فراخوان پنجمین همایش ملی متن‌پژوهی ادبی منتشر شد

پنجمین همایش ملی متن‌پژوهی ادبی با موضوع «نگاهی تازه به سبک‌شناسی، بلاغت، نقد اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مباحث و مسائل مربوط به سبک‌شناسی و بلاغت و نقد ادبی از مهم‌ترین موضوعات مطالعات ادبی به شمار می‌آیند که هرچند در ظاهر دانش‌هایی جدا از هم در نظر گرفته می‌شوند، از نظرگاه‌های گوناگونی با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند.

مطالعات بلاغی و موضوعات پیرامون آن، پیشینه‌ای به قدمت ادبیات فارسی دارد و آثار گران‌قدری در این حوزه پدید آمده است و در دوران معاصر نیز، هم‌زمان با آشنایی پژوهشگران ادب فارسی با دانش‌هایی همچون سبک‌شناسی و نقد ادبی، این گونه از مطالعات رنگ‌وبویی تازه به خود گرفته است و با وسعت یافتن حوزه‌های مورد بررسی، توانسته ‌است علاوه بر موضوعات طرح‌شده در متون بلاغی کهن، مباحث و موضوعات نوینی را نیز در حوزه مطالعات ادبی مطرح کند.

در مطالعات سبک‌شناسانه و همچنین نقد ادبی به معنای مدرن آن، اگرچه با پیشینه‌ای نه‌چندان طولانی روبه‌رو هستیم، پژوهشگران ادب فارسی در این حوزه‌ها نیز کوشش فراوانی کرده‌اند. با توجه به آنچه بیان شد، موضوع پنجمین همایش متن‌پژوهی ادبی به نگاهی تازه به یافته‌های پژوهشی در حوزه‌های سبک‌شناسی، بلاغت و نقد ادبی اختصاص یافته است.

مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه پنجمین همایش بین‌المللی متن‌پژوهی پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ است.

503

کد خبر: 903023

وب گردی

وب گردی