این مردم هستند که به وزارت بهداشت نمره می دهند/پوشش واکسیناسیون در کشور 100 درصدی شده است

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: قبل از انقلاب چالش جدی در حوزه سلامت وجود داشت و پزشکان از کشورهای دیگر به مردم خدمات ارائه می دهند و این پزشک ها معمولا فارسی بلد نبودند و نمی توانستند نیاز بیمار را بفهمند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست خبری دکتر علی اکبر حق دوست معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با درزمینه بیان دستاوردها صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر حق دوست در ابتدای این نشست گفت: در حوزه سلامت تا 4 دهه کشور شاهد اتفاقات ناگواری بودیم حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی حوزه ای است که مردم به صورت مستقیم با آن در ارتباط هستند پس مردم هستند که باید به ما نمره دهند.
وی با اشاره به برنامه های حوزه سلامت افزود:قبل از انقلاب چالش جدی در حوزه سلامت وجود داشت و پزشکان از کشورهای دیگر به مردم خدمات ارائه می دهند و این پزشک ها معمولا فارسی بلد نبودند و نمی توانستند نیاز بیمار را بفهمند.
دکتر حق دوست با اشاره به اینکه در چهار دهه قبل پوشش واکسیناسیون حدود 30 درصد بود اما سبد واکسیناسیون امروز بسیار غنی تر است و این عدد در حال حاضر به 100 درصد رسیده است گفت: قبلا بیماری چشمی به نام تراخم باعث نابینایی می شد که از طریق پشه و...منتقل می شد اما سال هاست که کسی به این بیماری مبتلا نشده است همچنین کشور هندوستان برای ایرانیان قرنطینه ایجاد کرده بود تا بیماری به آن نقاط منتقل نشود و تبریز در گذشته به علت طاعون حدود دو سوم از جمعیت خود را از دست داد ، ما مدعی نیستیم که تمامی فعالیت ها مربوط به وزارت بهداشت است بلکه فرهنگ عمومی افزایش پیدا کرده و مردم نیز به سلامت خود اهمیت می دهند.

قبل از انقلاب چالش جدی در حوزه سلامت وجود داشت و پزشکان از کشورهای دیگر به مردم خدمات ارائه می دهند و این پزشک ها معمولا فارسی بلد نبودند و نمی توانستند نیاز بیمار را بفهمند

ما به طور 100 درصد از خودمان راضی نیستیم و می توانیم بهتر باشیم
وی افزود: اگر از خانواده های قدیمی سوال کنیم متوجه می شویم که بسیاری از فرزندان جان خود را از دست می دادند اما در حال حاضر چنین نیست و می بینیم که در تمامی این موارد دولت ،مردم و وزارت بهداشت بی تاثیر نبوده است.البته در حال حاضر ما از خود به طور 100 درصد راضی نیستیم و معتقدیم می توانیم برتر و بهتر باشیم.
معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در بسیاری از شهرهای بزرگ گاهی متخصص نداشتیم و در برخی موارد انگشت شمار بود گفت: پزشکان متخصص برای چندماه از سال در آن مکان ها بودند اما در حال حاضر علاوه بر 4 تخصص اصلی تخصص های دیگر نیز در بیشتر نقاط حضور دارند ما تلاش خود را می کنیم که مواردی مانند چشم پزشکی و پوست که جنبه اورژانسی کمتری داشته باشد را در مناطق داشته باشیم.
وی گفت: آموزش پزشکی در بیستر کشورها از آموزش عالی محسوب می شود اما مزیت های آن باعث خودکفایی از لحاظ کمی و کیفی در کشور شده است و اعزام افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور می رفتند کمتر شده است در وزارت علوم نیز یرنامه های خوبی صورت گرفته است اما وزارت بهداشت بر اساس آمار نمره بالاتری می گیرد.

حق دوست گفت:در حال حاضر اشتغال یکی از دغدغه های جوانان است و فارغ التحصیلان بیکار تعدادشان زیاد است اما فارغ التحصیلان سلامت کمتر هستند زیرا تربیت و نیاز جامعه در یک بالانس قرار دارند .انعکاس تعادل نشان می دهد سال به سال داوطلب حوزه تجربی افزایش پیدا می کند و این کنترل بازار عرضه و تقاضا یکی از مرایای ادغام است و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که انجام شده بیمار از مناطق 9 گانه به منطقه 10 (تهران )برای دریافت خدمت نیاید و بتوانیم در تمامی نقاط دریافت خدمت داشته باشیم.

