ایسکانیوز بررسی کرد؛ سیاست «یک بام و دوهوا» در قوانین جاری هواپیمایی/ قوانین محیرالعقول در خدمت شرکت های هواپیمایی

جریمه کنسل کردن پرواز، بصورت آنی از مبلغ بلیت مسافر کسر می شود اما پرداخت جریمه ی تأخیر، برای شرکت های هواپیمایی منوط به آن است که مسافر شکایت کند، کمیته ها تشکیل شود تا شاید مبلغی به حساب آنها واریز شود و اگر بخواهد بابت کنسل کردن پروازهای خود جریمه نپردازد، به او توصیه شود بلیت های گران خریداری کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، طبق آیین نامه حقوق مسافر مصوب سازمان هواپیمایی کشوری، در صورتی که شرکت های هواپیمایی به هر دلیلی در پروازهای خود بیش از ۴ ساعت تأخیر داشته باشند، موظفند مبلغی را به عنوان جریمه به مسافر پرداخت کنند.

در این زمینه رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: شرکت های هواپیمایی وظیفه دارند طبق آیین نامه، تأخیرهای تا ۲ ساعت را با پذیرایی نوع اول و ۲ تا ۴ ساعت را با پذیرایی نوع دوم، به صورت غذایی جبران کنند؛ هم چنین در صورتی که شرکت ها بیش از ۴ ساعت تأخیر داشته باشند، موظفند بسته به مسیر پروازی مبلغی را به عنوان جریمه به مسافر پرداخت کنند.

طبق اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز پرواز ساعت ۱۳:۵۰ شرکت هواپیمایی کاسپین از تهران به مشهد در تاریخ ۴ بهمن با ۶ ساعت تأخیر انجام شد که به گفته مسافران این پرواز بعد از گذشت 7 روز هنوز وجهی از سوی شرکت هواپیمایی مربوطه به آنان پرداخت نشده است.

در این خصوص علیاری مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی کاسپین در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: پرداخت جریمه تأخیر به مسافر روش هایی دارد که اگر بلیت به صورت چارتری خریداری شده باشد، مسافران باید به چارتر کننده مراجعه کنند و اگر سیستمی خریداری کرده باشند باید انتقاد و شکایت خود را با مرکز پیام شرکت کاسپین مطرح کنند و پس از تصویب کمیته تأخیرات پول به حساب مسافر واریز می شود.

علیاری افزود: چون شرکت هواپیمایی شماره حساب مسافر را ندارد و نمی داند مسافر بلیت خود را از کجا و چگونه خریداری کرده است، نمی تواند بلافاصله جریمه را به حساب مسافر واریز کند.

او تصریح کرد: بلیت شرکت ها به صورت چارتری و سیستمی فروخته می شود و اگر مسافر بلیت سیستمی خریداری کرده باشد با ارائه اطلاعات شخصی و بلیت خود می تواند جریمه تأخیر پروازی را دریافت کند یا اینکه با مراجعه به سایت کاسپین و آپلود بلیت و ثبت مشخصات برای دریافت جریمه تأخیر اقدام کند و کمتر از یک هفته مبلغ جریمه بابت تأخیر هواپیما به حساب مسافر واریز می شود.

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی کاسپین خاطر نشان کرد: مبلغ جریمه بر اساس آیین نامه حقوق مسافر و طبق جدولی که در آن وجود دارد، مشخص می شود که برای پرواز تهران مشهد در صورت تأخیر بیش از ۴ ساعت مبلغ ۸۵ هزار تومان غرامت به مسافر پرداخت می شود.

از طرف دیگر اگر مسافر به هر دلیلی مجبور شود بلیت پروازی خود را کنسل کند شرکت های هواپیمایی تا ۵۰ درصد از وجه بلیت او را استرداد می کنند و در این زمینه برای دریافت پول از مسافر نیازی نیست کمیته ای تشکیل شود.

