برای اشتغال، به ثروت نهفته در اینترنت پی ‌بردم

«اینکه کارآفرین باشید یا در جست‌وجوی کار باشید به روحیه و شخصیت روانی ما بستگی دارد. به یاد می‌آورم زمانی که در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شدم، هیچ‌گاه به هیچ سازمان یا ارگانی برای مشغول به کار شدن مراجعه نکردم و خیلی زود به ثروت نهفته در اینترنت پی بردم و مطمئن بودم می‌توانم در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشم.»

اینها صحبت‌های محمد‌جواد اصفهانی، دانشجوی دکتری مهندسی صنایع است. وی دارای بیش از 15 مقاله با نمایه‌های معتبر ISI، SCOPUS، ISC و علمی- پژوهشی وزارت علوم بوده و ثبت بیش از پنج اختراع در اداره ثبت اختراعات کشور را در کارنامه خود دارد. اخذ تاییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران، کسب مدال نقره در سومین المپیاد بین‌المللی ابداعات و اختراعات مشهد، ثبت یک مورد پتنت بین‌المللی در اداره ثبت اختراعات آمریکا و اخذ گرنت از USPATENT آمریکا و مورد حمایت معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری، چاپ سه کتاب در زمینه کارآفرینی و بهره‌وری، انجام موفقیت‌آمیز دو طرح عملیاتی در سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش و فعالیت به‌عنوان مشاور در انجام پروژه‌های تحقیقاتی، انجام موفقیت‌آمیز یک طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی، مشاوره در زمینه کسب‌وکار‌های آنلاین و دیجیتال مارکتینگ بخشی از فعالیت علمی این نخبه دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های گذشته بوده است.

زمینه فعالیتی شما چیست؟ درخصوص فعالیت‌های کاری‌تان توضیح دهید.

فعالیت بنده در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکار آنلاین است. در این راستا با توجه به زمینه علمی و تحصیلی‌ام تلاش می‌کنم از تحصیلات و بازوی علمی جهت توسعه کسب‌وکار آنلاین به‌خصوص در زمینه‌های علمی و آموزشی استفاده کنم تا بتوانم با سرعت بیشتری نسبت به رقبا به ارائه خدمات بپردازم. طی سال‌های اخیر تجربه‌های موفقی در زمینه آموزش آنلاین در داخل و خارج از کشور داشته‌ایم. اعتقاد دارم اینترنت دنیای ثروت است و با تکیه بر دانش روز و توان متخصصان داخلی می‌توان قدم‌های مثبت و موفقیت‌آمیز‌ بسیاری در آینده برداشت. من رویای ارائه خدمات آنلاین به تمام جامعه علمی در سراسر دنیا از طریق متخصصان داخلی را دارم. معتقدم در دهه اخیر و با توجه به رشد چشمگیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ایران و وجود نیرو‌های متخصص، مستعد و توانمند فرصت خوبی برای ایجاد مراکز دانش‌بنیان با بدنه کاملا علمی برای توسعه و صادرات خدمات علمی به تمام دنیا فراهم شود. همان‌طور که سال‌ها پیش متخصصان هندی با بهره‌گیری از این فرصت و نیروی مستعد خود توانستند بیش از 50 درصد خدمات علمی- پژوهشی را به دنیا ارائه ‌دهند. ما هم‌ می‌توانیم در آینده نزدیک قدم‌های مثبت خوبی در این زمینه برداریم.

وضعیت کار برای کسانی که در رشته صنایع تحصیل کرده‌اند را چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟

به نظرم یکی از جذاب‌ترین رشته‌های تحصیلی رشته صنایع است. در این میان کمتر می‌توان فارغ‌التحصیل صنایع با آی‌کی‌یو‌ی پایین پیدا کرد. غالبا بچه‌های صنایع از هوش بالایی برخوردار‌ند و پست‌های کلیدی صنعتی و مدیریتی کشور در دستان متخصصان صنایع کشور است. شاید رشته مهندسی صنایع جزء معدود رشته‌های تحصیلی باشد که متخصصان آن را می‌توانید در همه عرصه‌ها مشاهده کنید. این اصلا موضوع عجیبی نیست. در مجموع به نظرم آمار بیکاران رشته صنایع به مراتب پایین‌تر از سایر رشته‌های تحصیلی است و قطعا فارغ‌التحصیلان صنایع راهی برای کسب درآمد و ایجاد کار پیدا خواهند کرد.