در حال حاضر 45 تا 47 هزار پزشک متخصص داریم

وی افزود: ما در اوایل انقلاب حدود 7 هزار متخصص در کشور داشتیم که به ارائه خدمت می پرداختند و بسیاری از ابن افراد برای تربیت به خارج از کشور سفر کرده بودند این عدد در حال حاضر به 45 تا 47 هزار نفر رسیده است.سرعت رشد ما در پزشکی عمومی قابل ملاحظه بوده و اگر اتفاقی در حوزه سلامت افتاده است ماحصل تلاش این عزیزان بوده است.
حق دوست با اشاره به اینکه بحث نظام مراقبت اولیه در روستاها بسیار مورد توجه قرار گرفته است گفت: شبکه بهداشت و درمان در زمان جنگ و اوج نیاز ها ایجاد شد.در این زمان نظام مراقبت از روستا ها نیز آغاز و باعث افزایش سلامت شد.نمره ما در این زمینه قابل قبول است مستندات سازمان جهانی بهداشت دلیلی برای اثبات این حرف است.
وی گفت: توجه خیرین و مردم در حوزه سلامت طی یک دهه گذشته با حضور معاونت احتماعی باعث شده که موفقیت 75 درصدی داشته باشیم اما اگر ما در سطح کشور بهترین هلی کوپترها را داشته باشیم تا جه اندازه می توانیم میزان مرگ و میر را کاهش دهیم ؟ و می دانیم که قسمت قابل ملاحظه ای از تصادفات درون شهری به دلیل تصادفات موتور سیکلت هاست پس بدون مشارکت مردم و سازمان های متولی اگر عالی ترین خذمات را ارائه کنیم موفق نخواهیم بود و باید رسانه ها در زمینه مولفه های سلامت به ما یاری دهند.

رضایتمندی فاصله بین خواسته ها و داشته هاست ما نباید سعی کنیم دردام تبلیغات بیفتیم و خواسته ها به طور غیر متعارف رشد کند حتی در کشورهای پیشرفته ممکن است یک بیمار حدود شش ماه تا یک سال در لیست انتظار باشد

باید به بحث اقتصاد سلامت توجه بیشتری شود
دکتر حق دوست گفت: بحث اقتصاد سلامت موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود دولت وظایف سنگینی را برعهده دارد باید به آموزش پرورش به عنوان یک اصل توجه شود، امنیت عنصر مهمی است که دولت باید به آن توجه کند همچنین توجه به زیر ساخت ها هم بسبار مهم است توجه به سلامت و هزینه گذاری به آن نیز بسیار قابل توجه است و باید برای ارتقای سلامت ،روان و... سرمایه گذاری کنیم این باور هزینه نیست بلکه سرمابه گذاری است.این باور هنوز به طور کامل در دولتمردان شکل نگرفته البته بهتر شده است.

سرانه سلامت ایرانیان رشد قابل توجهی داشته است

وی با اشاره به اینکه سرانه سلامت ایرانیان در این چند دهه رشد قابل توجهی داشته گفت: در حوزه سلامت هزینه ها باسرعت بیشتری از سرمایه گذاری جوامع رشد می کند و به نظر می رسد نگاه مردم به سمت سلامت بهتر می شود ممکن است هزینه ای وارد سیستم سلامت کشور شود اما تمرکز روی مسائل کلیدی نباشد برای مثال هزینه های زیبایی به طور روزافزون در حال افزایش است در حالی که نیاز کلیدی نیست باید از این آسیب ها جلوگیری شود .
حق دوست تاکید کرد: کمبودهای ما بسیاز زیاد است و باید اولویت بندی شود حتی بیماری یک کودک یا فرد مسن برای ما مهم است و بسیاری از افراد از درد و رنج دیگران رنج می برند.ممکن است داروی آزمایشی وارد شده باشد که بسیار گران قیمت است و تعداد محدودی از افراد بتوانند از آن بهره مند شوند.ما مجبوریم بر اساس واقعیت ها و مسنندات علمی عمل کنیم بسیاری از داروهای آزمایشی در سایر کشورها به عنوان داروهای پایه مورد استفاده قرار نمی گیرد و در اختیار عموم گذاشته نمی شود.

