همه‌چیز درباره انقلابی‌ترین شورولت بلیزر دنیا

12 بهمن سال 1357، تمام چشم‌ها به مسافر عزیزی است که درون یک شاسی‌بلند غول‌آسای آبی-سفید نشسته است. شاید اگر هر خودروی دیگر غیر از آن انتخاب می‌شد، زیر فشار همهمه عظیم مردم، از بین می‌رفت. کمتر کسی می‌داند که این خودرو دقیقاً چه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، خودرویی که دیگر تبدیل به بخشی از تاریخ انقلاب شده، در واقع یک دستگاه شورولت مدل Blazer‌ تیپ K5 سری Cheyenne بوده است. درباره سال ساخت این خودرو اطمینان نداریم ولی به‌طور حتم چیزی بین 1976 تا 1979 میلادی بوده است. این را می‌شود از روی فرم چراغ‌ها و جلوپنجره‌اش فهمید. این خودرو در برخی از بازارها با اسم جی‌ام‌سی Jimmy نیز شناخته می‌شود. هر دو برند از زیرمجموعه‌های جنرال‌موتورز آمریکا بوده‌اند.

شورولت بلیزر پروژه‌ای بود که جی‌ام (مخفف جنرال‌موتورز) آن را در سال 1969 توسط شورولت استارت زد. این خودرو در آن روزها بزرگ‌ترین و قوی‌ترین خودروی بازار آمریکای شمالی بود. به‌طوری‌که حتی نظر ارتشی‌ها را برای استفاده از آن به‌جای جیپ جلب کرده بود. ویرایش اولیه آن با طراحی ابتدایی و موتورهایی معمولی تا سال 1972 عمر کرد. این خودرو در آن ایام مدام با فورد Bronco‌ و دوج Ramcharger رقبای هم‌وطنش مقایسه می‌شد. به‌واقع که مدل‌های ابتدایی بلیزر در مقابل غول‌های دیگر آمریکایی حرفی برای گفتن نداشتند.

در 1973 که ویرایش جدید این خودرو متولد شد، ورق برای تمام بازیکنان میدان برگشت. جنرال‌موتورز و البته شورولت با استفاده از یک پلت‌فرم جدید محصولی را راهی بازار کرده بودند که از نظر طراحی و قابلیت‌های فنی یک سر و گردن از بقیه بالاتر بود. شورولت بلیزر معروف روز 12 بهمن 57 هم مربوط به همین سری است. از آنجایی که شورولت مدل‌های مختلفی از این خودرو را تولید کرد، معلوم نیست که کدام مدل راهی بازار ایران شده بود. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودرو احتمالاً به یک پیشرانه 5.7 لیتری هشت سیلندر V شکل مجهز بوده است. با قدرتی معادل 175 اسب‌بخار. به احتمال قوی جعبه‌دنده این خودرو 3 سرعته اتوماتیک از نوع TH-400 توربو هیدروماتیک و انتقال قدرت آن از نوع دو دفرنسیال دائم NP-205 بوده است.

قیمت شورولت بلیزر فوق در زمان عرضه‌اش چیزی بین 7 تا 9 هزار دلار بوده است. این خودروی تقریباً 40 ساله این روزها توسط کلکسیونرها به قیمتی حدود 30 هزار دلار خرید و فروش می‌شود. رینگ‌های کوچک 15 اینچی در کنار تایرهای فوق عریض، این خودرو را تبدیل به یکی از آفرودترین شاسی‌بلندهای تاریخ کرده بود.

ماجرای نیم‌روز

گفته می‌شود با اینکه شورولت فوق برای عزیمت امام از پیش آماده شده بود، ولی ایشان ابتدا با یک سواری مرسدس‌بنز از پای هواپیما سوار شدند. کمی بعد دست‌اندرکاران کمیته استقبال این بلیزر را به خاطر مسائل حفاظتی پیشنهاد کردند که مورد قبول واقع شد. این خودرو بعد از آن روز به صاحبش برگردانده شد که البته این فرد نیز گویا بنا به دلایل مالی آن را فروخته بود. طبق بررسی‌ها، بلیزر انقلاب به دو مشتری دیگر نیز رسید. اما تا این لحظه اطلاعاتی درباره سرنوشت آن در دست نیست. الان بلیزری را در مجموعه مرقد مطهر نگهداری می‌کنند که خیلی شبیه همان بلیزر است، ولی آن ماشین نیست.

جالب آنکه خودروی فوق با توجه به شرایط وقت، از پیش ضدگلوله و تقویت‌سازی شده بود. شیشه‌های آن توسط کارخانه شیشه مینرال ضدگلوله شده بود. سپس در سرتاسر بدنه سرب ریخته شد. حتی درون درب‌ها و قسمت‌هایی از شاسی از فولاد استفاده شده بود. همین سنگینی بیش از اندازه و البته ازدحام جمعیت سرانجام کار خود را کرد و موتور خودرو در چند متری هلیکوپتر سوخت.

401

کد خبر: 903831

وب گردی

وب گردی