"شعله ور" فیلمی از جنس وودی آلن در آخرین آثارش

معصومه رضایی- روزنامه نگار

حمید نعمت الله در "شعله ور" با استفاده از تصاویر بدیع از شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان داستان خود را پیش می برد از این حیث می توان این فیلم را شبیه به آخرین آثار وودی آلن دانست.

آلن هم در چند فیلم آخرش به کشورهای مختلف سفر کرده و با استفاده از معماری و آداب و رسوم شهرهای مختلف داستان خود را پیش برده است.

اما در "شعله ور" ضد قهرمانی وجود دارد که شاید نمونه بیرونی آن در دنیای واقعی فراوان باشد؛ آدم های شکست خورده که هر کاری انجام می دهند موفقیتی حاصل نمی شود و همین باعث می شود تا از خانواده به عنوان اولین جامعه ای که در آن حضور دارند پس زده شوند، آدم های نایده گرفته شده در اجتماع های بزرگ تر هم دیده نمی شود و دست به هر کاری می زنند خراب می شود تا تبدیل به شخصیتی شوند که به اصطلاح "عقده ای" گفته می شود.

حدیث نفس های امین حیایی به عنوان شخصیت اصلی فیلم نشان دهنده درون نا آرام و آشفته وی است؛ این شخصیت تا آنجا پیش می رود که به بازنده ای واقعی تبدیل می شود و تا لبه پرتگاه از دست دادن پسرش پیش می رود.

اما وجه دیگر شخصیت "عقده ای" فیلم معتاد بودن او است که باعث می شود تا واگویه های درونی امین حیایی برای مخاطب قابل باورتر شود.

داستانی که موازی با قصه اصلی فیلم روایت می شود ماجرای غرق شدن دو جوان در دریا است که تجسم عینی همان غرق شدن حیایی در اعتیاد و توهمات است و در این میان غواصی معروف وارد داستان می شود که شخصیتی نجات دهنده دارد و در توهمات امین حیایی تبدیل به بزرگترین دشمن وی در مقام ضدقهرمان شکست خورده فیلم می شود.

در ادامه و با عبور از داستان فیلم، کارگردانی "شعله ور" است که با ریتم مناسب مخاطب را با خود همراه می کند.

کات های سریع و تغییر فضای فیلم در بسیاری مواقع باعث به وجود آمدن تنوع می شود که همین امر موجب می شود تا مخاطب فیلم با توجه به زمان طولانی فیلم خسته نشود هر چند در بعضی صحنه های "شعله ور" تعدد لوکیشن های بی تکرار، تماشاگر را سردرگم می کند و باعث می شود تا مخاطب در بعضی از قسمت های فیلم از خود بپرسد که بازیگران فیلم در کدام مکان هستند؟

تصاویر بدیعی که از استان سیستان و بلوچستان در این فیلم وجود دارد و مخاطب را با چهره شهرهایی آشنا می کند که کمتر درباره آن می داند از نکات مثبت فیلم است که کمتر در ایران به اینگونه از موضوع ها پرداخت شده است و از این منظر می توان این فیلم را نقطه عطفی در سینمای ایران به شمار آورد.

بازی امین حیایی در "شعله ور" را می توان یکی از نقش های متفاوت این بازیگر برشمرد که تقریبا در بسیاری از صحنه ها از عهده اجرای آن برآمده است.

در نهایت می توان "شعله ور" را تا کنون یکی از فیلم های مهم جشنواره سی و ششم دانست که با موضوعی تازه می تواند مخاطب ایرانی را با داستان هایی از نوع دیگر آشنا کند.

کد خبر: 903803

وب گردی

وب گردی