فراتر نرود و پس از آن با کیفرخواست به دادگاه های قانونی ارجاع داده شوند.

در همین ارتباط شورای عالی نهاد قضائی سعودی دو مدیریت کیفری را در دادگاه جزایی جده و ریاض تشکیل داد که محاکمه های مربوط به پرونده فساد شاهزاده ها را برگزار کند.

هریک از این دو مدیریت، شامل سه قاضی کارشناس مسائل فساد است تا به وضعیت کسانی که با پرداخت پول در برابر آزادی مخالفت و اتهام های وارده را رد کرده اند، رسیدگی کند.

شاهزاده ها و تجار سعودی بازداشت شده‌اند و متهم به فساد و پولشویی هستند اما ناظران سیاسی می‌گویند که دولت سعودی به دلیل مشکلات مالی، در صدد است تا چند میلیارد دلار از اموال شاهزاده ها و مسئولان سعودی را بگیرد؛ برخی منابع پیشتر از مبلغی در حدود دو سوم ثروت شاهزاده ها سخن گفته بودند.

در حال حاضر عده ای از شاهزاده های بازداشتی آزاد شده اند و عده ای دیگر نیز که حاضر به پرداخت پول در برابر آزادی‌شان نبوده اند هنوز در بازداشت به سر می برند.

امروز(8بهمن) عربستان اعلام کرد که مرحله دوم رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی، به زودی با تحقیقاتی گسترده آغاز می‌شود.

مرحله اول شامل تسویه حساب‌های خاص با برخی متهمان، شامل پرداخت پول در ازای آزادی‌شان و نیز ارجاع تعدادی دیگر از آنها به دادگاه و بازگردان هتل به وضعیت سابق بود.

شخص ولیعهد عربستان با چنین اصلاحاتی، عملا راه را برای نشستن بر تاج و تخت پدر، هموارتر نموده است و به گونه ای با کنار گذاشتن افرادی که ممکن است برای او مشکل ایجاد کنند، هم به عنوان ولیعهد قدرت خود را نشان داد و هم خود را به نشستن بر جایگاه پدر و دستیابی به تاج و تخت ریاض نزدیکتر می کند.

ممکن است افرادی که هنوز در بازداشت به سر می برند با قبول پرداخت وجه در قبال آزادی، بتوانند از این حصر اجباری خلاص شوند. به گونه ای شاید کمبود منابع مالی یکی از علت های بازداشت این شاهزاده های بخت برگشته بوده باشد که درصورت پرشدن منابع مالی این افراد نیز آزاد شوند.

علاوه بر این در بین افراد بازداشت شده عده ای صاحب رسانه های عربستان هستند و شاید بن سلمان به این گونه می خواسته تارسانه های عربستان را همسو با سیاست های خود کند.

در هرصورت این خلع سلاح مالی و رسانه ای شاهزاده ها از سوی بن سلمان، ممکن است به مدت محدود از فشارهای وارد شده به وی بکاهد اما باید منتظر اقدامات بعدی این شاهزاده ها بود.

کد خبر: 901941

وب گردی

وب گردی