کاشمر به وقت انقلاب/روزهای تاریخ ساز

کاشمر از شهرستان هایی بود که سه عالم بزرگ آیت الله مشکینی، آیت الله ربانی شیرازی و شهید مدرس را از سوی رژیم پهلوی به آنجا تبعید کرده بودند و حضور و پندهای آنها در این شهرستان از اصلی ترین حرکات انقلاب در کاشمر بود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، انقلاب 57 ایران با حضور و مشارکت مردم از طبقات و قومیت های مختلفی در استان ها، شهرستان ها و شهرهای مختلف صورت گرفت که با سرنگون شدن رژیم پهلوی و آغاز کار نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت. کاشمر از شهرستان هایی بود که در آنجا سه عالم بزرگ آیت الله مشکینی، آیت الله ربانی شیرازی و شهید مدرس را از سوی رژیم پهلوی به آنجا تبعید کرده بودند و حضور و پندهای آنها در این شهرستان از اصلی ترین حرکات انقلاب در کاشمر بود.

شهرستان کاشمر در شرق ایران و جنوب غربی استان خراسان رضوی واقع است. یکی از سخنرانان راهپیمایی ها علیه رژیم شاهنشاهی محمدرضا خباز بوده است.

محمدرضا خباز با بیان این که انقلاب اسلامی ما بر سه پایه دین، رهبری و مردم استوار است، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: البته این موضوع فقط منحصر به انقلاب ما نیست بلکه انقلاب پیامبر عظیم الشان هم همین گونه بوده است به آن معنا که تمام انقلابات اعتقادی و دینی در هر تاریخ و هر جای دنیا بر همین سه پایه استوار است.

وی ادامه داد: انقلاب ما مستثنی از دیگر انقلاب ها نیست زیرا دین به عنوان مهمترین عامل وحدت مردم، رهبری به عنوان مشوق هر فرد و همچنین مردم که عامل به رونق رساندن دین و تقویت رهبری هستند عوامل سه گانه ای بودند که که انقلاب اسلامی ما را به وجود آوردند.

سخنان امام راحل به گوش جهانیان رسید

استاندار سابق سمنان با بیان این که نقش مردم در این انقلاب بسیار موثر و مهم بود، افزود: تا زمانی که مردم به صحنه نیامدند پیام دین به دنیا معرفی نشد، یعنی حضرت امام در ایران بودند اما چون مردم در سال 42 نتوانستند ندای ملکوتی امام را پاسخ دهند و به صحنه بیایند رهبر عزیزمان از کشور تبعید شدند اما هنگامی که تمام مردم به صحنه آمدند مجددا شاهد بودیم که رهبری رونق پیدا کرده و سخنانشان به گوش جهانیان رسید.

خباز با بیان این که عامل مردم جزو عوامل سه گانه انقلاب است، گفت: این عامل موجب رونق دو عامل دیگر یعنی دین و رهبری شد.

در رژیم شاه امکانات کشور به صورت عادلانه تقسیم نمی شد

وی در پاسخ به این سوال که شرایط زندگی مردم را قبل از انقلاب تا کنون چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در زمان رژیم شاه امکانات کشور به صورت عادلانه تقسیم نمی شد به آن معنا که روستاهای فراوانی وجود داشت اما از تمام امکانات از جمله آب آشامیدنی، برق، بهداشت، مدرسه های آماده برای تحصیل بچه ها محروم بودند.

خباز ادامه داد: در تمام بیمارستان های داخل کشور پزشکان هندی و غیرایرانی خدمت می کردند، شرایط کشور شرایط پسندیده ای نبود. امروز به حول قوه الهی روستاها از آب، برق، گاز، جاده، مدرسه و در برخی از روستاهای مرکزی دبیرستان برخوردارند و مردم در روستاها از نعمت ها و امکانات داخل شهر تا حدودی بهره مند هستند.

