بورس کالا یک اصل در اقتصاد ماست/ تلاش داریم زنجیره فولاد را در بورس عرضه کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در «هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران» که صبح روز جاری با حضور جمعی از صنعتگران و فعالان صنعت فولاد و معدن در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، از تلاش برای ورود و عرضه زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن به بورس کالا خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد شریعتمداری طی سخنان خود در این همایش اظهار کرد: بنده افتخار این را دارم که در راه اندازی بورس فلزات تهران طی سال ۱۳۸۲، که در سال ۱۳۸۶ به بورس کالای ایران تبدیل شد، حضور داشتم و اولین معامله نمادین را با حضور آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به عنوان نماینده خریدار و فروشنده انجام دادیم.

او با بیان اینکه بورس کالای ایران یک اصل در اقتصاد ملی است و اگر هم دارای ضعف هایی باشد با برگزاری جلسات هم اندیشی میان صنایع قابل رفع است، اظهار کرد: در حال حاضر برای ورود و عرضه سنگ آهن در بورس کالا جلساتی برگزار شده و تلاش داریم این محصول را در بورس کالا عرضه کنیم. چرا که این امری ضروری بوده و باید اجرایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشف قیمت در بورس کالا را یکی از بهترین روش های ممکن برای حل مشکلات مربوط به قیمت گذاری عنوان کرد و گفت: باید قواعد انضباطی بورس های کالایی دنیا را در بورس کالای ایران نیز اجرایی کنیم و نظارت ها را در این حوزه اعمال کنیم تا کشف قیمتی شفاف برای کلیه محصولات از جمله محصولات حوزه زنجیره فولاد صورت گیرد. از این رو، با عرضه سنگ آهن و سایر محصولات مرتبط با زنجیره فولاد در بورس موافقم.

شریعتمداری با تاکید بر لزوم عرضه و قیمت گذاری زنجیره فولاد در بورس کالا، به مشکلات قیمت گذاری محصولات براساس قیمت محصولات یک مجتمع اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلاتی که در بحث قیمت گذاری ها مطرح است پیشنهاد عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا را در دست بررسی داریم که در تلاش هستیم این پیشنهاد اجرایی شود. زیرا در حال حاضر قیمت این محصول بر مبنای فرمولی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می شود که با عرضه این محصول در بورس کالا می توان این قیمت گذاری را در بستر این بازار انجام داد.

او در پایان بر لزوم تعیین قیمت پایه طبق نظر جمعی انجمن ها و فعالان این حوزه برای محصولات مختلف زنجیره فولاد تاکید کرد و گفت: با تعیین قیمت های پایه در بستر بورس کالا می توان به نقطه ای رسید که بورس کالا به یک تکیه گاه در میان صنایع تبدیل شود.


401

کد خبر: 902415

وب گردی

وب گردی