چرا سلبریتی‌ها به دنبال تبلیغات رفته‌اند؟

برندهای بی‌شماری در سراسر دنیا وجود دارند که با استفاده از افراد مشهور به دنبال تبلیغ کالای خود هستند، حالا در ایران نیز چند صباحی‌ست که سلبریتی‌ها به این عرصه ورود کرده‌اند و این سوال در ذهن‌ مخاطبان متبادر شده است که چرا و با چه نیتی هنرمندان به عرصه تبلیغات آمده اند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اولین تصاویر تبلیغاتی از چهره هنرمندان ایران به سال 82 باز می‌گردد، آنجا که جمشید مشایخی با حضور در تبلیغات یک برند از کولر گازی راه تبلیغ را برای بسیاری از چهره های مشهور باز کرد. هر چند در همان سال ها او با این کار از گزند تند منتقدان در امان نماند و بسیاری معتقد بودند این کار در شاًن بازیگر بزرگی چون جمشید مشایخی نیست.

اما در اوخر دهه 80 و چند سال پس فعالیت تبلیغاتی جمشید مشایخی این کار در میان هنرمندان بیشتر به چشم آمد و هنرمندان و ورزشکاران چند سالی در انواع تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی مشغول به فعالیت شدند.

این اتفاق در سال های بعد نیز توسط برخی از هنرمندان تکرار شده تا اینکه در دهه 90 و در همین سال های نزدیک این نوع فعالیت هنرمندان به اوج خود رسیده است. بسیاری از چهره های مشهور مانند بهرام رادان که تبلیغ یک برند خاص از چرم را انجام می دهد تا مهدی مهدوی کیا که با تبلیغ ماست در این عرصه فعال هستند.

اما شاید اولین کسی که بعد از جمشید مشایخی چهره اش در تبلیغات دیده شد، محمدرضا گلزار بود. او تا کنون با معروف ترین کمپانی های لوازم بهداشتی، دارویی، ساعت و به تازگی نوشیدنی در بخش تبلیغات همکاری کرده است.

در ادامه نیز هنرمندانی چون مهران مدیری با تبلیغ یک برند از چای، رضا کیانیان تبلیغ یک برند از دمنوش، پوریا پورسرخ از نوشت افزار و عینک آفتابی، سیروان خسروی تبلیغ برند خاصی از نوشیدنی، امین زندگانی و همسرش الیکا عبدالرازقی تبلیغ برند انواع لباس و لوازم آشپزخانه در این عرصه فعال بوده اند.

این روند یعنی حضور هنرمندان در تبلیغات در سال های ابتدایی آغاز کار با هجوم شدید اعتراضات مواجه شد تا جایی که نمایش تبلیغ کالاهای مختلف در تلویزیون تا چند سال ممنوع شد. البته این ممنوعیت چند سالی بیشتر طول نکشید و حدود دو سال پیش بود که دوباره با حکم معاون وقت مطبوعاتی وزارت ارشاد تبلیغ کالاهای مختلف توسط هنرمندان آزاد شد.

البته این اتفاق یعنی تبلیغ کالا توسط سلبریتی ها در دنیا مسبوق به سابقه است و سال هاست که نام‌های تجاری معروف دنیا همواره از سلبریتی ها در تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

تبلیغات برندهای خارجی با حضور ستاره‌های دنیای سینما و ورزش مثل تبلیغ «روغن موتور کاسترول» با حضور دیوید بکهام، تبلیغ «نایک» با حضور کریس رونالدو، تبلیغات «پپسی» و «آدیداس» با حضور لیونل مسی و حتی تبلیغ «ژیلت» با حضور راجر فدرر تنیسور مشهور جهان را دیده ایم.

شاید مشکل اصلی در کشور ما این باشد که هرگز قوانین و ضوابط مشخصی در زمینه حضور چهره‌های هنری و ورزشی در تبلیغات وجود نداشته است.

**رادان: اگر در عرصه مدلینگ موفق نبودم هرگز ادامه نمی‌دادم

اما بهرام رادان بازیگر فیلم های سینمایی چون «عصر یخبندان»، «بارکد» و... یکی از افرادی است که از سال ها پیش تبلیغ یک برند خاص را آغاز کرده و برخلاف بعضی دیگر از هنرمندان الان چندسالی است که تنها همین یک کالا را تبلیغ می کند.

او در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این باره گفت: فعالیت های من در عرصه مدلینگ تا کنون موفق بوده که توانستم ادامه دهم.