استاندار سابق سمنان ادامه داد: دومین موضوعی که پس از انقلاب بهبود یافت شرایط بهداشت بود، امروزه روستاهایمان دارای خانه بهداشت هستند و مراکز دهستان ها دارای مراکز توسعه یافته ای هستند تا مردم برای استفاده از پزشک بتوانند بهره کافی از آن را ببرند.

استقلال مهمترین رکن انقلاب بود

خباز با بیان این که استقلال کشور از مهمترین موضوعات این انقلاب بود، گفت: ما یک کشور وابسته ای بودیم که شاه در راس این کشور هیچ گونه اختیاری از خود نداشت و تمام تصمیمات را بیگانگان و در راس آنها آمریکا برای ایران می گرفت اما امروز به حول قوه الهی و پس از 39 سال تصمیم اصلی را مردم گرفته و مردم هستند که در تمام سطوح کشور نقش آفرینی می کنند، از جمله شورای روستا، شهر، شهرستان و استان گرفته تا مجلس شورای اسلامی و تمام ارکان کشور حتی رهبری عزیز انقلاب که سطوح اصلی این خیمه است با رای و نظر مردم انتخاب می شود به آن معنا که مردم به خبرگان رای داده و خبرگان رهبر را انتخاب می کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در حوزه پزشکی به حول قوه الهی جزو کشورهای مطرح هستیم و جزو باشگاه های پزشکی جهان هستیم.

انرژی هسته ای جزو افتخارات این کشور است

استاندار سابق سمنان با اشاره به این که در سال 59 با آغاز جنگ تحمیلی ما حتی سیم خاردار وگلوله کلاشنیکف نداشتیم، خاطرنشان کرد: برای آنکه کشور ما مورد تحریم قرار گرفته بود ما چند دست سیم خاردار برای جلوگیری از حمله دشمن و گلوله کلاشنیکف که پایین ترین گلوله بود را از خارج وارد کشور می کردیم اما امروز به حول قوه الهی ایران یکی از کشورهایی است که جنگ افزار تولید می کند و در اختیار نیروهای مسلح قرار می دهد.

وی در رابطه با علل عناد دشمن با ایران گفت: آنها باورشان آن بود که ایران موشک های دوربرد برای دفاع از خود آماد کرده است. انتظار داشتند که ایران یک کشور توسری خور باشد و در آن چند سال نه تنها تحریم ها را پشت سر گذاشتیم بلکه به امکانات نظامی بازدارنده ای رسیدیم و این موضوعات موجب خشم دشمنان این سرزمین شد.

خباز با بیان این که انرژی هسته ای جزو افتخارات این کشور هستند، تصریح کرد: انرژی هسته ای جزو دقیق ترین علوم دنیا است و به رسمیت شناختن ایران در انرژی هسته ای از افتخاراتی است که امروز داریم.

سطح علمی و دانشگاهی کشور بالا رفته است

وی با اشاره به خاطره ای گفت: به یاد دارم که قبل از انقلاب یک روز یک آقای لیسانسه ای به عنوان معلم به دبیرستان ما در کاشمر آمد و مردم به استقبال این آقا رفتند یعنی حتی تعداد انگشت شماری لیسانسه برای دبیرستان های بچه های یک شهر مذهبی و متوسط وجود داشت. امروزه به حول قوه الهی در هر خانه دو الی سه لیسانس، فوق لیسانس و دکترا وجود دارد به آن معنا که سطح علمی و دانشگاهی کشور بالا رفته است.

خباز افزود: در کاشمر شهر کوچک ما مردم تا سطح دیپلم بیشتر تحصیل نداشته و برای برخی از رشته ها مانند دیپلم ریاضی مجبور به سفر به مشهد می شدند اما در حال حاضر حداقل 5-6 دانشگاه معتبر در کاشمر و حتی در بخش های آن زمان که امروز به شهرستان تبدیل شده وجود دارد و این موضوعات از برکات انقلاب است.

