فعالیت های ذهنی برخاسته از فعالیت های مغزی است

علم اعصاب شناختی یکی از زیر شاخه‌های اصلی علوم شناختی است که فهم ماهیت و ساختار فعالیت‌های ذهنی را مد نظر دارد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علم اعصاب شناختی حوزه ای است که به بررسی مغز و فعالیت‌های آن می‌پردازد. در حالی‌که روان‌شناسی شناختی وقایع ذهنی را مستقل از فعالیت مغزی بررسی می‌کند، رویکرد علم اعصاب شناختی بر این پایه استوار است که فعالیت های ذهنی برخاسته از فعالیت های مغزی است و بدین ترتیب توضیح فرایندهای شناختی مستلزم گردآوری اطلاعات درباره مغز می شود.
هدف علم اعصاب شناختی فهم ماهیت و ساختار فعالیت های ذهنی است. رویکرد این علم به ذهن رویکردی پردازشی است به این معنی که فعالیت های ذهنی براساس نحوه پردازش خرده سیستمهایی توضیح داده می‌شود که هریک مسئول انجام یک فعالیت ذهنی به‌خصوص، مثل خواندن یک کلمه یا جمله، بازشناسی بصری اشیاء یا انسان ها یا حل مسائل ریاضی هستند. این خرده سیستم های پردازشگر براساس الگوهای فعالیت مغزی و اطلاعات ساختاری مغز تبیین می‌شوند. دانشمندان این رشته از روش‌های متنوعی برای مطالعه مغز همچون بررسی تاثیر داروها و مواد شیمیایی روی مغز (نوروفارماکولوژی)، ثبت نوارهای مغزی، ثبت تحریک سلولی، تحریک مستقیم مغز حین عمل جراحی، مداخله غیر مستقیم در عملکرد مغز و تصویربرداری پیشرفته با استفاده از ابزارهایی مانند fMRI, PET و MEG استفاده می کنند.
این رشته که در دهه 1990 به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و علاوه بر بررسی مسائل کلی شناختی مانند حافظه،‌ توجه، هشیاری، یادگیری و غیره، دارای زیرشاخه‌های متعددی شده است که از جمله می توان به حوزه های بین رشته ای عصب شناسی روان پزشکی، عصب شناسی زبان شناسی، عصب شناسی علوم اجتماعی، عصب شناسی اقتصاد، عصب شناسی بازاریابی، عصب شناسی زیبایی شناسی، عصب شناسی الهیات اشاره کرد. علم اعصاب شناختی یکی از زیر شاخه‌های اصلی علوم شناختی است تاکنون دانشمندان عصب شناس، زبان شناس، روان‌شناس، فیلسوفان ذهن و نظریه پردازان علم رایانه با کمک هم و در تعامل با یکدیگر توانسته اند گامهای با ارزشی را در جهت کشف و تبیین کارکردهای شناختی مغز انسان بردارند، به طوری که در مدت کوتاه سه الی چهار دهه اخیر یافته های گرانبهایی را برای ما به ارمغان آورده اند. زمینه ارتقاء و پیشرفت این حوزه ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی نیز در حال فعالیت است و تا کنون گام های موثری نیز در حمایت از محققان و متخصصان برداشته است.

کد خبر: 902873

وب گردی

وب گردی