طرح آمایش آموزش عالی، زمینه ساز رفع نیازهای کشور با تکیه بر ظرفیت های دانشگاهی

معاون آموزشی وزارت علوم و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه ی "رو در رو" شبکه 4 در خصوص نقش دانشگاه‌ها در کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم و محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه ی "رو در رو" شبکه 4 در خصوص نقش دانشگاه‌ها در کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی صحبت کردند.

در ابتدای برنامه زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص طرح آمایش آموزش عالی گفت: بحث آمایش آموزش عالی بسیار جدی است که در حال حاضر با تأخیر انجام می شود و آمایش به این معناست که بر اساس ظرفیت های ملی، منطقه ای و بین المللی انتظارات خاصی از حوزه ی آموزش عالی داشته باشیم.

او گفت: پتانسیل و ظرفیت دانشگاه ها، مأموریت گرا شدن و پاسخگویی به نیازهای کشور اعم از منطقه ای و ملی معنای دقیق تر آمایش در حوزه ی آموزش عالی است که اقتصاد، رفع نیازهای کشور و حرکت در مسیر توسعه از ملزومات مأموریت گرا شدن دانشگاه ها است.

در ادامه ی برنامه شریعتی نیاسر گفت: یک تعبیر مناسب تر برای آمایش متوازن سازی آموزش عالی است که متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل های کشور باید صورت گیرد.

او افزود: از سال 93 برای اولین بار در نظام آموزش عالی، طرح آمایش را شروع کردیم و نزدیک به 11 ماه روی آن کار انجام شد که در اسفند ماه سال 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که در این طرح، 8 بند برای توسعه ی آموزش عالی کشور تبیین شده است و مأموریت گرایی یکی از این طرح ها است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه مأموریت گرایی یکی از مهمترین بندهای آمایش آموزش عالی است، تصریح کرد: دانشگاه ها باید روی مدار مأموریت گرایی خود پیش بروند چون در گذشته اشکال آموزش عالی این بود که دانشگاه ها فکر می کردند باید در همه ی حوزه ها وارد شوند اما با اجرای طرح آمایش، با توجه به پتانسیل های خاص دانشگاه و ظرفیت های منطقه مأموریت هایی تعریف شده است.

شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: مأموریت اصلی دانشگاه پیام نور همچون دانشگاه آزاد، آموزش غیر حضوری و مجازی بود و دانشگاه پیام نور در مسیری حرکت می کرد که ممکن بود از مأموریت اصلی خود خارج شود مثلا برای دانشگاهی که مأموریتش آموزش مجازی است، یک میلیون متر مربع فضای عمرانی ساخته شده و 300 هزار متر مربع فضای در حال ساخت ضرورت ندارد.

او گفت: به طور کامل جلوی ورود دانشگاه پیام نور برای ورود به مقطع دکترا را گرفتیم البته این بدان معنی نیست که این دانشگاه نمی تواند دکترا داشته باشد بلکه برای جذب دانشجویان دکترا در این دانشگاه، باید ظرفیت های لازم شکل گیرد و باور ما این است که مأموریت اصلی و محوری دانشگاه پیام نور باید آموزش از راه دور و مجازی باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: متوازن سازی نسبت دانشجو به استاد نکته ی دیگری است که این عدد برای دانشگاه پیام نور باید 250 باشد اما الآن 170 است و این یعنی جمعیت هیأت علمی این دانشگاه بیش از نسبت تعداد دانشجویان است و برای حل این چالش یا باید تعداد دانشجو افزایش یابد و یا اعضای هیأت علمی کاهش یابد که هیچ کدام عملی نیست.

در ادامه محمد مهدی زاهدی با رد صحبت های معاون آموزشی وزارت علوم مبنی بر اینکه طرح آمایش آموزش عالی مختص دولت یازدهم است و قبل از آن اقدامی صورت نگرفته است افزود: سال 87 که وزیر بودم به مراکز آموزش عالی ابلاغ کردم که به طرح آمایش ورود پیدا کنند و بعد از 5 سال گزارشی از حوزه ی آمایش آموزش عالی ارائه شد که اشکالاتی داشت و در دولت یازدهم با رفع موانع به صورت جامع تر پیگیری شد.

او تصریح کرد: وزارت بهداشت زودتر از وزارت علوم وارد طرح آمایش شد چون تعداد دانشگاه های تابعه ی وزارت بهداشت کمتر و گستره ی آمایش وزارت علوم بیشتر است، وزارت بهداشت زودتر و راحت تر توانست به این طرح ورود کند و یکی از بحث های وزارت بهداشت در اجرای طرح این بود که از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود و دانشجوهای خارجی برای تحصیل در علوم پزشکی وارد دانشگاه های کشور شوند.

زاهدی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور می تواند به صورت نیمه حضوری فعالیت کند گفت: این دانشگاه می تواند دوره های کاردانی مأموریت گرا برگزار کند هم چنین برای واحدهای علمی کاربردی لازم نیست که مدرک دکترای علمی اعطا شود و نیاز است در کشور دکترای مهارتی هم داشته باشیم البته به شرطی که مأموریت فرد با دکترای PHD فرق کند و از دکترای مهارتی انتظار مقاله و پژوهش نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: بنابر اسناد و قوانین بالادستی باید در مرزهای دانش حرکت کنیم اما فقط 30 درصد از حرکت در مرزهای دانش باید در حوزه ی آموزش باشد و 70 درصد به مرزهای مهارتی دانش وارد شویم که دانشگاه های کشور چنین وضعیتی ندارند و عزم ملی در کشور شکل گرفته است که این نقیصه را برطرف کنیم چون حداقل 30 درصد از بیکاران کشور، مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

202

کد خبر: 902208

وب گردی

وب گردی