رایزنی تلفنی پوتین و اردوغان در خصوص سوریه

کاخ کرملین از رایزنی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و ترکیه درباره اوضاع و تحولات سوریه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، کاخ کرملین اعلام کرد: "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهوری روسیه با "رجب طیب اردوغان" همتای ترکیه‌ای خود تلفنی گفت‌وگو و درباره اوضاع سوریه و کنگره اخیر سوچی رایزنی کرده است.

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد، سران دو کشور در این گفت‌وگو بر ضرورت اجرای نتایج مورد توافق در کنگره سوچی تأکید کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، رؤسای جمهور دو کشور تصریح کردند، کنگره سوچی اگرچه شاهد مسائل و مشکلاتی بود اما نتایج حاصل از آن دستاورد قابل توجهی داشت.

طبق اعلام کرملین، پوتین و اردوغان برای هماهنگ کردن تلاش‌ها در مناطق کاهش تنش در سوریه توافق کردند و خواستار تسریع روند ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب شدند.

نشست سوچی موسوم به "کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه" با هدف تحق صلح در این کشور روز سه‌شنبه 30 ژانویه (10 بهمن ماه) در روسیه برگزار شد. این نشست در بیانیه پایانی خود بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و حفظ ارتش این کشور تأکید کرد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

روز شنبه 20 ژانویه 2018 (30 دی ماه 96)، ترکیه روستاهای اطراف شهر عفرین در 60 کیلومتری شمال غرب حلب را گلوله باران کرد و همان روز ستاد مشترک ارتش ترکیه ساعت 17، رسما از آغاز عملیات به نام «شاخه زیتون» خبر داد و گفت که هدف این عملیات، برقراری امنیت در مرز و منطقه و نابود کردن تروریست‌های پ.ک.ک است.

دمشق نیز پیشتر با انتشار بیانیه‌ای هرگونه اقدام نظامی ترکیه و نقض حریم سوریه را محکوم کرده و به آنکارا هشدار داده بود.

کد خبر: 902896

وب گردی

وب گردی