تکنولوژی وارداتی فرهنگ کشور را خدشه دار می کند/ اقتصاد تولید محور در حال تبدیل به اقتصاد دانش محور است

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: عموما از تعامل بین تکنولوژی، فرهنگ و منابع انسانی سرمایه ی اجتماعی به وجود می آید و افراد حاضر در این نمایشگاه از سرمایه های اجتماعی کشور برای توسعه به حساب می آیند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ وزیر ارتباطات در همایش سرامدان فناوری و صنعت که با همکاری سازمان بسیج مهندسین برگزار شد، گفت: یکی از مباحثی که صنعت پیش می برد، تولید ناخالص ملی است و به طور کلی وقتی در دنیا برای توسعه برنامه ریزی می کنند سه مقوله ی اقتصاد، فرهنگ و امنیت را مدنظر قرار می دهند.

او گفت: عموما از تعامل بین تکنولوژی، فرهنگ و منابع انسانی سرمایه ی اجتماعی به وجود می آید و افراد حاضر در این نمایشگاه از سرمایه های اجتماعی کشور برای توسعه به حساب می آیند.

آذری جهرمی تصریح کرد: کشاورزی، صنعت و خدمات از مولفه های تولید ناخالص ملی هستند که بخش صنعت ۴۰/۶ درصد، حوزه ی کشاورزی ۱/۲ درصد و بخش خدمات ۵۸/۲ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهند که نسبت به آمارهای جهانی تفاوت دارد چون در دنیا نسبت به کشور ما، سهم حوزه ی کشاورزی و خدمات از تولید ناخالص ملی بیشتر است.

وزیرارتباطات خاطر نشان کرد: یک روند جهانی که می توان ملاحظه کرد این است که در حوزه های کشاورزی و صنعت نسبت به آمارهای جهانی با کاهش اشتغال مواجه هستیم و سیستم های کشاورزی در حال توسعه و مکانیزه شدن است هم چنین اقتصاد تولید محور در حال تبدیل شدن به اقتصاد دانش محور است که این روند بسیار حائز اهمیت است.

او گفت: امروزه نوآوری و خلاقیت محور اصلی رقابت را تشکیل می دهد و کسب و کارهای نوپا در ایران 42 درصد، در مرحله ورود به بازار 23 درصد، در مرحله رشد اولیه 15 درصد، تولید نمونه محصول اولیه 11.5 درصد، در مرحله گسترش بازارهای جدید نیم درصد، در مرحله بلوغ و تبدیل به SME هستند که این چنین روندی در تمام دنیا وجود دارد.

وزیر ارتباطات افزود: با توجه با رشدی که تکنولوژی داشته، خدمات هم در حوزه ی بسترهای نوین است و 17 درصد کسب و کارها در حوزه خرید و فروش، 12.2 درصد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، 7.2 درصد در حوزه اطلاع‌رسانی و 8.7 درصد در حوزه سرگرمی و مشاوره فعال هستند.

او ادامه داد: از این تعداد 51 درصد در محدوده کشوری، 39 درصد در محدوده استانی، 7 درصد در محدوده محلی، یک دهم درصد در محدوده منطقه‌ای و 6 دهم درصد در محدوده جهانی فعالیت می‌کنند که این آمار به معنی فعال نبودن در حوزه صادرات و جای رشد بیشتر در این حوزه است که خدمات این کسب و کارها در لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات قرار می‌گیرد. آذری جهرمی تصریح کرد: تکنولوژی قطعا به همراه خود فرهنگ می آورد و اگر مدل ترسیم شده ای در حوزه ی تکنولوژی نداشته باشیم، فرهنگ کشور هم به دلیل ورود تکنولوژی از خارج، خدشه دار خواهد شد.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و در زمان باید به موقع عمل کنیم، گفت: امروز فناوری اینترنت اشیا فناوری پیشرو است اما بازار ایران برای نیاز به حوزه اینترنت اشیا عطش ندارد و با وجود اینکه در کشور ظرفیت فنی، نیروی انسانی و نخبگانی وجود دارد اما باید اکوسیستم اصلاح شود تا در خدمت توسعه اشتغال قابل استفاده شود.

او گفت: موضوع ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات روز اقتصاد دیجیتال است که البته برخی به طور سیاسی به آن می‌پردازند اما در مقام عمل برخی کشورها نظامات و مقررات‌گذاری کرده‌اند، برخی ارز دیجیتال خود را ایجاد کرده‌اند و برخی راهکاری برای تبادل با ارز دیجیتال جهانی اتخاذ کرده‌اند که روندهای مشابه ارز دیجیتال به زودی به باقی حوزه‌ها هم خواهد رسید.

جهرمی تأکید کرد: نوآوری هم از هیأت دولت و از مطالبه از وزیر ارتباطات و معاونت علمی رئیس جمهور بیرون نمی‌آید، نوآوری با توجه به قلب و مغز انسان‌ها ایجاد می‌شود و حاکمیت تنها باید اکوسیستم را اصلاح کند تا نوآوری شکل بگیرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: هر پایگاه بسیج می‌تواند یک استار‌تاپ باشد، در سفرهای استانی به پایگاه‌های بسیج می‌روم و می‌بینم جوانی که اهمیت برای نظام قائل است در اینجا وقت می‌گذارد، این جوان کمی بعد مشکل اقتصادی پیدا می‌کند، مدتی بعد که به سن ایجاد خانواده می‌رسد مشکل معیشت خواهد داشت و همین جوان ارزشی حزب‌اللهی احساس می‌کند نظام نتوانسته مسائل معیشتی‌اش را تأمین کند پس امروز به فکر فردای جوانان باشد.

او افزود: در وزارت ارتباطات و در دولت اقداماتی را برای حمایت از کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته‌ایم که گام اول آن می‌تواند آموزش باشد همچنان که به سهم خودم در شبکه اجتماعی خودم یک کتاب معرفی کنم یا دولت 500 میلیارد تومان بودجه برای تخصیص طی دو سال مصوب کرده که با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل تخصیص آن تدوین می‌شود.

401

کد خبر: 902504

وب گردی

وب گردی