فردا دیر است باید از امروز شروع کنیم

نگاه مردم به سازمان مدیریت بحران نگاه سازمانی است در حالیکه سازمان مدیریت بحران ،یک سازمان هماهنگ کننده،سیاستگذار،حمایت کننده و نظارت کننده است با 100 نفر پرسنل و بضاعت محدود دارد و در مواجهه با هر مشکلی در دستگاههای اجرایی مدیریت بحران زیر سوال قرار می گیرد در حالیکه قرار نیست مدیریت بحران تمام کاستی ها را جبران نماید و این مدیریت در جایگاه فرماندهی قرار دارد و نمی تواند همزمان در چند استان بحران زده حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز اسماعیل نجار با اشاره به نقصان موجود در همه ارگان ها گفت: در زلزله کرمانشاه فقط 110 اکیپ با تجهیزات کامل تمام شریانهای حیاتی مانند آب و برق را در حداقل زمان برقرار کردند و مشارکتهای مردم تا روز سوم به حدی زیاد بود که اعلام کردیم به غیر از چند اقلام مورد نیاز مانند پلاستیک،فویل و پتو چیز دیگری به این مناطق ارسال نشود.

نجار ادامه داد: برای اولین بار در کشور بحث کانکس به عنوان مسکن مطرح شد و ظرف مدت 45 روز 8300 کانکس توسط قرارگاه خاتم الانبیا که بودجه آن توسط دولت تامین شده بود و 2000 کانکس توسط ارتش توزیع شد این دو دستگاه نظامی به تعهداتشان عمل کردند ناگفته نماند 1000 کانکس هم توسط بنیاد مسکن و 3500 کانکس توسط کمک های مردمی به زلزله زدگان داده شد.

نجار در مورد انتشار خبری در فضاهای مجازی مبنی بر گور دسته جمعی در کرمانشاه گفت: این خبر کذب محض است و جان باختگان زمین لرزه که غالبا مسلمانان شیعه مذهب و مقید بودند با آداب کامل شرعی دفن شدند.

وضعیت انتقادها را چه قدر قبول دارید؟

وی در پاسخ سوال یک خبرنگاردر زمینه انتقاد های مختلف پس از زلزله کرمانشاه بیان کرد: ما از صبر وشکیبایی مردم غرب کشوردر زلزله 7/3 ریشتری سر پل ذهاب قدر دانی می کنیم و ضمن بکارگیری حداکثر ظرفیت ها توانستیم 95000 چادر به صورت اسکان اضطراری توزیع کنیم صرف نظر از یکی دو روز اول استقرار نسبی اسکان اضطراری را با امکانات اولیه انجام شد.

نجار ادامه داد: برای اولین بار در کشور بحث کانکس به عنوان مسکن مطرح شد و ظرف مدت 45 روز 8300 کانکس توسط قرارگاه خاتم الانبیا که بودجه آن توسط دولت تامین شده بود و 2000 کانکس توسط ارتش توزیع شد این دو دستگاه نظامی به تعهداتشان عمل کردند ناگفته نماند 1000 کانکس هم توسط بنیاد مسکن و 3500 کانکس توسط کمک های مردمی به زلزله زدگان داده شد.

معاون وزیر کشور ادامه داد: تا روز 9 بهمن ماه سال جاری حدود 2634 نفر مستاجر و 1348 مالک یعنی 3982 خانوار از ما اجاره بها دریافت نموده اند در شهر 5 میلیون و روستا 3 میلیون و مقرر شد خانوار هایی که اجاره می گیرند کانکس دریافت نکنند.

فوت دو کودک در مناطق زلزله زده

وی ضمن ابراز تاسف از مرگ دو کودک در مناطق زلزله زده گفت: متاسفانه در فضاهای مجازی هر اتفاقی بزرگ نمایی می شود و مرگ 2 کودک یکی بخاطر مشکلات ژنتیکی و دیگری به دلیل مراجعه دیر هنگام به پزشک پس از سرماخوردگی بوده است و بیماری و اتفاقاتی مانند آتش سوزی و بیماری حتی در شهرهای کلان ممکن است پیش بیاید .

وی با اشاره به اینکه رئیس بیمارستان سر پل ذهاب از پزشکان دلسوز و متعهدی است که وزیر بهداشت وی را به عنوان رییس بیمارستان انتخاب کرده است گفت : در این بیمارستان جراحی های بسیار سخت هم انجام می شود.

وی گفت :ما انتظار داریم کمک های مردم در اختیار دستگاههای متولی قرارر بگیرد و در این مورد با دادستان کل کشور مذاکره داشتیم تا در صورتی که پول به حساب ما بیاید بتوانیم برنامه باز سازی این مناطق برنامه کاری ماست تا مردم این منطقه به روال عادی زندگی خود برگردند.

وظیفه داریم نظازت کنیم

نجار گفت : جمع آوری نقدینگی توسط هنرمندان قابل ستایش است و عواطف و احساسات حضور در منطقه اشک هر ایرانی را در می آورد گرچه حضور فردی مردم در مناطق آسیب دیده روند کار امداد رسانی را مختل می کرد اما ما نمی توانستیم مانع شور انسانی مردم بشویم .

وی افزود : در حالیکه صادق زیبا کلام بیان کرده که در روز اول وقوع زلزله یک میلیارد و طی سه روز 3 میلیارد کمک های مردمی جمع شده و قصد دارد دهکده امید را در مناطق آسیب دیده بنا کند اما سرنوشت این بودجه چه شده و در کجا خرج شده است ؟

وی گفت :ما انتظار داریم کمک های مردم در اختیار دستگاه های متولی قرارر بگیرد و در این مورد با دادستان کل کشور مذاکره داشتیم تا در صورتی که پول به حساب ما بیاید بتوانیم برنامه بازسازی این مناطق را شروع کنیم تا مردم این منطقه به روال عادی زندگی خود برگردند.

ارزیابی نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاهها در برف اخیر

رئیس مدیریت بحران در پاسخ به این سوال که بعد از وقوع طوفان در کل جهان ،سازمان هواشناسی اعلام هشدار داد که این جبهه وارد ایران می شود اما ما در تهران که پایتخت است دچار مشکل شدیم چرا؟گفت: متولی بحران در شهر تهران شهرداری است و ما در حال پیگیری و تصحیح اوراق کاری متولیان امر هستیم اما از حق نباید گذشت که ما در بزرگراه های شهر تهران مشکل نداشتیم و عبور و مرور جریان داشت اما به دنبال این هستیم که امکانات قوی تری برای تمیزی باند فرودگاه داشته باشیم به همین منظور به دولت پیشنهاد دادیم اعتبار 2 هزار میلیارد تومان را به مدت 5 ساله تامین کند تا بتوانیم امکانات و تجهیزات نگهداری را به روز کنیم.

فردا دیر است باید از امروز شروع کنیم

نجار در خصوص گسل های تهران گفت: ما جلسات متعددی را با کارشناسان ،زمین شناسان،پژوهشگران این عرصه با حضور وزیر کشور برگزار کردیم من اعتقاد ندارم تهران کن فیکون شود اما هر گسلی بالرزش 7 ریشتر به بالا 2 میلیون نفر در تهران را تحت تاثیر قرار خواهد دادد و 8 میلیون دیگر تحت تاثیر غیر مستقیم خواهند بود به همین منظور سعی داریم فضاهای ایمن را شناسایی و اساس کار را بر ساخت و ساز درست بگذاریم.

خبرنگار:اکرم جدید ممتاز

705

کد خبر: 902902

وب گردی

وب گردی