امام دشمن شناسی را به ما آموخت

استاندار سابق سمنان با بیان این که امام راحل دشمن شناسی را به ما آموخت، افزود: یاد دارم در گذشته در داخل روستایی معلم بودم هنگامی که یک ژاندارم وارد روستایی می شد رعب و وحشت بر مردم حاکم و نفس ها در سینه ها حبس می شد اما امروز با عنایت خدای متعال و روحیه سلحشوری و مردانگی که امام به ما آموخت توانستیم در مقابل استکبار جهانی بایستیم و آمریکا را زیر پای خود بگذاریم.

وی افزود: بسیاری از کشورهای دیگر به تاسی از ایران ترس شان ریخت و شجاعتشان افزون شد و امروز در مقابل آمریکا و اسراییل و کشورهای استعمارگر دنیا ایستاده اند و این موضوعات از برکات انقلاب است.

خباز در پاسخ به این سوال که پیام انقلاب چیست، گفت: انقلاب ما سه پیام داشت، استقلال زیرا کشور مستقلی نبودیم، آزادی زیرا آزادی بیان و اندیشه که هر کسی می تواند در چارچوب قانون وشرع نظرات خود را بیان کند نداشتیم و در حال حاضر داریم و سپس جمهوری اسلامی یعنی حکومت سلطنتی موروثی پدر به پسر را قبول نداریم.

در حال حاضر ریاست جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب می شود

وی ادامه داد: در رابطه با استقلال که به حول قوه الهی به آن رسیدیم و این موضوع افتخارآمیزی دنیا و منطقه برای ایران است، دوم آزادی بیان زیرا برای بیان حرف هایی که البته در چارچوب قانون وشرع مقدس اسلام و آخرین قسمت جمهوری اسلامی از یک حکومت ستم شاهی موروثی که مردمی که هیچ نقشی در حکومت دموکراسی نداشتند یک جمهوری که در حال حاضر در دوازدهمین دور ریاست جمهوری آن با رای مستقیم مردم انتخاب شده و شخصی که مسوولیت اجرایی کشور را برعهده دارد خود را خادم و خدمتگزار مردم می داند قرار داده ایم.

استاندار سابق سمنان ادامه داد: زمان پهلوی نگاه ارباب و رعیتی بود اما در حال حاضر نگاه، نگاه خادم و مخدوم است و مقامات خودشان را خادم و مردم را مخدوم می دانند.

با رهبری امام و و با پیروی جانانه مردم از ایشان این انقلاب شکل گرفت

خباز در رابطه با وقوع انقلاب در کاشمر گفت: قبل از انقلاب چون شهر کاشمر یک شهر مذهبی و متدینی بود و از طرفی شهر محل رفت و آمد نبود در سال 53 آیت الله مشکینی به شهر ما تبعید شده و بعد از مدتی آیت الله ربانی شیرازی تبعید شدند زیرا قبل از آن رضا شاه شهید مدرس را به کاشمر تبعید کرده و در آنجا این مرد بزرگ الهی را شهید کرد که در حال حاضر مزارش پناهگاه آزادیخواهان است.

وی ادامه داد: از زمانی که پای دو عالم برجسته آیت الله مشکینی و آیت الله ربانی شیرازی به کاشمر باز شد مردم با خط، روش و منش امام آشنا شده و کم کم انقلاب در این شهر شکل گرفت.

خباز تصریح کرد: در سال 56 حرکات مردم به صورت کوتاه اما اعتراضی خود را نشان داد که حتی منجر به درگیری می شد؛ اما در سال 57 دیگر قیام همگانی شد و طبیعتا شهر ما هم مانند بقیه کشور به انقلاب پیوست و راهپیمایی های بسیار بزرگ، پرجمعیت و پرمحتوا به وجود می آمد که در برخی از سخنرانی ها در راهپیمایی ها سخنران جلسه من بودم.

وی گفت: با رهبری های امام و و با پیروی جانانه مردم از ایشان این انقلاب شکل گرفت.

901/900

کد خبر: 903799

وب گردی

وب گردی