آمریکا درصدد ایجاد جای پای محکم برای داعش در افغانستان است /روی کار آمدن دولت متعصب مذهبی برای کابل فاجعه بار است

"سعید قادری" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قندهار ، معتقد است که آمریکا با حمایت های خود از گروه تروریستی داعش سعی کرده تا برای این گروه تروریستی که حالا جایگاه خود را در عراق و سوریه از دست داده است، جای پای محکمی ایجاد کند. 

افغانستان به عنوان کشور همسایه ایران دست خوش ناملایمت های زیادی بوده است. از زمانی که نیروهای خارجی به ویژه آمریکا حضور خود را در این کشور بیشتر کرده اند شاهد بی ثباتی های بیشتری بوده ایم. در همین راستا "سعید قادری" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قندهار ، معتقد است که آمریکا با حمایت های خود از گروه تروریستی داعش سعی کرده تا برای این گروه تروریستی که حالا جایگاه خود را در عراق و سوریه از دست داده، جای پای محکمی ایجاد کند.مشروح صحبت های وی را در زیر می خوانید.

حال این روزهای افغانستان چگونه است؟

این روزها افغانستان دستخوش نا آرامی های زیادی است. در حال حاضر 20 گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند که بیشتر آن ها در پناه طالبان قرار دارند. شرایط تروریست ها در افغانستان به گونه ای به شکل رابطه هسته و پوسته است که داعش و القاعده حکم هسته و طالبان حکم پوسته را دارند.

تقریبا 40 درصد خاک افغانستان در دست مخالفان این کشور قرار دارد و آمریکا بعد از سال 2012 بیشترین حضور را در این منطقه داشته است. حضور آمریکا در این کشور یکی از موانع صلح است زیرا سیاست های افغانستان مبنی بر مبارزه با تروریست بوده اما آمریکا با عملکرد خود در این کشور باعث تفرقه افکنی شده است.

داعش در 7 استان افغانستان فعال است و این فعالیت ها برای افغانستان ضررهایی چون: مسائل روحی و روانی، فرار سرمایه ها، عدم جذب سرمایه گذار خارجی و خروج کارآفرینان و نخبگان افغانستان را به همراه دارد.

پس از شکست های سنگین داعش در عراق و سوریه ، پایگاه جدید این گروه تروریستی به افغانستان منتقل شده و درصدد بازسازی ، بازپروری و تجدید و تربیت قوای خود هستند. در این میان آمریکا نیز می کوشد تا با کمک به نفوذ داعش در افغانستان برای این گروه تروریستی پایگاه محکمی ایجاد نماید. وضع موجود در دولت افغانستان اگر به خوبی مدیریت نشود و دولت متعصب مذهبی روی کار بیاید عاقبت مطلوبی نخواهد داشت زیرا این کشور در مسائل قومی و مذهبی غرق شده است.

البته اکنون سعی شده تا سیستم دموکراسی های مدنی در افغانستان به وجود آید و جریانات با تشکیل چهار چوب سنتی به دنبال ظهور فردی خیراندیش هستند که هنوز هم چشم انداز روشنی در این مورد دیده نمی شود.

دلایل بی ثباتی های افغانستان در چیست؟

افغانستان شاهد نا آرامی ها و بی ثباتی های زیادی است که عوامل زیادی در آن دخیل هستند. یکی از آن ها ضعف دولت و تشکیل دو جناح رقیب در افغانستان است.

این دولت نیاز به هماهنگی های بیشتر دارد. باید مساله برتری قومیتی در این کشور کنار گذاشته شود. مشارکت سایر اقوام باعث ثبات بیشتر افغانستان می گردد.

دخالت های پاکستان دلیل دیگری بر بی ثباتی افغانستان است. این کشور با توسل به طالبان سعی دارد به منافع سیاسی خود برسد. کشورهایی مانند هند نیز از افغانستان و پاکستان برای کسب منافع سیاسی خود استفاده می کنند.

افغانستان چگونه می تواند بحث امنیت را در کشور خود حل کند؟

یکی از عوامل موثر در بحث امنیت این کشور مساله مذهب است زیرا وزن این فاکتور از عامل قدرت قومی بیشتر و جایگاه رهبران مذهبی در آن بسیار پررنگتر می باشد.

عامل موثر دیگر در مساله امنیت این کشور افزایش تلاش ها و همراهی های جامعه جهانی با افغانستان است ؛برای مثال دولت کرزای به علت همراهی تمام جامعه جهانی کمترین معارض را داشت.

مساله رشد مواد مخدر نیز باعث پایین آمدن امنیت در افغانستان شده است. این کشور سالانه 9 هزار تن مواد مخدر تولید می کند.

واگرایی نیروهای گریز از مرکز و افزایش قدرت جنگ سالاران نیز عامل مهم دیگر در نا امنی این همسایه ناآرام است.

نقش ایران به عنوان همسایه در کمک به افغانستان به چه صورت بوده است؟

ایران به عنوان شریک اول اقتصادی کابل دارای نقش کلیدی در منطقه بوده است .هرچند خود افغانستان نیز باید برای برقراری ارتباط با جهان خارج کوشا بوده و تلاش نماید. دسترسی افغانستان به آب های آزاد تنها از طریق بنادر چابهار و عباس که در تملک ایران هستند مقدور و امکان پذیر است.

بیشترین مهاجر از سمت این کشور به ایران می آید که البته کشورمان نیز به خوبی توانسته این امر را مدیریت کرده و به سمت قانونمند کردن امور مهاجران افغان پیش برود.

کد خبر: 902539

وب گردی

وب گردی