برگزاری کارگاه آموزشی تربیت مدرس در بنیاد سعدی

دوره تربیت مدرس زبان فارسی ویژه مدرسان ایرانی خارج از کشور توسط بنیاد سعدی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد سعدی، این دوره آموزشی 20 ساعته برای حدود 10 تن از مدرسان ایرانی زبان فارسی خارج از کشور، طی روزهای چهارم تا 10 بهمن ماه تشکیل شد.

رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و از مدرسان این دوره در ابتدا شرح مختصری از وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان و انگیزه­های فارسی آموزان برای یادگیری این زبان برای حاضران توضیح داد.

وی با بیان آنکه حداقل 11 گروه فارسی آموز بر اساس علت­های مختلف در بنیاد سعدی شناسایی شده است، گفت: توجه داشته باشید که برای فارسی آموز خارجی تنها خود ادبیات فارسی مهم نیست بلکه آنها از یادگیری این زبان اهداف مختلفی را دنبال می کنند. یک گروه از این فارسی اموزان ایرانیان خارج از کشور هستند. تعداد این ایرانیان 5 میلیون نفر است که نیاز به برنامه ریزی درست و متناسب برای یادگیری زبان فارسی دارند.

صحرایی ادامه داد: گروه دوم فارسی آموزانی هستند با نیت اقتصادی این زبان را فرا می گیرند که بیشترین تعداد افراد در کشورهای چین و کره جنوبی هستند. دلیل ان نیز ارتباط ایران با چین است. متاسفانه تا کنون اقدام جدی برای آموزش زبان فارسی تجاری به چینی ها پیش از تاسیس بنیاد سعدی صورت نگرفته بود و به طور کلی از مزایای فرهنگی حضور سفیر در بسیاری کشورها بی بهره بودیم

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی همچنین گفت: یادگیری فارسی با اهداف مذهبی نیز طیف وسیعی از فارسی آموزان را پس از فارسی با انگیزه های اقتصادی در برمی گیرد زیرا فارسی زبان دوم اسلام محسوب می شود. فارسی با اهداف سیاسی و زورنالیستی از جمله اهداف دیگر بخشی از فارسی آموزان است. این طیف نیز بسیار مهم هستند چرا که تصویری که از ایران در سایر رسانه ها نشان داده می شود بسیار غر واقعی است.

صحرایی گردشگران درمانی را بخش دیگری از فارسی آموزان عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به پیشرفت های علم پزشکی در کشورمان و هزینه ای بسیار مناسب آن برای خارجی ها، بسیاری ازافراد از کشورهای دیگر با اهداف درمانی به ایران می آیند که حداقل سه ماه در ایران هستند. باید برای یادگیری این افراد هم برنامه ریزی کرد. به خصوص انکه کتاب خوبی با موضوع « فارسی در سفر» برای گردشگران به طور کلی نداریم.

وی یادگیری زبان فارسی با اهداف درک سینمای ایران و نیز با هدف تحصیل درایران را از جمله دلایل دیگر فارسی آموزان در جهان عنوان کرد و گفت: در رشته های پزشکی و یا مهندسی تعداد زیادی دانشجوی خارجی در ایران داریم که باید مانند زبان انگلیسی، لیستی از واژگان دانشگاهی فارسی برای این طیف از افراد تدوین و آموزش داه شود.

صحرایی همچنین به یادگیری زبان فارسی در مدارس برخی از کشورها همچون آلمان و مدارس حزب الله لبنان اشاره کرد.

در این کارگاه 20 ساعته سرفصل های « آموزش مشارکتی زبان خارجی»، «اصول آموزش مهارت های چهارگانه»، «فنون و تکنیک های آموزش مهارت های زبانی» و « روش تدریس کتاب گام اول و حروف الفبای زبان» به معلمان زبان فارسی آموزش داده شد.

کتاب «گام اول» با دوازده زبان واسط و مخصوص فارسی آموزان سطح نو آموز، توسط بنیاد سعدی تالیف شده است.

بنا بر اعلام این خبر، کارگاه های آموزشی تربیت مدرس بنیاد سعدی 10 پودمان است که معلمان پس از گذراندن 5 پودمان اول و قبولی در امتحان آن، حائز عنوان معلم درجه دو خواهند شد. همچنین این معلمان پس از گذراندن هر 10 پودمان و قبولی در امتحان پایانی آن، عنوان معلم درجه یک با توانایی تدریس دوره تربیت مدرس را کسب خواهند کرد.

502

کد خبر: 902513

وب گردی

وب گردی