داتیس خودرو و حقی که محقق نمی‌شود

از چند سال پیش که واردات خودروهای ولوو به ایران آغاز شد، عرضه این برند سوئدی همواره محل مناقشات بسیاری بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ضعف شرکت‌ عرضه‌کننده ایرانی در بحث فروش و خدمات پس از فروش موجی از اعتراضات را در پی داشت. برخلاف شرکت عرضه‌کننده قبلی، حالا نماینده جدید در حالی‌که تمام مدارک و مستندات لازم را دارد، با مشکلات داخلی روبه‌رو شده است.داتیس خودرو نامی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری از آن می‌شنویم. شرکتی که طبق مدارک مثبته، می‌بایست گواهی فعالیت برای فروش و خدمات پس از فروش محصولات Volvo را دریافت کند ولی هر بار با بی‌مهری مسئولین روبه‌رو می‌شود. حتی کار تا جایی پیش می‌رود که سازمان حمایت رای به ممنوعیت پیش‌فروش از سوی آن‌ها می‌دهد.


داستان از این قرار است که دولتی‌ها می‌گویند داتیس خودرو نماینده یک شرکت تیونینگ است و شرکت‌های تیونینگ اجازه فعالیت در قالب عرضه محصولات یک برند دیگر را ندارد. آنچه از چشم مسئولین مغفول مانده آن است که داتیس خودرو نماینده رسمی Heico Sportiv است که خود اساساً شخصیت حقوقی مستقلی دارد.

هیکو یک مجموعه خودرویی است که در آلمان فعالیت می‌کند و طبق قراردادهای داخلی با ولووی سوئد این اجازه را دارد با اعمال برخی از تغییرات اقدام به ساخت تولیدات آن‌ها کند. این درست همان استثنایی است که وزیر صنعت سابق نعمت‌زاده آن را به‌عنوان راه حل این نوع وارداتی‌ها خوانده بود. بنا بر این آنچه هیکو تولید می‌کند با شماره شاسی VIN‌ مستقل است.


این نحوه فعالیت به روشنی و به صراحت در فرم تعهدنامه کالای بادوام یا LOC که ترجمه رسمی آن نیز موجود است، دیده می‌شود. اساساً در تعهدنامه شرکت آلمانی اثری از نام ولوو دیده نمی‌شود. این تعهد از سوی مدیرعامل هیکو به دولت جمهوری اسلامی ایران داده شده است که داتیس خودرو به‌عنوان توزیع‌کننده رسمی شرکت متبوع آن‌ها خواهد بود. در این فرم هیکو اسپورتیو به وضوح تولیدکننده با قابلیت تخصیص VIN منحصر به فرد درج شده است. استقلال شخصیت حقوقی هیکوی آلمان از ولووی سوئد حتی در تصاویر سایت آن‌ها نیز دیده می‌شود.


کم‌لطفی دولتی‌ها علی‌رغم نامه‌نگاری‌های فراوان با وزارت‌خانه و نهادهای مرتبط صورت می‌گیرد. یکی از مواردی که صحت ادعای فوق را تایید می‌کند، وجود تمام مدارک مربوط به تایید نوع خودرو یا همان Emark است که از سوی شرکت مادر به صورت اختصاصی برای خودروهای ولوو تهیه شده است.

این مسایل از آنجایی ناشی می‌شود که چندی پیش برخی از شرکت‌های داخلی با عقد قرارداد با شرکت‌های تیونینگ خارجی مانند MEC، MTM، ARDEN و HAMANN اقدام به واردات مدل‌های اصلی و نه تولیدی کرده بودند. یکی از دلایل مطروحه برای عدم صدور گواهی برای داتیس خودرو عدم وجود رابطه قراردادی فی ما بین و عدم احراز مستندات اخذ Emark‌ بوده است که در هر دو موضوع داتیس خودرو کلیه مستندات خود را پیش‌تر ارائه کرده بود.


از آنجایی که مدارک داتیس خودرو مطابق با قوانین مربوط به اعطای گواهی فعالیت است، به نظر می‌رسد شاید در این میان یکی از معاونت‌ها و یا کارشناسان نسبت به این موضوع دقت لازم را به خرج نداده‌اند. چراکه در پاسخ به یکی از نامه‌های ارسالی شرکت، دلیل عدم صدور گواهی عدم تطابق مدارک فوق با قوانین جاری بوده است. به نظر می‌رسد هنوز این امر برای کارشناسان مسجل نشده که هیکو اسپورتیو یک شرکت تولیدکننده است و نه تیونینگ.

400

کد خبر: 902086

وب گردی

وب گردی