اولین «هفت» 96 و توضیح درباره یک حاشیه برای «شعله ور»

نخستین قسمت از ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اجرای رضا رشیدپور شب گذشته جمعه 13 بهمن ماه بروی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر رسیده، رشیدپور در ابتدای این برنامه یادی از سه مجری پیشین این برنامه کرد و بیان داشت: امسال بیش از هرکسی جای علی معلم عزیز پشت این میز خالی است. مرد دانشمندی که همگی می دانیم چقدر جای او و نقد صادقانه اش خالی است.

وی ادامه داد: امیدوارم در این ده شبی که در خدمتتان هستم دور از هرگونه حاشیه آزاردهنده بتوانیم «هفت» را اداره کنیم. هنر سینما همواره در ایران تحت انواع و اقسام فشارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بوده است و البته سینماگرانی آب دیده، سختی کشیده و محترم داشته ایم و امیدوارم تعامل رسانه ملی با این هنر بیشتر و بیشتر شود.

مجری «هفت» در ادامه با اشاره به مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: من معتقدم تاکنون در برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه هیچ جشنواره ای نتوانستیم استاندارد عمل کنیم. مشکل اصلی اطلاله کلام و طولانی شدن این مراسمات است. نتیجه آن می شود که عده ای میانه مراسم را ترک می کنند. اما نهایتا جشنواره فجر به نحو مناسب آغاز شد و در نخستین شب با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شد.

حمید نعمت اله با «شعله ور» اولین میهمانان «هفت»

حمید نعمت اله، امین حیایی و هادی مقدم دوست، عوامل فیلم سینمایی «شعله ور»، نخستین میهمان ویژه برنامه «هفت» بودند. حمید نعمت اله در میزگرد بررسی تازه ترین ساخته اش درخصوص زوج خود با هادی مقدم دوست بیان داشت: ترکیب من و هادی مقدم دوست قطعا یک ترکیب هنری است و ادامه نیز خواهد داشت. فیلمسازی از نگاه من یک نقشه است که اگر به آن نقشه برسی و به آن اطمینان یابی، می توان آن را ساخت. زوج ما از سوژه ها و بارش فکری برای رسیدن به این نقشه استفاده می کند.

مقدم دوست نیز بیان داشت: فیلمنامه نویسی مشترک بین ما، کیفیت همفکری است و کیفیت تقسیم وظایف نیست. آن سبک در فیلم های تجاری برای زودتر به نتیجه رسیدن متن و فیلمنامه بکار می رود، اما در کیفیت همفکری به دنبال تکمیل ایده های ذهنی هم هستیم.

سینما در بدمسیری است!

حمید نعمت اله درخصوص اظهارنظر جنجالی چندی پیش خود درباره فیلم های کمدی و «بی آبرو خواندن سینمای ایران» گفت: لزوما منظورم دو سه فیلم مجاور اکرانم نبود. من هیچ کدام از فیلم های کمدی آن دوران را ندیده بودم از جمله «اکسیدان»، «ساعت 5 عصر» و... .

وی ادامه داد: در آن ماجرای یک سوء تفاهمی شد. آن مصاحبه برای مدتی قبل بود و زمان انتشار آن همزمان شد با اکران فیلمم و این شائبه را برانگیخت که من درباره رقبای خودم آن حرف را زده ام. اما به طور کلی درباره فیلم های کمدی این معضل وجود دارد. من همزمان به یک موضوع جامعه شناسی اشاره می کنم و اینکه مردم به خندیدن نیاز دارند و می بینیم استقبال عجیبی از این آثار می شود. درکل بنظرم سینما در بد مسیری افتاده است.

نعمت اله در ادامه در پاسخ به رشیدپور درباره بهترین فیلمش گفت: چیزی به اسم بهترین فیلم وجود ندارد. من مسیر خودم را طی می کنم و «شعله ور» ادامه مسیری است که من در فیلمسازی طی می کنم. اما اگر منظورتان فیلم محبوبم است، من در میان آثارم «وضعیت سفید» را بیشتر از باقی دوست دارم و در میان آثار سینمایی «بی پولی» را بیشتر از باقی. «بی پولی» بچه ی جوانی است. «بوتیک» پا به سن گذاشته است. «بی پولی» در جامعه فیلمش شاداب است و همین شادابی و حیاتش هیجان زده ام می کند.

«شعله ور» در سینمای حیایی قدم رو به جلویی ست

در ادامه امین حیایی درخصوص تجربه بازی در «شعله ور» و شروع دوران تازه بازیگری اش گفت: «شعله ور» در سینمای امین حیایی قدم بزرگ روبه جلویی محسوب می شود. در «دارکوب» و «درخونگاه که به جشنواره نرسید هم همینطور. من به ناگاه با بازی دراین فیلم ها وارد سینمای تازه ای شده ام و برای این خدا را شکر می گویم. هرچند مردم کمدی دوست دارند و به من همواره پیشنهاد بازی در فیلم کمدی می کنند. اما صادقانه اش این است که جریان بیشتر مرا برده است. البته من واقعا فیلمنامه ها را خواندم و این انتخاب هایم بوده است.

