گردش مالی نوشت افزار در کشور قابل توجه است/  به دنبال عبور از انحصار در طراحی و جذب حداکثری مخاطب هستیم

یک تولید کننده نوشت افزار ایرانی، گفت: عبور از انحصار و محدودیت در طراحی و استفاده بیشتر از پتانسیل جامعه، به جذب حداکثری مخاطب می انجامد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، چند سالی است که بحث اقتصاد مقاومتی با تقویت کالاهای ملی پر رنگ شده است و در این میان نوشت افزارهای ملی با المان های داخلی و شخصیت های برجسته جنگ و دفاع مقدس در میان مخاطبان جایگاه ویژه ای را برای خود پیدا کرده است.

محمد حسین ابراهیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از تولید کنندگان نوشت افزار است که با اتکا به خلاقیت و تلاش های خود در این عرصه توانسته گام های مثبتی را بردارد و به این بهانه با او گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

آقای ابراهیمی برای شروع بگویید از چه زمانی به فکر تولید کالای ایرانی افتادید؟

دانش آموخته رشته معماری هستم و به مدت دو سال در حوزه لوازم التحریر شروع به فعالیت شده ام البته یکسال است که به صورت فعال وارد بخش تولید و طراحی لوازم التحریر و هنری شدم و به لطف خدا و تلاش گروه در سال اول حضور در نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی در تهران در بین تولید کننده ها از سراسر کشور، حائز رتبه دوم و کسب جایزه فیروزه در این بخش شدیم.

چطور شد که به سمت تولید نوشت افزار حرکت کردید؟
از آنجایی که رشته تحصیلی ام مرتبط با هنر است در ابتدا با علاقه به تولید لوازم هنری و طراحی وارد این عرصه شدم که بعد از مطالعه و آشنایی با این شاخه از بازار و همچنین دغدغه های فرهنگی که از گذشته همراه داشتم، با مشورت دوستان و پتانسیل مجموعه، کار رو به سمت تولید نوشت افزار سوق دادیم.

اهمیت تولید نوشت افزار در چیست؟

جدای از گردش مالی لوازم التحریر که رقم حائز اهمیتی رو در کشور ما را به خودش اختصاص می دهد شاید اولین مقوله ای که در این عرصه به ذهن خطور می کند مسئله فرهنگی و به فراخور آن تهاجم فرهنگی است و به بیانی دیگر یک جبهه فرهنگی و جنگ نرم، مخاطب اصلی این کالاها که کودکان و نوجوانان هستند را مورد حمله قرار داده و از این منظر می توان به عنوان یک مسئله استراتژیک به این تولیدات توجه دارم. خوشبختانه در حوزه لوازم التحریر ایرانی _ اسلامی حرکات ارزشمند و خوبی به سر انجام رسیده، اما سرعت و خلاقیت در این مسیر با توجه به رقابت با شخصیت ها و تولیدات بیگانه بسیار ناچیز و غیر قابل قیاس بوده، بر همین اساس از اهداف اولیه و متقن این گروه تولیدی در ابتدا و انشالله آینده این بوده است که اگر سنگ بنای تولید محصولی گذاشته میشود همراه با خلاقیت و نوآوری و متفاوت با وضع موجود و نیز یک قدم روبه جلو باشد، ورای محصولی که در داخل بازار هست ، طراحی و تولید بشود. از دیگر راهبرد های مجموعه برگ استفاده حداکثری از نیروهای هنری موجود در جامعه هست که بر این اساس بنا داریم با برگزاری مسابقات و فراخوان هایی که در آینده برنامه ریزی کردیم با حفظ مفاهیم و ارزشها ، در مقام عمل از جامعه هدف بزرگتری برای رسیدن به این مطلوب استفاده کنیم، نتیجه این فرآیند عبور از انحصار و محدودیت در طراحی و استفاده بیشتر از پتانسیل جامعه و در عین حال در بر گرفتن سلایق گسترده تری خواهد بود که این امر به جذب حداکثری مخاطب می انجامد.

چه حمایت هایی تاکنون از شما شده است؟

با توجه به اینکه تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی یک حرکات نوپا و تازه ای است، مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی که حامی تولیدکنندگان این بخش از تولید است در ابتدای این راه قرار دارد در این رابطه برنامه حمایتی و مالی برای فعالین این بخش در نظر گرفته و خواهد شد اما مهمترین حرکتی که در زمان حال انجام پذیرفته و انشالله در آینده پرشورتر برگزار خواهد شد؛ برپایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی است که می تواند منشا خیر برای مردم عزیز و تولید کنندگان در این زمینه باشد. مجمع نوشت افزار، متولی امر تولید کنندگان هست و تا الان فقط نمایشگاه برگزار شده که البته قول هایی در باب مساعدت مالی و وام دادند که انشالله در آینده تحقق پیدا کند، ولی تا الان از نظر مالی و پشتیبانی ، به غیر از برگزاری نمایشگاه از هیچ جا کمکی دریافت نکرده ایم. مطمئنا حرکت در مسیر اعتلای فرهنگی جامعه اسلامی تماما خیر و برکت به همراه دارد اما از منظر مالی تولید کننده های بسیاری در این زمینه متحمل شکست و ضرر شده اند که بعضا بدون حمایت متولیان امر ادامه کار برایشان سخت و حتی ناممکن شده است اما در عین حال با توجه به کشش و استقبال جامعه به این قبیل حرکت ها آینده روشنی را برای تولیدات داخلی متصور هستم که با تلاش و پشتکار و به کارگیری خلاقیت هنری به این مهم دست خواهیم یافت.

چه توصیه ای به دیگران برای ورود به این کار دارید؟

مهمترین توصیه به بزرگواران برای حضور در این کارزار وجود دغدغه مندی است که باید با هدف گزاری صحیح در مسیر نیل و دستیابی به این دغدغه ها صورت پذیرد. باید توجه داشت که نظر به نوپا بودن و در عین حال ناشناخته بودن محصولات ایرانی _ اسلامی در حوزه نوشت افزار و نیز نبود کاراکتر های قوی و شناخته شده در جامعه، نبود تنوع و تعدد محصول، بازار تولیدات را به حوزه پر ریسکی برای فروش تبدیل کرده و به نوعی عرضه محصولات محدود به قشر مذهبی جامعه شده که باید تلاش شود که گستره بازار با استفاده از هنر و دانش روز طراحی به توسعه جامعه هدف بیانجامد.

درآمد شما از این کار چقدر است و تا چه اندازه به بازار دست پیدا کرده اید؟

این بازار تا حدودی مشمول آزمون و خطا است و نیاز به بازاریابی بیشتری نسبت محصولات غربی دارد، اما با توجه به رویکرد ما که جذب حداکثری مخاطب با استفاده از اصول هنری است خوشبختانه محصولات با توجه به تنوع طرح و محصول گستره بیشتری از سلایق رو در بر گرفته است و فروش محصولات در حد مطلوبی است اما مثل هر واحد تولیدی در شرایط امروز نبود نقدینگی مورد نیاز سبب ایجاد محدودیت و کندی کار شده است.

در پایان می توان گفت پیشرفت در این زمینه نیاز یک حرکت جمعی است که نیازمند همراهی حمایت مالی و معنوی و هم آوایی قشر مذهبی است تا با استفاده از توان مالی این افراد که تفکرات همسو با تولید کنندگان محصولات ایرانی_اسلامی دارند می توان به جذب سرمایه گذار و کمک به تسریع در پیشرفت این پویش اقدام کرد.

502

کد خبر: 903515

وب گردی

وب گردی