شکایت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها روی میز سازمان هواپیمایی

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از ارسال شکایت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌های مختلف به این سازمان خبر داد و گفت:‌ موضوع فروش چارتری بلیت پروازها در روزهای بحرانی اخیر توسط سازمان هواپیمایی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرتضی دهقان در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که در شرایط فوق‌العاده مانند برف چند روز گذشته فعالیت در حوزه حمل‌ونقل هوایی با شرایط عادی متفاوت است، اظهار کرد: طی 10 سال اخیر این میزان برف و برودت بی‌سابقه بود.

او با تاکید بر این‌که حفظ ایمنی پروازها در چنین مواردی اولویت اصلی سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ایرلاین‌هاست، تصریح کرد:‌ هر سه بخش درگیر در امور هوانوردی بر این باورند که هیچ رفتار احساسی نباید ایمنی پرواز را به خطر بیندازد.

او با بیان "باید این اطمینان حاصل شود که شرایط جوی اجازه انجام پرواز ایمن و مطمئن را می‌دهد یا خیر"، افزود:‌ پرواز ایمن به عوامل متعددی از جمله دید خلبان، سطوح پروازی، دمای هوا و... بستگی دارد تا خلبان بتواند در شرایط مناسبی پرواز را انجام دهد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این‌که بحثی که وجود دارد فاصله‌ بین خوب شدن شرایط و پذیرش مسافر است و معمولا گپ در این شرایط اتفاق می‌افتد، اظهار کرد:‌فرودگاه اعلام می‌کند سطوح پروازی آماده است و ایرلاین‌ها نیز خود را برای انجام پرواز آماده می‌کند، اما دید مناسب خلیان برای پرواز وجود دارد. از این رو خلبان اعلام می‌کند با این میزان دید نمی‌تواند پرواز کند و هر دو درست می‌گویند.

دهقان بیان کرد: از سوی دیگر مسافر منتظر اعلام پرواز است و کنسل یا ابطال شدن پرواز برای آنها سخت است که در این گپ‌ها (فاصله‌ها) مسافران ناراضی بیشتر به وجود می‌آید،

او با یادآوری این‌که سازمان هواپیمایی کشوری در چند روز بحرانی بارش برف و کولاک نظارت کاملی برای عملکرد شرکت‌ها و فرودگاه‌ها داشت، گفت:‌ پس از این‌که شرایط جوی در فرودگاه مهرآباد اجاره انجام پرواز را داد، پروازها از سرگرفته شد. اما باید به این مسئله توجه شود که 48 ساعت وقفه در انجام پروازها صورت گرفت و در این وقت اتلاف شده باید پروازها به حالت عادی برگردد.

او با بیان این‌که قطعا نمی‌توان در یک آن همه پروازها را به حالت عادی برگرداند، اظهار کرد: در این بین بعضا مشکلاتی به وجود می‌آید و اعلام شده فرودگاه عملیاتی است اما مردم می‌گویند پرواز آنها انجام نشده است. نمی‌توان منابع را ذخیره کرد؛ مثلا اگر پرواز روز یکشنبه باطل شد خیلی از مسافران می‌خواهند پرواز را انجام دهند. از سوی دیگر همین هواپیما برای روز بعد آماده و بلیت فروشی شده است و بنابراین باید بتوانند هم پروازهای جاری خود را انجام دهند وهم پروازهای فوق‌العاده را برای آنها در نظر گرفت.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با بیان این‌که معتقدم فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها تمام تلاش خود را انجام دادند، افزود:‌ اما با این حال شرایط جوی و کاهش دید افقی مانع انجام پروازها شد و قطعا در شرایط ایمنی به هیچ عنوان با کسی تعارف نداریم.

دهقان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا ایرلاین‌ها در بحث تاخیر یا ابطال پروازها اطلاع‌رسانی صحیحی انجام ندادند، اظهار کرد: راحت‌ترین کار برای شرکت‌های هواپیمایی ابطال پرواز بود چون پروازهای روزهای بعد را دارند و هر زمان هم اعلام کنند پرواز برقرار است مشتری وجود دارد. بنابراین شرکت هواپیمایی اگر پرواز خود را دراین شرایط باطل کند راحت تر است.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چرا ایرلاین‌ها این کار را انجام نمی‌دهند، ادامه داد: خواست مسافر است و می‌گویند نمی‌خواهیم پروازهای ما باطل شود. به هر حال شاید عده‌ای از مسافران که مبدا آنها تهران است بخواهند پرواز باطل شود تا بتوانند به خانه برگردند. اما عده‌ای دیگر از مسافران جا ومکانی در تهران ندارند بنابراین قطعا به دنبال باطل شدن پرواز نیستند تا سرگردان نشوند.

او گفت: شرکت‌های هواپیمایی به دنبال این هستند تا فضایی آماده شود تا بتوانند پرواز را انجام دهند. بهترین شرایط برای ایرلاین‌ها ابطال پرواز است و هیچ ضرری هم نمی‌کند. چراکه اگر وضعیت جوی خوب شود به راحتی می‌تواند پرواز را انجام دهد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با یادآوری این‌که سامانه حقوق مسافر است در سایت سازمان هواپیمای کشوری قابل رصد است، اظهار کرد: امکان درج انتقادات و پیشنهادات یا شکایات از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها بابت تخلفات در این سامانه وجود دارد.

دهقان افزود: فرودگاه‌ها شکایات خود را بابت تخلفات ایرلاین‌ها در روزهای اخیر به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند.

او از بررسی موضوع فروش بلیت‌های چارتری در روزهای بحرانی اخیر خبر داد و گفت:‌ در شرایط بحرانی اخیر هر کسی از منظر خود به موضوع نگاه کرد.فرودگاه اعلام کرد سطوح پروازی باز است اما این‌که همه این موارد در آن شرایط بحرانی با هم هماهنگ شوند نسبت به شرایط عادی زمان‌بر است و معمولا 24 تا 48 ساعت زمان نیاز داریم که از حالت بحران به حالت عادی برگردیم. در این فاصله است که اختلاف بین فرودگاه‌ها و شرکت‌ها رخ می‌دهد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 903240

وب گردی

وب گردی