وی همچنین درخصوص علت کناره گیری اش از فیلم «معکوس» گفت: همکاری ام با پولاد کیمیایی بدلیل طولانی شدن فیلمبرداری «درخونگاه» لغو شد. وال این فیلم هم جز انتخاب هایم بود و انتخاب های امسالم کاملا متفاوت با سالهای قبلم است.

نعمت اله نیز درخصوص انتخاب حیایی برای این نقش بیان داشت: من به دنبال چهره ی شهری، چهره رفاه زده و چهره ای که کمی خط و خطوط روزگار بر او نشسته و از سوی دیگری محبوب باشد بودم، بنابراین من تنها دو نفر را برای این نقش در نظر داشتم که نهایتا امین حیایی را انتخاب کردم.

انتقاد نعمت اله به تهران زدگی فیلم ها

وی ادامه داد: فیلم «شعله ور» 4 ماه فیلمبرداری آن طول کشید و فیلم گرانی است. اما سیستان و بلوچستان نقشی در گرانی این فیلم نداشت، بلکه موجب ارزانی آن شد. من معتقدم باید به شهرستان رفت و فیلم ساخت. این حق همه جای ایران و حق سینماست که در همه شهرها وارد شود. من خودم بچه تهرانم اما احساس خوبی ندارم که تمام فیلمها در تهرن و جاده شمال می گذرد. من با ذائقه تماشاگران مشکل دارم. درخصوص فیلم های کمدی هم حرفم همین است. اگر شیکی شما را جذب می کند، چرا معماری، گویش، لباس و محیط مختلف شما را جذب نمی کند؟! این باید اصلاح شود. فیلم «شعله ور» تمام توان بخش خصوصی برای ساخت یک فیلم بزرگ در شهرستان است و از این بزرگ تر اساسا توانش را ندارد.

توضیح درباره یک حاشیه برای «شعله ور»

وی همچنین درخصوص یک حاشیه درباره فیلم تازه اش گفت: اخیرا دوستی از سیستان و بلوچستان زنگ زد و گفت چرا همه شما وقتی درباره این منطقه فیلم می سازید در آن مواد مخدر نشان می دهید. باید بگویم من واقعا تحت تاثیر مردم این سرزمین قرار گرفتم. این میزان سخاوت، میهمان نوازی بی نظیر است. هم حرفتان را می فهمم، هم گله تان را شنیدم. اما غیر از این موضوع، در سرتاسر این فیلم عشق به آن سرزمین مشخص است. به علاوه کاراکتر ما با خودش اعتیاد را به آن منطقه آورد. والا مردم آن منطقه با عشق و خونگرمی با او برخورد کردند.

نعمت اله با بیان اینکه «شعله ور» درباره ارزش های سیستان است، گفت: گویی بی معرفتی به شما شده اما من باید با همه عشقی که به آن منطقه پیدا کردم به معضلات آن منطقه بیشتر ورود می کردم و بدانید همه ما عاشقتونیم و در کنارتونیم تا حلشان کنیم.

نعمت اله همچنین درخصوص مصاحبه چندی پیش خود با روزنامه سیدنی‌مورنینگ گفت: تنظیم آن مصاحبه و نوع ادبیات آن متن به من نمی خورد. لذا چه آن کسی که آن گفتگو را گرفت و چه کسی که آنرا ترجمه کرد حرف مرا کامل منتقل نکردند والا من با آن حرف مشکل ندارم.

وی درتوضیح انتقاد خود به اغراق زدگی معضلات اجتماعی در فیلم های ایرانی گفت: فقر یک مسئله است، یک زمان موضوع دختر فراری است که باید داد و فریاد زد. یک جا هم حرف دیگری می زنید. این نمی شود که همه جا مشکلات اجتماعی را داد زد. اگر سیاهی و فقر هست باید درباره اش فیلم ساخت اما می گویم کارهای دیگری هم داریم. عادت به مناقشه و مقایسه خوب نیست. کشف جذابیت های دیگر به توسعه سینما و حتی توسعه سینمای اجتماعی کمک می کند.

«هفت» در بخش انتهایی خود نیز میزبان غلامعباس فاضلی و آنتونیا شرکا از منتقدان سینمای ایران بود تا به نقد و بررسی فیلم های به نمایش درآمده در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بپردازند.

ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در ایام برگزاری این رویداد سینمایی هر شب ساعت 22:30 به روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

501

کد خبر: 903545

وب گردی

وب گردی