تصویب 2 حکم در راستای توسعه طب سنتی ایرانی در برنامه ششم توسعه

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تصویب دو حکم در راستای توسعه طب سنتی ایرانی در برنامه ششم توسعه را از جمله مهمترین عملکرد این دفتر در ۶ ماهه گذشته عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمود خدادوست با بیان این مطلب افزود: افزودن 2 واحد درس «آشنایی با اصول و مبانی طب سنتی ایران» به عنوان یک درس اختصاصی برای گروه پزشکی شامل رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، توانبخشی و تغذیه تصویب شده است. همچنین بر اساس مصوبه ی شورای عالی برنامه ریزی، در سال جاری نیز این درس برای کلیه ی رشته های بالینی اجباری شده است.

وی در ادامه گفت: حمایت از انتشار 21 عنوان کتاب تخصصی، 4 عنوان کتاب عمومی، 1 عنوان ویژه کودک و 2 شماره از نشریه پیام تندرستی با موضوع طب سنتی ایرانی، تدوین کتاب درسنامه ی طب ایرانی ویژه پزشکان عمومی، پرستاری و بهورزان و راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی فرآورده‌های طبیعی و سنتی زیر نظر مجموعه حکمت‌سرای ایرانیان طوبی از دیگر اقدامات این دفتر در ۶ ماهه گذشته است.

مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت، از دیگر فعالیت های این دفتر به تدوین پیش‌نویس دستورالعمل تأسیس مراکز آموزشی غیر دولتی طب سنتی ایران و ارائه به معاونت آموزشی، تدوین و تصویب طرح توسعه ارائه خدمات بیمارستانی طب سنتی و مکمل در برنامه ششم توسعه ،راه اندازی دو بخش بستری بیمارستانی طب سنتی ایرانی در بیمارستان شهید رهنمون یزد و بیمارستان امام رضا (ع) مشهد اشاره کرد.

دکتر خدادوست همچنین گفت: تدوین پیش نویس نظام نامه بهره‌مندی از تجارب خبرگان طب سنتی فاقد مدرک دانشگاهی، تدوین کوریکولوم رشته‌های ماساژ و مراقبت‌های بالینی و فرآورده‌های طبیعی و ارائه به شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اخبار و آموزه های طب ایرانی در فضای مجازی نیز از دیگر اقدامات این دفتر است.

گفتنی است: براساس ماده 72، بند پ، تبصره2 برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است نسبت ‌به تهیه فهرست فرآورده‌ها و داروهای سنتی و گیاهی کشور اقدام کند.
همچنین بر اساس ماده 74، بند چ- به منظور تحقق بند (12) سیاست‌های کلی سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌ عنوان متولی امر طب سنتی ایرانی- اسلامی و مکمل موظف است نسبت به ادغام خدمات تأییدشده طب سنتی ایرانی- اسلامی در نظام سلامت و همچنین ساماندهی و توسعه ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی این حوزه اقدام کند.

701

کد خبر: 903635

وب گردی

وب گردی