استقلال مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی است

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل معتقد است: مهم­ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران استقلال کشور بود.

دکتر علی ­اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در ویژه ­برنامۀ دهۀ فجر از مجموعه برنامۀ «ایران»، اظهار داشت: «انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب بدون سابقه و غیرمنتظره نبود. مردم ایران هیچ­گاه، از ابتدای تاریخ ایران تاکنون، سلطۀ بیگانه را قبول نکرده­ اند و همواره، در مقابل بیگانگان ایستاده ­اند. از آنجا که نتیجۀ محتوم مقابله با سلطۀ بیگانه «استقلال» است، مهم­ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران هم استقلال بود؛ انقلابی که با رهبری توانمند امام (ره) و با استفاده از تجربۀ نهضت تنباکو و ملی­شدن صنعت نفت و با خیزشِ عمومیِ مردمی که به استقال خود ایمان داشتند و سلطۀ بیگانه را نمی­پذیرفتند به نتیجه رسید. پس استقلال روح حاکم بر انقلاب اسلامی ایران بود و این ریشه­ای دارد به قدمت تاریخ ایران».

دکتر ولایتی در پاسخ به پرسش یکی از کارشناسان برنامه در ارتباط با تبلیغ «باستان­گراییِ آریایی­ گرا» در دوران پهلوی پاسخ داد: «بخش مهم و پربار تاریخ فرهنگی ایران بخش اسلامیِ آن است. مگر مردم ایران به­زور اسلام را قبول کردند که بتوان دورۀ اسلامی را از تاریخ این کشور محو کرد؟ اگر مردم اسلام را به­زور قبول کرده بودند در آن زمانی که دیگر مرکزیت خلافت اسلامی زوری نداشت، باید برمی­گشتند به فرهنگ و آئین زردشتی. دین غالبِ مردم ایران پیش از اسلام زردشتی بود و دین زردشتی هم یکی از ادیان الهی بود که مورد قبول پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) و ائمه (علیهم­السلام) بود؛ چنان­که زردشتیان ایران، پس از اسلام بر دین خود بودند و جزیه می­دادند، اما پیامبر اکرم (ص) از مشرکینِ مکه جزیه را نپذیرفت. پس دین قدیم مردم ایران دین توحیدی بود؛ فلذا بعد از اسلام، معاملۀ اهل کتاب با ایشان می­شد. حتی این زردشتیان، بسیاری از آثار خود را در دوران اسلامی نوشتند یا بازنویسی کردند.

وی افزود: مکتوب ساختن اوستا، و بازنویسی بخش بزرگی از متون پهلوی ازجمله دینکرد در دورۀ اسلامی انجام شده است یعنی زردشتیان در دورۀ اسلامی آن­قدر آزادی داشتند که کتاب­های مذهبی خود را بازنویسی، تفسیر و حاشیه­ نویسی کنند. این را بگذارید در کنار این­که بر آن دسته از ایرانیان که مسلمان شده بودند جهاد واجب بود؛ با این­همه بیشترِ ایرانیان مسلمان شدند. چراکه این مردم در زمان ساسانیان هم، از صورت انحرافی آئین زردشت که از سوی برخی موبدان تبلیغ می­شد آزرده­خاطر بودند. زمانی که مانی دین خود را علنی کرد، کثیری از مردم ایران به دین او درآمدند، که حتی گفته می­شود شاپور اول هم در آن میان بود. موقعی که مزدک دین خود را آشکار کرد، حتی قباد، پدر انوشیروان، و ده­ها هزار نفر دیگر به آئین او گرویدند.

دکتر ولایتی ادامه داد: در همان زمان، عده­ای از مردم غرب ایران مسیحی شده بودند. عدۀ زیادی هم به مذهب بودا درآمده بودند؛ چنان­که بزرگ­ترین مجسۀ بودا در بامیان بلخ بود که در روزگار ما، توسط طالبان منفجر شد. پس، اقبال مردم به دین جدیدی که وعدۀ عدالت می‌­دهد کاملاً عادی و طبیعی بود.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل گفت: مردم ایران مجبور نبودند که مسلمان شوند، اما شدند و پرچم اسلام را در دست گرفتند و در سراسر شرق آسیا، اعم از شبه­قارۀ هند، چین، آسیای جنوب شرقی، و آسیای مرکزی مروّجین اسلام ایرانی­ها بودند. همین مردم به محض این­که دیدند بنی­امیه اسلام را باژگونه معرفی می‌­کنند و همان جاهلیت عربِ پیش از اسلام را لباس اسلام پوشانده­اند در مقابل بنی­امیه ایستادند و آن را سرنگون کردند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مردم ایران می­خواستند به زرتشتی گری بازگردند موقعی که بنی­امیه را سرنگون کردند به دنبال حکومت اهل بیت (علیهم ­السلام) نبودند که بنی­عباس متقلبانه خود را از اهل بیت (علیهم ­السلام) معرفی کنند و حاکم شوند. مردم ایران می‌­توانستند به مذهب زردشتی برگردند و یکی از بازماندگان خاندان ساسانی و یا امرای منسوب به ایشان را حاکم کنند.

وی اظهار داشت: بعدها هم که بنی ­عباس باز به تدبیر ایرانیان (تدبیر خواجه نصیرالدین طوسی و به دست هولاکوخان) سرنگون شدند ایرانیان باز به دین و آئین کهن بازنگشتند. پس مردم ایران با اعتقاد و عقیدۀ باطنی اسلام را پذیرفتند و پرچمدار اسلام ناب محمدی (ص) در جهان اسلام شدند. کنار گذاشتن اسلام از تاریخ ایران، کنار گذاشتن بخش بزرگی از تاریخ افتخارات فرهنگ و تمدن ایرانی است».

303

کد خبر: 903689

وب گردی

وب گردی