حمایت از طرح های دانش بنیان در دستور کار است/ خط فاینانس روسی بدون سقف برای ایران

یک مقام مسئول نظام بانکی از اختصاص خط فاینانس روسی بدون سقف برای ایران خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی صالح آبادی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: دوازده روابط کارگزاری در آفریقا به تازگی به فهرست کارگزاران اضافه شده است، این در خالی است که متناسب بارنیاز مشتریان نیز با برخی کشورها رابطه کارگزاری برقرار خواهیم کرد.

او با اشاره به مبادلات فاینانس و خطوط اعتباری با کره جنوبی، چین به میزان ده میلیارد دلار و اتریش یک میلیارد یورو افزود: اخیرا با روسیه نیز قرارداد فاینانس بدون سقف به امضا رسیده و متناسب با پروژه های تعریف شده، فاینانس اختصاص می یابد و این اتفاق بسیار خوبی است.

صالح آبادی گفت: در قرارداد روسیه، ریسک هر بانک را ارزیابی کرده و فاینانس بدون ضمانت نامه دولتی اختصاص می یابد و البته خطوط ری فاینانس صد میلیون دلاری با کره، ٢٥ میلیون دلار با فرانسه، ٢٥ میلیون دلار با ترکیه برقرار شده که البته در خال مذاکره با مجارستان هم هستیم که ظرف دو ماه آینده امضا می شود و البته با EIH نیز خطوط ری فاینانس را مبادله خواهیم کرد.

او با بیان اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی با کمک منابع بانک توسعه صادرات، منبع تامین مالی خوبی است، گفت تاکنون صندوق توسعه ملی در سال جاری هزار میلیارد تومان به بانک داده است و در حوزه ارزی نیز ٥٠٠ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

صالح ابادی از اختصاص صد میلیارد تومان به صورت هفت ساله برای طرح های صادراتی خبر داد و گفت: این کار جدیدی است که باب آن در صندوق توسعه ملی باز شده است و امیدواریم منجر به رشد سپرده گذاری ریالی شود.

او با بیان اینکه حمایت از طرح های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امسال ٢٤٣ میلیارد ریال به این بخش تسهیلات دادیم و البته شعبه خاصی را برای این کار تعیین کرده ایم؛ در عین حال ١٠٠ درصد صادرکنندگان ممتاز کشور مشتری بانک توسعه صادرات هستند و البته مشتریانی که صادرکننده بوده ولی چک برگشتی یا معوقه بانکی دارند، نمی توانتد از ما خدمات بگیرند، البته در روز ملی صادرات نیز بسته حمایتی داده شده است و سطح اختیار مدیران شعب برای تخصیص تسهیلات بالا برده شده و وثایق را سهل تر کرده ایم.

این مقام مسئول حوزه بانکی خاطرنشان کرد: اعتبارسنجی مشتریان در کنار وثایق بانکی از جمله موارد مدنظر ما است و از همه مهمتر اعتبار مشتری است که در بانک مشتری را بر اساس مواردی از جمله صورت های مالی و سوابق نزد سیستم بانکیرتبه بندی می کنیم.

او از رتبه بندی هفتصد صادرکننده در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: به هیچ وجه از منابع بانک مرکزی به نحوی استفاده نمی کنیم که وضعیت ما را قرمز کند و حتی یک روز نزد بانک مرکزی قرمز نشده و همواره وضع حساب ها مثبت بوده است؛ ضمن اینکه از منابع سایر بانک ها نیز استفاده نکردیم.

صالح آبادی یکی از الزامات نظام بانکی را فروش اموال و دارایی های مازاد بانکی دانست و خاطرنشان کرد: شرکت های ابزاری بانکها فقط باید باقی بمانند و مابقی باید واگذار شوند. امروز ما در بورس حدود صد میلیون تومان سهام شرکتی را داریم که نماد آن بسته است، اما غیر از آن هر اموالی بوده، واگذار شده است.

401

کد خبر: 903914

وب گردی

وب گردی