فارغ‌التحصیلان رشته صنایع چگونه می‌توانند کارآفرین باشند؟

قطعا فارغ‌التحصیلان صنایع با دید خوب مهندسی و تجاری‌ای که دارند از شانس بیشتری نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی برای کارآفرین بودن برخوردار هستند. باید گفت گاهی کارآفرین شدن نیاز به تلنگری دارد. قطعا در زندگی همه ما فرصت‌های زیادی برای موفقیت پیش آمده که به سادگی از کنارشان گذشته‌ایم یا نگاه کسب‌وکاری به آنها نداشته‌ایم. همین فرصت‌های ساده که نگاه ما نگاه درآمدی یا کسب‌وکاری به آنها نیست شاید بهترین مسیر برای کارآفرینی باشند. قطعا نقاط کور ساده بهترین مسیر برای موفقیت است. شاید مرور اتفاقات گذشته کمی بیشتر ما را در فکر فرو ببرد. وقتی اتفاقات خیلی ساده را بررسی می‌کنیم خیلی جذاب هستند. اگر آن اتفاقات ساده در همان نگاه اول جذاب به نظر می‌آمدند قطعا شانسی برای موفقیت نداشتید. موفقیت زمانی اتفاق می‌افتد که از هر فرصتی که از دید همگان جذابیت ندارد، استفاده کنید تا از یک بازار به مراتب با ترافیک کمتر، حداکثر استفاده را ببرید. در کل فارغ‌التحصیلان صنایع به نظرم با توجه به اینکه گذری به همه رشته‌های مهندسی دارند دید به مراتب بهتری نسبت به کسب‌وکار و کارآفرینی دارند و می‌توانند موفق‌تر باشند.

در حال حاضر بازار فعالیت‌های کارآفرینی را برای ورود جوانان علاقه‌مند چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم بازار کسب‌وکار آنلاین یکی از جذاب‌ترین بازارها به‌ویژه برای جوانان است؛ چراکه با هزینه به مرتب پایین گاهی می‌شود با یک ایده صحیح، کسب‌وکاری را شروع کرد و پس از شکل و شمایل پیدا کردن و رفع مشکلات احتمالی در ارائه خدمات حمایت یکی از شتاب‌دهنده‌ها یا سرمایه‌گذاران فراوان حوزه کسب وکار آنلاین را جذب کرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر نمونه‌های موفق کسب وکارهای آنلاین آنقدر زیاد و متنوع است که بررسی نحوه شکل‌گیری و توسعه آنها گاهی آدم را شگفت‌زده می‌کند. مسیر توسعه آنقدر جذاب و هیجان‌انگیز است که به نظرم هیچ حیطه و زمینه‌ای به اندازه حیطه آنلاین نمی‌تواند مسیر توسعه را به این سرعت و صلابت ادامه دهد. از طرف دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که با یک سرمایه‌گذاری به مراتب پایین‌تر از حوزه‌های فیزیکی می‌توانند درآمد و موفقیت به مراتب بیشتری را در بازار کسب کنند. این مساله خود نوید آینده‌ای به مراتب جذاب و روشن‌تر را به جوانان و علاقه‌مندان بازار کسب‌وکار آنلاین می‌دهد.

تحصیلات آکادمیک در حوزه کارآفرینی چقدر نقش‌آفرین است؟

قطعا عامل اصلی موفقیت من تحصیلاتم بود. شاید بنده برخلاف خیلی‌ها اگر هر موفقیت و پیشرفتی داشتم قطعا عامل اصلی آن تحصیلات و دید و نگرشم به بازار کسب‌وکار آنلاین بود. بنابراین به نظرم دانشگاه به‌طور غیر‌مستقیم نقش زیادی در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی، نگرش مهندسی و تجاری و دیدگاه شما نسبت به کسب‌وکار و جامعه دارد و همیشه از این بابت خودم را مدیون دانشگاه به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق می‌دانم. امیدوارم بتوانم در آینده دین خودم را به دانشگاه آزاد اسلامی نراق ادا کنم و دانشگاه هم از این پتانسیل نهفته در خود که همین فارغ‌التحصیلان و متخصصان رشته‌های مختلف است نهایت بهره و استفاده را ببرد.

برنامه آینده‌تان چیست؟

قطعا برنامه کوتاه‌مدتم ایجاد شتاب‌دهنده‌ای در حوزه آموزش و پژوهش با حمایت ارگان‌ها و سازمان‌های وابسته است. اعتقاد دارم با ایجاد چنین مرکزی می‌توان تعداد قابل‌توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را در مسیر تعالی علم و دانش به کار گرفت. امیدوارم با حمایت مسئولان و سازمان‌ها بتوانیم این مهم را انجام دهیم.

طی این سال‌ها، آیا احساس شکست هم کرده‌اید؟

طی این سال‌ها بسیار شکست خورده‌ام ولی هیچ‌گاه احساس شکست و ضعف نکرده‌ام چون اعتقاد داشتم می‌توانم موفق شوم و در مسیر پیشرفت قرار بگیرم. هر زمان که احساس شکست کرده‌ام با قدرت و توان بیشتری برای موفقیت تلاش کرده‌ام.

با توجه به راهی که تاکنون طی کرده‌اید، چه توصیه‌ای برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جویای کار دارید؟

توصیه‌ای که می‌توانم بکنم این است که ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید با تمام توان در راستای ایجاد شغل و کمک به دیگر اقشار جامعه تلاش کنیم. قطعا انتظار مسئولان هم همین است؛ نه اینکه تنها در جست‌وجوی شغل باشیم. گاهی یک ایده ساده می‌تواند چند نفر را به کار گیرد. امیدوارم مسئولان هم تا حد توان از جوانان در این مسیر حمایت کنند تا روزی شاهد هیچ بیکار تحصیلکرده‌ای نباشیم و هیچ گاه دانشجویان نگران آینده و شغل‌شان نباشند.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 902215

وب گردی

وب گردی