مذاکره ایران، آذربایجان و روسیه برای راه اندازی قطار مسافری آستارا - مسکو

مدیرکل دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از مذاکره سه جانبه ایران ، آذربایجان و روسیه برای راه اندازی قطار مسافری آستارا – مسکو خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس نظری پس از برگزاری نشست مشترک مسئولان مرزبانی و راه آهن دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که در هتل بین المللی اسپیناس آستارا برگزار شد، اظهار کرد: تعاملات بسیار خوب و مناسبی بین مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری آذربایجان برقرار است.

نظری با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته پروژه های استراتژیک بین مسئولان راه آهن دو کشور تعریف شده است ، ادامه داد: کریدور شمال – جنوب یکی از این پروژه ها می باشد که در بخشی از آن ریل نداشتیم و گسستگی ریلی وجود داشت.

او افزود: در همین راستا برای اتصال ریلی آستاراهای دو کشور ، توافقاتی صورت پذیرفت و امروز شاهد آن هستیم که تفاهمنامه ای برای ورود نخستین رام قطار باری به بارانداز آستارا به امضا رسید و این مهم در آینده ای بسیار نزدیک محقق می شود.

نظری با بیان اینکه این خط ریلی در فروردین ماه سال نو شمسی با حضور رؤسای جمهوری دو کشور ایران و آذربایجان به بهره برداری می رسد ، تصریح کرد: تحقق این هدف ، حاصل تلاش بی وقفه بسیاری از دستگاه ها و سازمان های و تعاملات بسیار مثبت که در حد رؤسای جمهوری و وزرای عضو کمیسیون های مشترک دو کشور می باشد.

او در بخش دیگر سخنان خود به سایر پروژه های بزرگ ریلی کشور اشاره کرد و گفت: کریدور جنوب به غرب و اتصال دریای سیاه به خلیج فارس ، از دیگر پروژه‌های بسیار بزرگ می باشد که بارهای کشورهای اروپایی را از مسیر لهستان ، اوکراین ، گرجستان ، آذربایجان و ایران به خلیج فارس و کشور هندوستان و سایر کشور های حوزه خلیج فارس منتقل می کند و تمام مذاکرات تجاری و فنی این پروژه انجام شده است.

فروردین 97 کلنگ احداث راه آهن آستارا – رشت به زمین می خورد

مدیرکل دفتر امور بین الملل راه آهن ایران با بیان اینکه بر اساس برنامه های تدوین شده ، همزمان با بهره برداری از راه آهن بین المللی آستارا - آستارا توسط رؤسای جمهور دو کشور ، کلنگ آغاز عملیات احداث راه آهن آستارا – رشت به زمین خواهد خورد ، اضافه کرد: مسیر ریلی که باز می شود ، سازمان های بسیاری در آن مستقر و ایفای نقش می کنند که تا زمان بهره برداری رسمی ، این بارانداز به شکل آزمایشی کار خواهد کرد.

نظری در بخش دیگر سخنان خود به چگونگی فعالیت خط ریلی اروپا به آستارا در زمینه جابجایی مسافر سخن گفت و خاطر نشان کرد: برای آغاز فعالیت قطارهای مسافری ، مذاکرات دوجانبه و سه جانبه بین ایران ، آذربایجان و روسیه انجام شده است و تداوم مذاکرات مستلزم انجام شدن بحث‌های فنی و دقیق تجاری بین کارشناسان سه کشور است.

او افزود: در مرحله نخست ، رایزنی و مذاکره سه کشور برای حرکت قطارهای مسافری از ترمینال آستارا در خاک ایران تا مسکو انجام شده است و قطارهای باری از مسکو تا خلیج‌فارس و از آنجا به هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حرکت خواهند کرد.

سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری آذربایجان در بارانداز آستارا

عباس نظری در ادامه با بیان اینکه پیش بینی شده است ، مسیر فوق ظرفیت جابجایی حداقل دو میلیون تن بار ترانزیتی را در سال داشته باشد و در آینده تا 5 میلیون تن افزایش یابد ، یادآور شد: راه‌آهن بین‌المللی آستارا - آستارا یکی از پروژه های بسیار قدیمی است که سیاست مدران و اقتصاددانان کشورهای روسیه و کشورهای شمال و جنوب همیشه در طول تاریخ به کریدور شمال - جنوب نظر جدی داشته‌اند، اما تاکنون اقدام و عمل جدی در این خصوص صورت نگرفته بود.

مدیرکل دفتر امور بین الملل راه آهن ایران از نتیجه بخش بودن برجام در ایجاد رغبت برای کشورهای اروپایی جهت استفاده از این کریدور در راستای جابجایی بارهایشان اشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان در ترمینال آستارای جمهوری اسلامی ایران حدود 60 میلیون دلار و در خط ریلی آستارا - رشت 500 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند.

او در پایان با بیان اینکه در آینده ای بسیار نزدیک یک رام قطار باری حاوی تخته MDFکه از سن پترزبورگ روسیه حرکت کرده و اکنون در باکو است ، وارد خاک ایران می‌شود ، تأکید کرد: این قطار باری آزمایشی بوده و هدف از ورود آن به بارانداز آستارا، بررسی نکات فنی و ایمنی مسیر مذکور است.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 903887

وب گردی

وب گردی