مقابله با فساد مهم ترین محوری است که می تواند اعتماد و سرمایه اجتماعی را افرایش دهد

معاون بررسی های راهبردی وزارت اطلاعات در دومین گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید با انسجام و مسئولیت پذیری دچار تقلیل گرایی نشویم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر شفیعی معاون بررسی های راهبردی وزارت اطلاعات در دومین گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «تحول در علوم انسانی» در تبیین مسائل و ناارامی های اخیر کشور، با اشاره به ریشه ها و زمینه های اجتماعی و بکار بردن مفهوم «زمینه های اجتماعی اقتصاد پایه» به عنوان دلایل اصلی و اولیه شکل دهنده به اعتراضات به چگونگی تبدیل این اعتراضات به اغتشاشات پرداخت و بطور خاص با اشاره به نفش ضدانقلاب در موج سواری و بزرگنمایی این اعتراض گفت: ما همه باید با انسجام و مسئولیت پذیری دچار تقلیل گرایی نشویم و با اسیب شناسی دقیق مسائل کشور و بیش از همه با تقویت همگرایی ها و وحدت داخلی و با ابتنای بر منابع قدرتی که انقلاب به ما بخشیده است مانع از فضادادن به دشمن و اپوزیسون نظام شویم.

وی افزود: اینکه بخش اعظمی از معترضین را نوجوانان و جوانان دهه هفتاد تشکیل می دهند بدین معناست که بعضا ما به خودمان مشغول شدیم و لذا دشمن با برنامه ریزی و هوشمندی می تواند این اقشار را تحریک و نیازهای به حق آنها را در جهت علیه نظام سوق دهد.

معاون بررسی های راهبردی وزارت اطلاعات در بخش دیگری از صحبت های خود به نوعی اعتراضات اخیر را با اعتراضات دهه هفتاد مقایسه کرد و در این رابطه مهمترین تفاوت را ورود و نقش برجسته شبکه های مجازی و پیام رسان ها دانست و گفت: لازم است با هوشیاری لازم در مورد آن توجه شود و با بهره گیری از فضای مجازی و پرهیز از راهکارهای انقباضی صرف، بخشی از جهان بینی جامعه و قشر جوان و نوجوان، که تعداد آنها نیز بسیار زیاد است در فضای مجازی شکل گیرد که این مهم ضرورت بازبینی سیاست ها و البته داشتن نگاه همه جانبه به آن را می طلبد.

وی همچنین در تبیین نقش بیگانگان با اشاره به اینکه در حال حاضر در شدید ترین روابط خصمانه امریکا با ایران قرار داریم با اشاره به اسناد امنیت ملی که اخیرا توسط ترامپ منتشر شده است گفت: در سال های آتی این فضای تقابلی تشدید خواهد شد و آمریکا با پیپگیری سیاست امنیتی سازی در صدد بازگشت و ایجاد مجموعه ای از تهدیدات متکثر علیه نظام است.

دکتر شفیعی تصریح کرد: به جز موضوع برجام، آمریکا می تواند اروپا را در موضوعات دیگر با خود همراه کند و لذا ما باید با انسجام داخلی و پرهیز از مسائل حاشیه ای با هوشمندی با این رویکرد آمریکا مواجه شویم چون دشمن در پی آن است تا از طریق برجسته تر کردن ناارامی ها و ایجاد نارامی ها در داخل از طریق گروه های تروریستی ما را به داخل مشغول کند و به این ترتیب دستاوردها و نفوذ منطقه ای ما را کاهش دهد.

وی افزود: باید بر مسائلی نظیر کارامدی و مقابله با فساد تمرکز ویژه نماییم و این مهمترین محوری است که می تواند اعتماد و سرمایه اجتماعی را افرایش دهد و بدیهی است همچنان که امام و رهبری همواره بر آن تأکید داشته اند تا زمانی که رابطه مردم با حاکمیت که مستحکم است، تقویت شود دشمن با همه امکانات و ترفندهای خود راه به جایی نمی برد.

معاون بررسی های راهبردی وزارت اطلاعات در ادامه بیان راهکارهای خود، به ضرورت تشکیل اتاق فکرهای مختلف در دانشگاه ها اشاره و از اساتید دانشگاه خواستند با مسئولیت پدیری در این رابطه، نقش و سهم خود را در حل مسائل کشور ایفا نمایند.

دکتر شفیعی افزود: باید مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولین و مدیران در نهادها و وزارتخانه های مختلف در برابر نقش ­هایی که می پذیرند را در جامعه به یک مطالبه تبدیل کنیم علاوه بر این همه لازم داریم خط خود را از ضدانقلاب جدا کنیم.

کد خبر: 902935

وب گردی

وب گردی