خودباوری نقش مهمی در اقتدار نظام و پیشرفت کشور دارد

اعتماد به نفس و خودباوری نقش مهمی در اقتدار نظام و دستیابی به قله رفیع پیشرفت و توسعه ایران اسلامی دارد و در سایه خودباوری بسیاری از معضلات و مشکلات کشور حل خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو چهاردهم بهمن ماه به عنوان "انقلاب اسلامی، جوانان، خودباوری و نهضت علمی" نامگذاری شده است. هرچند در تکوین شخصیت و پیشرفت آدمی، برخورداری از همه فضیلت های اخلاقی و خصلتهای شایسته انسانی نقش مؤثری دارند، ولی برخی از این خصلتها، به ویژه در قسمتی از دوره های زندگی بسیار سرنوشت ساز هستند.برخورداری از خصلت والای خودباوری، زمینه سعادت و موفقیت را در تمام عرصه های زندگی تضمین می کند، چراکه جوان در سایه خودباوری به این اطمینان می رسد و اگر از مجموعه استعدادها و توانمندی های خود به طور مناسب بهره برداری کند، می تواند به اهداف و آرزوهایش دست یابد.

احساس توانمندی و خودباوری، از جوان شخصیتی فعال، خلاق و امیدوار می سازد و وی را در برخورد با مشکلات و گرفتاریها از یأس و ناامیدی رهایی می بخشد.

حماسه آفرینی و نقش بی بدیل جوانان در دوران انقلاب اسلامی به خصوص در واقعه 13 آبان، نبردهای خیابانی و تسخیر پادگانها در بهمن 57، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و هشت سال دفاع مقدس نقشی ماندگار و ستودنی است؛ امروز هم حضور جوانان در تمامی عرصه ها و صحنه های نظام، ضامن حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و سازندگی ایران اسلامی است و اعتماد به جوانان و واگذاری مسئولیتها به آنان و تقویت حس مسئولیت پذیری و خودباوری در این قشر زمینه ساز پیشرفت و تحول همه جانبه در کشور است.

جوانانی که در سایه انقلاب اسلامی و اندیشه های نورانی حضرت امام(ره) متحول شدند، در دوران انقلاب اسلامی به ویژه در سالهای سخت جنگی نابرابر، استعداد و توانایی و فداکاری و ایثار خود را آن چنان به نمایش گذاشتند که نوجوان 13 ساله ای همچون شهید فهمیده مدال افتخار و رهبری را از حضرت امام(ره) گرفت.

حضرت امام(ره) همیشه به جوانان عشق ورزیده و جوانان را امید خود می خواندند و می فرموند: "شما جوانان برومند و محصلان ارجمند که امید و نوید من هستید باید در هرجای ایران بیدار باشید و با بیداری از حقوق خودتان دفاع کنید".علمای حوزه روانشناختی یا علم النفس، اعتماد به نفس و خودباوری را از عناصر مهم شکل دهنده شخصیت فرد می دانند و معتقدند وجود و بروز این خصلت در هر فردی نشانه ای از پیشرفت و کمال و فقدان آن سرآغاز افول و شکست است.

امام خمینی(ره) با نفی هرگونه خودباختگی، بر خودباوری و اعتماد به نفس تأکید کرده و می فرمودند: " وقتی یک ملت مطلبی را باور کرد که می تواند انجام بدهد، انجام خواهد داد. اساس باور این دو مطلب است، باور ضعف و سستی و ناتوانی و باور قدرت و توانایی . اگر ملت این باور را داشته باشد که ما می توانیم در مقابل قدرتهای بزرگ بایستیم، این باور اسباب این می شود که توانایی پیدا کرده و در مقابل قدرتهای بزرگ ایستادگی می کنند".

مقام معظم رهبری از اعتماد به نفس و خودباوری به عنوان داروی فکری و روحی برای ملتها یاد می کنند و معتقدند که خودباوری و اعتماد به نفس، نیروی حرکت ساز و حیات بخش جنبشهای درخشانی بوده که در طول تاریخ برای برانداختن نظام سلطه و زور رخ داده است.

ایشان خودباوری و اعتماد به نفس را یک منبع لایزال قدرت برای نجات و هدایت کشتی نهضت و انقلاب از گردنه ها و گردابهای سخت می دانند و تأکید می کنند: "ملت ایران در مسیر تحقق آرمان اصلی خود یعنی ایجاد جامعه اسلامی و پیمودن این راه پرافتخار، بدون حفظ و تقویت اعتماد به نفس ملی موفق نخواهد بود".

امروز شاهدیم که، درخت تناور انقلاب اسلامی با جان نثاریها و ایثارگریهای جوانان این مرز وبوم، در مقابل انواع توطئه‌های داخلی و خارجی دشمنان بیمه شده است. به ‌برکت انقلاب ‌اسلامی، زمینه حضور جوانان در همه عرصه‌های نظام فراهم شده و مشارکت آنان در عرصه‌های مختلف دستاوردهای گرانبهایی برای جمهوری اسلامی در پی داشته است.

با گسترش امکانات آموزشی و دانشگاهی در کشور، خیل عظیمی از جوانان وارد مراکز علمی کشور شدند و زمینه تربیت مدیرانی خلاق برای آینده کشور فراهم شده است. جوانان، حامل‌ و مروج ارزشهای دینی انقلاب هستند ونقش مهمی درحفظ و انتقال آنها برعهده دارند.

خودباوری پایه و زیربنایی است که براساس آن کنش و واکنش انجام می ‌دهیم، ارزشهای خود را بر می‌ گزینیم، اهدافمان را تنظیم کرده و با چالش های پیش رویمان برخورد‌ ‌می‌ کنیم. واکنش های ما در برابر وقایع تا حدی در اثر شیوه تفکرمان در خصوص اینکه چه‌ ‌کسی هستیم و به عبارت دیگر خودباوری مان شکل می‌ گیرد. چالش های اساسی زندگی شامل اصولی مانند توانایی کسب معاش و مراقبت کردن از خود در دنیا، برقراری روابط شایسته انسانی و توانایی حفظ روابطی که نه تنها برای خشنودی خود، بلکه برای خشنودی دیگران نیز‌ ‌باشد شخص را قادر می‌سازد از مشکلات و پرتگاه های زندگی عبور کرده و در رسیدن به اهداف و آرزوهای خود پایداری و استقامت‌ ‌داشته باشد.

701

کد خبر: 903414

وب گردی

وب گردی