وی با اشاره به اینکه کمپانی های تولیدی نیز در بازار از این مدل تبلیغات جواب گرفته اند، گفت: فعالیت در عرصه مدلینگ اگر موفق نبود، بی شک ادامه پیدا نمی کرد.

**زندگانی: هنرمندان در تبلیغ کالاها به دنبال منافع اقتصادی هستند

اما در حال حاضرحضور بازیگران و ورزشکاران مشهور در آگهی های بازرگانی و دیوارهای شهر روز به روز بیشتر از قبل می شود و مسئله قابل توجه در این موضوع تناسب نداشتن کالای تبلیغی با حرفه و شخصیت سلبریتی هاست.

سال های سال در آگهی های تجاری از هنرمندان در تبلیغات کالاها برای مد روز جلوه دادن محصول تولید شده، استفاده می شود بطور مثال چندتن از بازیگران زن هالیوود برندهای مختلف لوازم آرایش و عطر را تبلیغ می کنند اما در ایران برخی از سلبریتی ها کیفیت و کاربرد کالاها را در نظر نمی گیرند.

این پرونده به‌دنبال این موضوع است تا روشن کند که آیا حضور بازیگران و ورزشکاران در تبلیغ برندها به منظور دیده شدن بیشتر است یا درآمدزایی؟

امین زندگانی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون درباره حضور سلبریتی ها درتبلیغات بازرگانی، به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: حرفه بازیگری وام گرفته از سیاست های کاری سنتی است به همین دلیل درصد بیشتر درآمد هنرمندان از سود تبلیغاتی تامین می شود.

وی افزود: البته اگر این چرخه تبلیغات سالم باشد به درستی می تواند منافع دوطرف یعنی هنرمند و کمپانی تبلیغاتی را مد نظر داشته باشد. هنرمندان در حال حاضر با اعتماد به برندهای مختلف سعی می کنند به گسترش تولید نیز کمک کنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه تصاویر هنرمندان در بیلبوردهای شهری به مطرح شدن چهره های این افراد کمکی نمی کند، ادامه داد: معمولا کمپانی ها از تعداد افراد معدودی برای تبلیغات بیلبوردها استفاده می کنند بطور مثال در طول یک سال گذشته ما عکس 5 نفر از هنرمندان را در بیلبوردهای شهری دیده ایم به همین دلیل برای بازیگرانی که چهره های شناخته شده هستند، بی شک تاثیری در مطرح شدنشان ندارد.

**دکتر ابهری: تقلید کورکورانه رفتار از سلبریتی‌ها، جامعه را مصرفی می‌کند

در سال های اخیر نگاه های متفاوتی به حضور بازیگران، ورزشکاران و خواننده‌ها در تبلیغ محصولات مختلف تولیدکنندگان شده است.

شاید در این مدت به واسطه افزایش شبکه‌های اجتماعی و اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از زوایای آراسته و تجملاتی، نشانه‌هایی از تغییر سبک زندگی برخی مردم را با خود داشته است. از زمانی که افراد مشهور قانونا اجازه حضور در تبلیغات تجاری را پیدا کرده‌اند، بسیاری از برندها و مارک‌های تجاری تولیدات لوکس و گرانقیمت نیز بازار خوبی برای فروش پیدا کرده اند.

سلبریتی ها در جامعه طرفداران بسیاری دارند به همین دلیل هستند افرادی که می خواهند سبک زندگی آنها را برای خود الگو قرار دهند که در نهایت منجر به ترویج مصرف گرایی در جامعه می شود.

دکتر مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره تاثیر حضور چهره ها در تبلیغات بازرگانی، گفت: بیلبوردها نمی توانند در جامعه تاثیر مثبتی داشته باشند، هنرمندان با حضور در تبلیغات می خواهند به مردم داشتن یک زندگی لوکس را نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه ما سلبریتی ها قابل اعتماد نیستند، ادامه داد: برخی از افراد مشهور، بودن در کنار مردم را بهانه حضور خود در تبلیغات می دانند اما تبلیغات کالا جامعه را مصرفی بار می آورد.

به گزارش ایسکانیوز، به نظر می رسد تبلیغ و تبلیغات در دنیای امروز شرایط جدیدی را تجربه می کند و در این بین هنرمندان و ورزشکاران ایرانی نیز از قافله عقب نمانده و رقابتی هر چند نامحسوس در این حوزه نیز در حال شکل گیری است.

503

کد خبر: 902881

وب گردی

وب گردی