نگاهی به تاریخچه مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا/ ایران به دنبال دومین قهرمانی

هشتمین دوره رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در خالی از فردا آغاز می‌شود که تیم ایران در سومین میزبانی خود به دنبال رسیدن به دومین قهرمانی‌اش است.

به گزارش ایسکانیوز، هشتمین دوره رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا از صبح فردا (پنج‌شنبه 12 بهمن) در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب آغاز خواهد شد و شنبه شب با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد.

تیم دوومیدانی ایران در 7 دوره قبلی این رقابت‌ها در 6 دوره حضور داشته که حاصل تلاش نمایندگان کشورمان کسب 17 طلا، 26 نقره و 26 برنز، مجموع 69 مدال و ایستادن در رده چهارم جدول کلی پس از تیم‌های چین، قزاقستان و قطر است.

در زیر نگاهی به تاریخچه رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا می‌اندازیم:

* دوره اول: 2004 در تهران
در نخستین دوره این که به میزبانی کشورمان برگزار شد، 23 کشور حضور داشتند که ورزشکارانی از 13 کشور موفق به کسب حداقل یک مدال برنز شدند.

در این دوره تیم ایران 26 مدال شامل 6 طلا، 12 نقره و 8 برنز به دست آورد و پس از چین، به مقام نایب قهرمانی دست یافت.

اسامی مدال‌آوران ایران:

6 طلا: اصغر عبدالغفار، محمد عاکفیان، امیر خیرگو، امین نیکفر، تیم 4 در 400 متر مردان (ادوارد منگاساریان، ایرج ایری، محمد عافکیان، اسماعیل کبوتران)، تیم 4 در 400 متر بانوان (زهرا فرجام، مینا پورسیفی، حدیث شهرامی، لیلا ابراهیمی)

12 نقره: ادوارد منگاساریان، سجاد مرادی (2 نقره)، روح‌الله عسگری، ابراهیم رحیمیان، اسحاق غفاری، علی رحمانی، احمد حسینی، لیلا ابراهیمی، آمنه صفوی، پدیده بلوری‌زاده، تیم 4 در 400 متر بانوان (عاطفه شادمان، نوبهار رضوان، سمیه مهربان، مائده چاووشی‌زاده)

8 برنز: اسماعیل کبوتران، احسان مهاجرشجاعی، امید محرابی، محسن ربانی، لیلا ابراهیمی، الهام زنبوری، پدیده بلوری‌زاده، هما شیخان

* دوره دوم: 2006 در پاتایا
تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها غایب بود. در این دوره 25 کشور حضور داشتند که 15 کشور موفق به کسب مدال شدند. ضمن اینکه تیم قزاقستان به مقام قهرمانی رسید.

* دوره سوم: 2008 در دوحه
در این دوره 29 کشور از جمله ایران حضور داشتند که 17 کشور حداقل به یک مدال برنز دست یافتند. کاروان ایران نیز که با 5 ورزشکار شرکت کرده بود، با 2 مدال نقره که توسط هادی سپهرزاد و احسان مهاجر شجاعی کسب شده بود، در رده دهم قرار گرفت.

* دوره چهارم: 2010 در تهران
ایران بزرگترین کاروان این دوره از رقابت‌ها را با داشتن 57 ورزشکار به خود اختصاص داد و توانست در بین 23 کشور شرکت کننده با 5 طلا، 6 نقره و 12 برنز به مقام قهرمانی دست یابد.

اسامی مدال‌آوران ایران:

5 طلا: محسن ربانی، هادی سپهرزاد، لیلا رجبی، زهرا نبی‌زاده، تیم 4 در 400 متر مردان (شهاب‌الدین طهماسبی، رضا بوعذار، محسن زرین افضل، مهدی زمانی)

6 نقره: رضا قاسمی، رضا بوعذار، کیوان قنبرزاده، لیلا ابراهیمی، سمیه مهربان، عبدالجلیل توماج

12 برنز: شهاب‌الدین طهماسبی، روح‌الله محمدی، محمد خزایی، محمد گودرزی، اسحاق غفاری، حمیدرضا نودهی، مینا پورسیفی، لیلا ابراهیمی، محبوبه غیور، فرزانه مشایخی، الناز کمپانی، تیم 4 در 400 متر بانوان (مینا پورسیفی، مریو طوسی، سولماز عظیمیان، سودابه سبحانی)

* دوره پنجم: 2012 در هانگژوی چین
کاروان دوومیدانی ایران در این دوره از رقابت‌ها پرفروغ ظاهر شد و با اعزام 13 ورزشکار موفق به کسب 3 طلا، یک نقره و 3 برنز و ایستادن بر سکوی نایب قهرمانی شد.

این رقابت‌ها که 26 کشور حضور داشتند و 16 کشور توانستند به مدال برسند، تیم میزبان به مقام قهرمانی دست یافت.

اسامی مدال‌آوران ایران:

3 طلا: رضا قاسمی، رضا بوعذار و مریم طوسی

یک نقره: لیلا رجبی

3 برنز: حسن حیدرپور، امین قلیچی، سپیده توکلی

دوره ششم: 2014 هانگژوی چین
ایستادن در رده هفتم در بین 28 کشور، حاصل تلاش کاروان ایران در این رقابت‌ها بود. دوومیدانی‌کاران کشورمان در حالی 2 طلا، یک نقره و 2 برنز کسب کردند که تیم قطر به مقام نخست رسید.

اسامی مدال‌‌آوران ایران:

2 طلا: مهدی زمانی، مریم طوسی

یک نقره: محمد ارزنده

2 برنز: رضا قاسمی، مریم طوسی

دوره هفتم: 2016 دوحه
در این دوره 34 کشور حضور داشتند که 16 کشور به حداقل یک مدال برنز رسیدند. کاروان ایران نیز که با 19 ورزشکار به قطر اعزام شده بود، با یک طلا، 4 نقره و یک برنز در رده هفتم ایستاد و عنوان خود در دوره قبلی را تکرار کرد. ضمن اینکه قطر موفق به کسب دومین قهرمانی پیاپی شد.

اسامی مدال‌آوران ایران:

یک طلا: حسن تفتیان

4 نقره: رضا قاسمی، سپیده توکلی، تیم 4 در 400 متر مردان (رضا قاسمی، مهدی زمانی، مصطفی ابراهیمی، سجاد هاشمی)، تیم 4 در 400 متر بانوان (فرزانه فصیحی، الناز کمپانی، سپیده توکلی، مریم طوسی)

یک برنز: مصطفی ابراهیمی

601

کد خبر: 902675

وب گردی

وب گردی