اصلاح اساسنامه مدارس خارج از کشور

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌های آموزشی جدیدی در برخی کشورها پیرامون تاسیس مدارس ایرانی در حال تصویب است گفت: در حال انجام هماهنگی‌هایی هستیم تا مدارس جمهوری اسلامی در آن کشورها بسته و یا محدود نشوند و بتوانیم ارائه خدمات آموزشی به ایرانیان مقیم خارج را کماکان ادامه دهیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا غلامرضا کریمی ، درباره ضرورت‌ها و الزامات اصلاح اساسنامه مدارس خارج از کشور که اکنون در مرحله بررسی بوده و قرار است به صحن شورای عالی آموزش و پرورش برود اظهار کرد: مدارس خارج از کشور برای ما به عنوان یک پایگاه فرهنگی در خارج از کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: از آنجا که آیین‌نامه‌ها و رویه‌های آموزشی در کشورهای مختلف در حال تغییر است، طبیعی است نظام های آموزشی مختلف برای ایجاد مدرسه خارجی در کشور خودشان، آیین‌نامه‌ها و رویه‌های جدیدی را وضع کنند. ما برای آنکه بتوانیم مدرسه ایرانی در این کشورها داشته باشیم، نیاز است مبتنی بر قواعد و رویه‌های جدید آن کشورها مدارس را تاسیس و یا امکان ادامه فعالیت آنها را فراهم کنیم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دسته اول مدارس ما در خارج از کشور، مدارس خاص سفارت هستند اظهار کرد: فرزندان کارگزاران نظام و مامورین دولت که به خارج اعزام می‌شوند در این مدارس تحصیل می‌کنند و صفر تا صد آموزش در این مدارس منطبق با نظام آموزشی ایران است و معلمان از ایران اعزام می‌شوند و امتحانات آنجا با مدارس ایران هماهنگ است. تقریبا تمام مدارس ما پس از انقلاب بر همین مبنا پیش رفته است و محدودیتی نداشته‌ایم.

کریمی ادامه داد: منتها از آنجا که آیین‌نامه‌های جدیدی در کشورهای دیگر در حال تصویب است، برخی از آنها نسبت به افراد تبعی و مقیم خودشان حساسیت پیدا کرده‌اند. به این معنا که اگر یک ایرانی اقامت دائم برای کشوری را گرفته باشد و علاقه مند باشد در مدارس ایرانی تحصیل کند دچار مشکل می‌شود. این کشورها از ما درخواست کرده اند تا سرفصل های نظام آموزشی خودمان را ارائه کنیم تا محتوای کتب درسی ما را بررسی کنند، زیرا ما داریم افراد تبعه آن کشور را پرورش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در حال انجام هماهنگی‌هایی هستیم تا مدارس جمهوری اسلامی بسته و یا محدود نشوند و بتوانیم ارائه خدمات آموزشی به ایرانیان مقیم خارج را کماکان ادامه دهیم، گفت: البته کار ما بسیار سخت تر می‌شود زیرا باید خودمان را با رویه‌های جدید تطبیق دهیم و به نوعی مجوز لازم را از کشور میزبان بگیریم. لذا در حال هماهنگی هستیم تا تعداد مدارس موجود بتواند ضمن پوشش فرزندان کارگزاران نظام، ایرانیان مقیم خارج از کشور که علاقه مند به زبان و فرهنگ ایرانی هستند را نیز تحت پوشش ببرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا شرایط فعالیت برای مدارس خارجی داخل ایران نیز تغییر می‌کند؟ ادامه داد: هرکشوری قاعده خاص خودش را دارد و ما هم در برابر مدارس خارجی که در ایران وجود دارد به نوعی عمل متقابل انجام می‌دهیم. اگر فلان کشور از ما بخواهد که زبان بومی اش در مدارس ایرانی تدریس شود، ما نیز اگر آنها مدرسه‌ای در ایران داشته باشند متقابلا همان شرایط را در نظر می‌گیریم.

کریمی افزود: البته هنوز چیزی قطعی نشده و در دست بررسی است. برخی کشورها اعلام کرده‌اند، ظرف یکسال آینده باید قوانین جدید را رعایت کنیم. با تک تک کشورها مذاکره می‌کنیم و تیم‌های تخصصی تشکیل دادیم تا بتوانیم استلزامات ایجاد مدارس را دقیق تر بررسی کنیم. تلاش می‌کنیم با ظرفیت حداکثری نظام آموزشی خودمان را در کشورهای دیگر عملیاتی کنیم. معتقدیم نظام آموزشی ایران از قویترین نظام‌های آموزشی دنیا هست و به لحاظ علمی کمبودی در کتب درسی نداریم.

وی تاکید کرد: هرچند در نهایت باید این موضوع را درنظر گرفت که هر کشوری قواعد خاص خودش را دارد که باید اعلام شود. اگر این قواعد متناسب با شرایط ایران بود ایجاد و یا ادامه فعالیت مدرسه را پیگیری می‌کنیم و اگر با چارچوب های ما در تضاد بود مدارس ایرانی خارج را به کارگزاران نظام منحصر می‌کنیم.
706

کد خبر: 902266

وب گردی

وب گردی