انقلاب اسلامی بر محور اندیشه استوار است/آیا بعد از انقلاب پیوند بین حوزه و دانشگاه به صورت کامل  محقق شد ؟

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت : برای نسل ما دو اتفاق بزرگ، انقلاب و جنگ رخ داده است، که هیچ وقت نمی توان آن را به فراموشی سپرد و فکر نمی کنم بتوان این دو واقعه بزرگ را در قالب کلمات توصیف کرد.

به اعتقاد دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران انقلاب اسلامی رویدادی است که بر فکر و اندیشه افراد جامعه تاثیر زیادی داشته و بر همین اساس دانشگاه ها و واحدهای آموزش بعد از انقلاب نه فقط محلی برای تحصیل و گرفتن مدرک که تبدیل به کانون علم و اندیشه شده و همین امر مورد توجه انقلاب و انقلابیون قرار گرفته و بسیاری از قدم های موثر مرتبط با انقلاب چه قبل از پیروزی و چه بعد از پیروزی انقلاب در همین دانشگاه ها برداشته شد.

*چه خاطراتی از رویدادهای سال 57 و فضای خاص آن دوران به یاد دارید ؟


شرح اتفاقات سال 57 برای من که آن ایام سن و سال کمی داشتم بسیار سخت است. به نظر من بعضی از فضاها را نمی توان با کلام توصیف کرد.زمانی که سرودهای انقلابی آن دوران را گوش می کنم ، ناخودگاه اتفاقات 57 را تا آنجایی که برای من ملموس بود به یاد می آورم.فضاهایی مانند انقلاب و جنگ را نمی توان براحتی و با استفاده از چند کلمه توصیف کرد.

*کمی از خودتان بگویید؟ در ایام انقلاب چند ساله بودید؟

در سال 1346 در شهر سبزوار متولد شدم و در همانجا دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را گذراندم.
تازه وارد مقطع راهنمایی شده بودم . 11 ساله بودم که انقلاب شد و بدلیل داشتن سبقه مذهبی در شهر سبزوار ،پایگاه های انقلاب بسیار مستحکم بود و خیلی زود در مسیر انقلاب قدم برداشت و به آن پیوست.


کوچک بودن شهر سبب شده بود که اتفاقات آن دوران بسیار قابل لمس باشد.در واقع از آبان ماه 57 راهپیمایی ها در سبزوار شروع شد و تا دی و بهمن ماه استمرار داشت و من که در آن بازه زمانی در سن نوجوانی به سر می بردم این اتفاقات برای من و هم دوره ای هایم بسیار جذاب بود.
در خانواده ما بیشتر افرادی که در مورد انقلاب صحبت می کردند در دانشگاه مشغول تحصیل بودند و به همین دلیل فضای مطالعه کتاب های جدید برای من فراهم بود آن روزها خواندن کتاب های دکتر شریعتی ،شهید مطهری و سخنرانی های آنان در بین مردم بسیار باب شده بود.شهر فضای عجیبی به خود گرفته بود ،به ویژه برای نوجوانانی مانند من که تازه داشتیم با فضای پیرامون خود آشنا می شدیم و مردم را از نخستین تظاهرات یا راهپیمایی ها همراهی می کردیم.
به خاطر دارم در مدرسه دانش آموزانی که سن بیشتری داشتند و بزرگتر از ما بودند در حیاط مدرسه تحصن می کردند و ما هم کنار آنها به این کار مشغول می شدیم.برای نسل ما دو اتفاق بزرگ انقلاب و جنگ رخ داده ، که هیچ وقت نمی توان آن را به فراموشی سپرد و فکر نمی کنم بتوان این دواقعه بزرگ را با کلمه توصیف کرد.

* تغییرات بوجود آمده در جامعه و دانشگاه بعد انقلاب را چگونه ارزیابی می کیند؟

انقلاب اسلامی ایران انقلابی بود که بر محور اندیشه استوار بود و انقلاب اقتصادی و سیاسی نبود و به همین دلیل تمام فضای جامعه را فرا گرفته و پایه و اساس آن دین و اسلام بود.

