تولید اسپری خود تمیز شونده

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری موفق به ساخت اسپری خود تمیز شونده برای استفاده در سطوح مختلف شد.

به گزارش ایسکانیوز، سوسن صمدی عضو هیأت علمی گروه شیمی واحد یادگار امام خمینی(ره) با توجه به کاربرد این اسپری برای سطوحی مانند شیشه، آجر، سنگ و پلاستیک، گفت: «آراستگی محیط زیست و تمیز بودن سطوح موجود در شهر، همچون دیوارها، شیشه­‌ها، مجسمه‌ها و... از جمله موارد مهمی است که نه تنها سلامت جسم، بلکه روح و روان را نیز به همراه خواهد داشت؛ استفاده از شوینده­‌های مختلف نه تنها سبب اسراف آب و آلودگی آن می‌­شود، بلکه نیاز به کار مکانیکی داشته و هزینه و وقت زیادی را به خود اختصاص می­‌دهد.»

صمدی با بیان اینکه این کار تحقیقاتی با ساعت‌ها کار در آزمایشگاه به نتیجه رسیده است، افزود: «تحقیقات وسیعی برای تولید پوشش­‌های شفاف خودتمیز شونده صورت گرفته است. برخی از کشورهای پیشرفته نیز محصولات صنعتی از جمله شیشه­‌های خودتمیز شونده را تولید و به مرحله استفاده عموم رسانده‌­اند؛ این پوشش‌­ها باید در کارخانه و هنگام تولید محصول ایجاد شود تا با پخت مجدد روی شیشه تثبیت شوند؛ امکان ایجاد چنین پوشش‌هایی برای سطوح مختلف موجود در ساختمان‌ها و شهرها امکان‌پذیر نیست، لذا ساخت اسپری­‌های خودتمیز شونده برای پوشش ­دهی سطوح، بسیار حائز اهمیت بوده و موردنیاز صنعت و عموم مردم است.»

محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری بیان کرد: «در این تحقیق توانایی فوتوکاتالیستی با دو روش تیتانیای حساس شده به رنگ و دوپ همزمان دو عنصر به تیتانیا، بهبود یافته و به صورت اسپری برای استفاده در سطوح مختلف همانند: شیشه، آجر، سنگ و پلاستیک ساخته شده است. پوشش­‌های ایجاد شده نه تنها خاصیت خودتمیز شوندگی را دارند، بلکه کاملاً شفاف بوده و از چسبندگی مناسبی برخوردار هستند.»

کد خبر: 903030

وب گردی

وب گردی