مهارت آموزی نیاز جدی جامعه کنونی است/ رویارویی نظام آموزشی با چالش فقر مهارتی

رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت: لازم است محتوای آموزش با نیاز جامعه تناسب داشته باشد و روش اجرا هم مشخص شود که آموزش های فنی و حرفه ای با کیفیت و هدف باشند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نخستین نشست خبری سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش و پرورش کشور برگزار شد.


در حین برگزاری مراسم پاک سرشت گفت: زمانی در گذشته، افراد هویت خود را از شغل دریافت می کردند و به واسطه ی مهارت های خود شناخته می شدند اما در جامعه ی کنونی، مدارک تحصیلی جای توانمندی ها را گرفته است و افراد با مدارک خود معرفی و شناخته می شوند.


او افزود: موج مدرک گرایی یکی از ریشه ای ترین فرهنگ های ما رامورد هدف قرار داده است و آن هم احترام به مهارت و فن آموزی است و نظام استعداد یابی هم به این شرایط کمک کرد.


رئیس سازمان فنی و حرفه ای تصریح کرد: جامعه ای نخبگانش را باسوالات ۴ جوابی انتخاب کند قطعا نگرانی هایی خواهد داشت چون مهارت ها و توانمندی های مهارتی بخشی از ثروت یک نسل است و بخشی از سرمایه های یک سازمان، نیروهای انسانی ای هستند که مهارت های خاصی دارند.


او خاطر نشان کرد: همواره تصوری غلط بر جامعه حاکم است مبنی بر اینکه فقط افرادی که توانمندی و تخصص ندارند باید گواهینامه های فنی و حرفه ای را بگیرند هم چنین جامعه ای توانمند است که بتواند از عهده ی ایجاد اشتغال و کاهش فقر برآید.


پاک سرشت گفت: در مدت ۳ ماهی که مسولیت سازمان را پذیرفته ام تلاش کردم که اولویت های اساسی وزارت کار و دولت تدبیر و امید را تبیین کنم و یکی از اهداف در این مسیر تمرکز بر حوزه ی تمرکز زدایی است چون یکی از نقدهایی که به سازمان وارد بود این است که برنامه ریزی های اساسی در مرکز صورت می پذیرد و مراکز استانی فقط اجرای پروژه ها را بر عهده دارند.


او با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه ای باید هدفمند باشد تصریح کرد: لازم است محتوای آموزش با نیاز جامعه تناسب داشته باشد و روش اجرا هم مشخص شود که آموزش های فنی و حرفه ای با کیفیت و هدف باشند.


رئیس سازمان فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد: ضرورت دارد که با اسناد بالادستی و طرح هایی که برای ایجاد اشتغال و کاهش فقر از جمله طرح اشتغال فراگیر، برنامه ریزی شده است، تعامل داشته باشیم و ماموریتی که از طرف ستاد اشتغال به سازمان فنی و حرفه ای واگذار شده این است که اطمینان دهیم افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند از مهارت و فن لازم برخوردار هستند.


او با بیان اینکه ابعاد اشتغال فقط به توزیع وام تبدیل شده است، افزود: به زودی دستورالعملی را به استان ها ارائه می کنیم که در خصوص نیازهای مهارتی افراد در هر استان جداگانه تصمیم گیری شود و بر اساس توانمندی ها و نیازهای بومی مهارت های لازم آموزش داده شود هم چنین این امکان فراهم شده که دانشجویان در حین تحصیل خود مهارت های لازم را از سازمان فنی و حرفه ای کسب کنند تا ورود آن ها به بازار کار تسهیل شود.


پاک سرشت تصریح کرد: در ارتباط با آموزش های مهارتی با نقطه ی عطف مواجه هستیم که لازم است در مقطع کنونی از فرصت ها استفاده کنیم هم چنین در صورتی می توان سازمان های مهارتی را کمک کرد که موانع رفع شوند که از لحاظ بودجه ای زمینه فراهم نیست و سازمان با بهره مندی از ۱/۳ بودجه ی آموزشی کشور، نمی تواند این نگاه را در جامعه منتقل کند که مهارت آموزی، نیاز جدی جامعه ی کنونی است.

401

کد خبر: 902075

وب گردی

وب گردی