در واقع خیلی از شئوناتی که قبل از انقلاب در جامعه حاکم بود و ربطی به دین و اسلام نداشت ،بعد از انقلاب تغییر کرد.زمانی که انقلاب اسلامی در ایران پیروز و به سمت تثبیت در جامعه رفت، مبانی دین و فرهنگ دینی در جامعه نهادینه شد و طبعا این اتفاقات در دانشگاه رخ می داد و اولین شکل این اتفاق درمسئله انقلاب فرهنگی مشاهده شد که دانشگاهها برای بوجود آمدن تغییرات اساسی در نظام دانشگاهی تعطیل شد زیرا تا قبل از انقلاب فرهنگی دانشگاه بر مبنای سکولاریسم و غرب زده بود و بعد از انقلاب قرار براین شد، که نظام دانشگاه مبتنی بر دین و معیارهای فرهنگ دینی باشد.



باید این موضوع را هم اشاره کنم که حتی انقلاب فرهنگی نتوانست این معضل را ریشه ای حل کند زیرا در زمان وقوع انقلاب بدلیل هیجانات موجود، افراد به سطح موضوع نگاه کردند و نتوانستند به صورت عمیق به موضوع بپردازند.
انقلاب فرهنگی نشان داد انقلاب اسلامی رویدادی است که بر فکر و اندیشه افراد جامعه تاثیر زیادی داشته و بر همین اساس دانشگاه ها و واحدهای آموزش بعد از انقلاب نه فقط محلی برای تحصیل و گرفتن مدرک که تبدیل به کانون علم و اندیشه شد و همین امر مورد توجه انقلاب و انقلابیون قرار گرفت و بسیاری از قدم های موثر مرتبط با انقلاب چه قبل از پیروزی و چه بعد از پیروزی انقلاب در همین دانشگاه ها برداشته شد.

به نظر شما بعد از انقلاب پیوند بین حوزه و دانشگاه محقق شد ؟

در نظام اسلامی نمی توان گفت حوزه فقط در راستای دین و آخرت مردم حرکت می کند و دانشگاه هم فقط در راستای علم قدم بر می دارد ، در واقع پیوند بین حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که دانشگاه یک محیط غیر دین دار است و براساس این قرار است با حوزه پیوندی داشته باشد تا متدین شود. ما باید بتوانیم حوزه دانشگاه را به مبانی فقهی و دینی مرتبط بسازیم و این را بدانیم که دین در نظر حوزه چه چیزی می خواهد بگوید و حوزه ها چه مطالبی را می خواهند در علوم انسانی استفاده کنند.

پیوند حوزه با دانشگاه مزیت هایی برای حوزه دارد،از جمله پیوند ، ارتباطات ، پیشرفت ها ،متد های جدید علمی و... چرا که دانشگاه بر زبان علمی روز جهان مسلط است و می تواند حوزه را در این راستا قرار دهد و اندیشه دینی حوزه با یک هدفمندی بهتر در سطح بین الملل قرار بگیرد.

پیوند این دو به معنا این نیست که جای همدیگر را گرفته و یا نقش این دو باهم عوض شود.در واقع این دو مکان در ذیل جمهوری اسلامی ایران تعریف شده و با نزدیکتر شدن به یکدیگر از ظرفیت های خود استفاده کنند درواقع حوزه از ظرفیت دانشگاه و دانشگاه از ظرفیت حوزه استفاده می کنند.

دانشگاه تهران در ایام الله دهه فجر چه برنامه هایی دارد ؟

ما هرساله در دانشگاه برنامه های متعددی برای این ایام در نظر می گیریم.روش ما برای برگزاری مراسم در دانشگاه به این صورت است که کارها را خود دانشجویان به عهده بگیرند و ما بیشتر در ستاد نقش حامی را ایفا می کنیم ، در واقع بستر را ایجاد می کنیم.

امسال تشکل های اسلامی دانشگاه برنامه های مختلف و متعددی را در نظر گرفته اند ، برنامه هایی که بیشتر در زمینه های فکری انقلاب ، واکاوی ریشه انقلاب و آشنایی نسل جوان با انقلاب می پردازند.برنامه ها این هفته و هفته بعد در دانشگاه اجرا می شود همچنین هرسال نمایشگاهی از دستاوردهای آموزش عالی کشور برگزار می شود و در راهپیمایی 22 بهمن مثل هر سال شرکت خواهیم کرد.


خبرنگار:حسین طالبی


706

کد خبر: 904120

وب گردی

وب گردی