رضایتمندی فاصله بین خواسته ها و داشته هاست


وی گفت : رضایتمندی فاصله بین خواسته ها و داشته هاست ما نباید سعی کنیم دردام تبلیغات بیفتیم و خواسته ها به طور غیر متعارف رشد کند حتی در کشورهای پیشرفته ممکن است یک بیمار حدود شش ماه تا یک سال در لیست انتظار باشد.

دکتر حق دوست گفت: طرح تحول در حوزه بهداشت و درمان در بسته هایی که ارائه شد به منظور اتمام پروژه نیست بلکه مشکلات بسته های اجرا شده را دنبال می کنیم و از پیشنهادات اجرایی عملیاتی استقبال می کنیم همچنین در بحث درمان در بسته ها تغییراتی ایجاد کردیم و از آنجایی که از گذشته های دور تمام تغییرات توسط بشر صورت گرفته و بشر با گذشت زمان سعی می کند اشتباهات خود را مرتفع کند ما نیز در تک تک بسته ها تغییراتی ایجاد کرده ایم .
وی گفت: درحال حاضر وزارت بهداشت جندین وظیفه بر عهده دارد که یکی از آنها تولیت سلامت است که باید با اشراف کامل به همه ذی نفعان در این حوزه شامل، مردم و دولت به سازمان های خصوصی به حالت پدرگونه به حوزه نگاه می کند البته وزارت بهداشت نقش اساسی دارد و ما سعی کرده ایم ارتباط خود را با گروه هایی که نماینده اقشار مختلف هستند حفظ کنیم.

در بحث جاده ها، آلودکی محیط زیست و نشاط اجتماعی نمره قابل قبولی نداریم


حق دوست گفت: سازمان های متعددی به اشکال مختلف کشورها را رتبه بندی می کنند و خود سازمان بهداشت جهانی نیز از رتبه یندی های مختلف قرار دارد و ما در بحث سلامت رتبه 40 را داریم اما در حوزه مقاله ها رتبه ای کمتر از 8 را کسب کرده ایم.اگر قراراست اوضاع احوال کشورمان را با روند جهانی مقایسه کنیم باید به نقطه ای که قرار داریم توجه نکنیم بلکه به شیب و روند توجه کنیم برای مثال در زمینه مرگ و میر نوزادان و مادران در رتبه 20 تا 30 قرار داریم.در زمینه شاخص نواوری و کارآفرینی رتبه عمومی کشور مطلوب نیست حوزه سلامت نیز از این موضوع بی تاثیر نیست.به طور کلی در زمینه پیوندها از رتبه زیر 20 برخورداریم که شیب از متوسط کشورهای هم سطح خود بالاتر است در برخی موارد خوب درخشیدیم اگر تمامی حوزه های کشور را در نظر بگیریم رتبه سلامت خوش درخشیده است.به نظر ما در بحث جاده ها ، آلودکی محیط زیست و نشاط اجتماعی نمره قابل قبولی نداریم و باید به یکدیگر یاری دهیم.


وی با اشاره به بیمارستان سازی و اقدام در جهت نوسازی بیمارستان ها گفت: اگر هزینه ساخت و تجیز یک تخت بیمارستانی در تهران نزدیک یک میلیارد تومان باشد سالیانه هزینه اداره یک تخت بیمارستانی حدود 400 میلیون خواهد بود.ممکن است در حال حاضر بگوییم در تهران کمبود تخت وجود دارد و ما باید در مناطقی که مردم از آنجا به تهران می آیند تخت بسازیم یعنی با یک نقشه جامع توزیع تخت و خدمت را در سطح کشور پراکنده کنیم.

حق دوست در پایان نشست گفت: 11 جلد کتاب بر اساس مجاسبات دقیق در سطح کشور تهیه شده و توسعه وزارت بهداشت بر اساس آن سند صورت گرفته است همچنین سند ارائه خدمت در منزل تدوین شده است و قسمت قابل توجهی از آن توسط معاونت پرستاری انجام شده و می توان جزئیات را از این معاونت جویا شد و قسمت دیگر فعالیت ما در قالب طب تسکینی ارائه می شود.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 903475

وب گردی

وب گردی