علیاری در پاسخ به این سوال که چرا مسافر برای دریافت غرامت، بابت تأخیری که در پروازش به وجود آمده باید ابتدا شکایت کند و تأخیر بالای ۴ ساعت در کمیته تصویب شود اما جریمه استرداد بلیت های کنسلی بلافاصله از مبلغ بلبت کسر می گردد، گفت: اگر مسافری بلیت خود را کنسل کند، بر اساس کلاس پروازی از ۱۰ تا ۵۰ درصد از او جریمه دریافت می شود و چون شرکت های هواپیمایی شماره حساب مسافر را ندارند روند پرداخت جریمه ی تأخیر طول می کشد و کنسلی بلیت از مبلغ واریزی مسافر کسر می گردد.

او تصریح کرد: مبلغ جریمه کنسلی پرواز به حساب شرکت های هواپیمایی واریز می شود اما برای پروازهای چارتری، چارتر کننده ها فرمول ها و قوانین مشخصی دارند.

علیاری در پایان گفت: اگر مسافر بلیت گران خریداری کند، احتمال اینکه شرکت هواپیمایی جریمه کنسلی پرواز را از او نگیرد نیز وجود دارد و علت دریافت این جریمه بخاطر آن است که برنامه ریزی پرواز زنجیره وار است و شرکت ها، از هفته ها قبل باید یک برنامه ای را برای پروازهای خود تدوین کنند.

در ادامه مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: برای دریافت خسارت ناشی از تأخیر بالای ۴ ساعت، مسافر باید به شرکت هواپیمایی مراجعه کند که فرودگاه نیز در این زمینه تأییدیه ای را برای ترافیک پروازی ارائه می دهد و بعد از آن مسافران به دفتر شرکت مراجعه می کنند تا بتوانند مبلغ را دریافت یا بلیت به جای آن خریداری کنند.

او در پاسخ به این سوال که عامل زمان برای افرادی که از مسافرت هوایی استفاده می کنند بسیار با اهمیت است و شاید نتوانند به صورت حضوری مراجعه کنند و چرا همانگونه که جریمه ی کنسلی بلیت آنی اخذ می شود، شرکت ها غرامت تأخیرهای خود را آنی پرداخت نمی کنند، افزود: مکانیزمی که الآن وجود دارد به صورت مراجعه حضوری است و پیشنهاد خوبی است که به دستورالعمل بخشی اضافه شود که مسافر راحت تر بتواند جریمه ناشی از تأخیر را بگیرد ولی دستورالعمل موجود منوط به مراجعه حضوری مسافر است و حتی تماس تلفنی نیز کارساز نیست.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: لازم است روشی پیش بینی شود که مسافر آنی غرامت خود را دریافت کند و در جلسات سازمان مطرح می شود که تدبیری اتخاذ شود که به نفع حقوق مسافران باشد.

حال سوال اینجاست که اگر شرکت های هواپیمایی برای پروازهای خود چند هفته ای زودتر برنامه ریزی می کنند، دلیل تأخیرات مکرر پروازها چیست؟ طبیعتا این مباحث فقط توجیهاتی است برای دریافت جریمه از مسافران هوایی که بنا به دلایلی پرواز خود را کنسل می کنند و بابت آن مجبور می شوند تا ۵۰ درصد هزینه ی بلیت را به شرکت هواپیمایی جریمه دهند.

در قوانینی که یا درست وضع نشده اند و یا به درستی اجرا نمی شوند حقوق مسافران بسیار کمرنگ شمرده می شود تا جایی که جریمه کنسل کردن پرواز، بصورت آنی از مبلغ بلیت او کسر می شود و پرداخت جریمه تأخیر، برای شرکت های هواپیمایی منوط به آن است که مسافر شکایت کند، کمیته ها تشکیل شود تا شاید مبلغی به حساب او واریز شود و اگر بخواهد بابت کنسل کردن پروازهای خود جریمه نپردازد به او توصیه شود بلیت های گران خریداری کند.



400

کد خبر: 901967

وب گردی

وب گردی