وحید جلیلی:  جبهه فرهنگی باید به صورت مفهوم باشد تا به نتیجه برسد

نشست یک روزه «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، چالش‌ها و افق‌های پیش‌رو» به همت شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بخش دوم این نشست که به پنل "جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛ عوامل تشتت، راهکاهای انسجام" اختصاص داشت؛ ابتداحجت الاسلام و المسلمین علی جعفری به ارائه نتایج طرح تحقیقاتی خو در این مورد پرداخت.

وی گفت: در تحلیل زمینه‌های تشتت در عبور از جناح مومن فرهنگی به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» باید به این نکته توجه شود که جمهوری اسلامی با هدایت مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به دنبال ایجاد جبهه فرهنگی انقلاب است و در راستای تبیین مفهوم جبهه فرهنگی انقلاب باید به مبدا و مرجع آن که بیانات مقام معظم رهبری است مراجعه کرده و بهره ببریم.

وی با بیان اینکه جبهه فرهنگی یک انسجام معنایی شبکه‌ای و دارای ابتکار عمل است، افزود: قلب جبهه فرهنگی هویت آن است و زمانی که قلب جبهه فرهنگی به میزان لازم رشد کند امکان رشد در سایر قسمت‌ها نیز به وجود می‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری با اشاره به مهمترین چالش‌های جبهه فرهنگی، ادامه داد: در سطح هویتی جبهه فرهنگی مسائلی مانند نظام و نهضت، صنف و جناح، انقلابی و روشنفکری، مدیر و کنشگر، در ادامه و خلق الساعه، سیاست و فرهنگ، منطقه‌ای، ملی و جهانی موجب ایجاد چالش می‌شود.

وی افزود: افرادی که آمادگی تغییر را دارند دچار بحران هویت می‌شوند که اگر نتوانند این بحران را به خوبی مدیریت کنند هویت آن‌ها تضعیف شده و در زندگی خود دچار مشکلات بسیاری می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هم نشینی‌‌های علمای دینی با هنرمندان به اندازه قبول داشتن هنر از دید اسلام محدود شده است، گفت: نظام فرهنگی گرایش بیشتری نسبت به دشمن شناسی دارد و دوست شناسی را فراموش کرده است و امروزه دشمن شناسی به یک آیین فرهنگی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مدیران حوزه فرهنگ ایده پرداز نبوده و از ساختارهای ایده پردازی نیز استفاده نمی‌کنند، افزود: مشاوران فرهنگی افرادی هستند که ایده‌های فاصله را حذف کرده و به آن‌ها برچسب می‌چسبانند و در عرصه پرورش آن‌ها هیچ گونه اقدامی نمی‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علی جعفری در پایان صحبت های خود با اشاره به اینکه تا زمانی که فراخوان‌ها به صورت آزاد از آحاد مردم برای سیاست‌های فرهنگی انجام نشود به موفقیت نمی‌رسیم، گفت: یکی از بحران‌هایی که در هویت جناحی ما تردید ایجاد می‌کند تند روی و زود تصمیم گرفتن‌ها است که موجب شده است افراد زیادی از جبهه انقلاب جدا شوند.

در ادامه این نشست وحید جلیلی به عنوان اولین منتقد با اشاره به سابقه بحث جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: جبهه فرهنگی باید به صورت مفهوم باشد تا به نتیجه برسد و نگاه تشکیلاتی نباید به آن داشته باشیم و اگر نگاه این باشد شکست حتمی است.

وی ادامه داد: در حوزه مفهومی سازی جبهه فرهنگی تنها رهبر انقلاب «مدظله العالی» است که این واژه را قبول دارند و بسیاری از نخبگان با مفهوم جبهه فرهنگی نتوانستند ارتباط برقرار کنند و کنار بیایند و اصلا در مورد این واژه جبهه فرهنگی مقاله نوشته نشده است.

رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: در مورد مفهوم جبهه فرهنگی،مشکل عمده در گم شدن هدف است و اساسا وقتی سخن از مفهوم جبهه فرهنگی می کنیم، یعنی همان مفهوم سازی از انقلاب است و به جای تعریف مفهوم سازی انقلاب از اندیشه امام راحل به سمت مفهوم سازی و تعریف انجمن حجتیه از انقلاب پیش رفتیم که دارای ظاهر انقلابی است، ولی درعمل تهی است و قوام شخصیتی ندارد.

جلیلی با بیان اینکه جنس کارهای فرهنگی همان تعریف انجمن حجتیه ای و سکولار و با ظاهر حزب اللهی است، افزود: این نوع فعالیت ها اصلا نیاز به هم افزایی و هم فکری و جبهه ای شدن ندارد و متاسفانه از ادبیات فرهنگی قرآنی فاصله دارد.

رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: متاسفانه از این ادبیات قرآنی جدا شدیم و به سمت ادبیات وارداتی رفتیم این ضعف نیروهای انقلابی است.

وی گفت: ادبیات حدیثی و قرآنی بسیار قابلیت دارد، ولی علما از این ادبیات در بحث های خود استفاده نمی کنند. باید برای توضیح انقلاب فرهنگی از ادبیات قرآنی استفاده کنیم.

جلیلی گفت: اساسا محصولات جبهه و حتی خود جبهه فرهنگی از سال 342وجود داشته الان مهمترین کار تداوم بخشی و داشتن نگاه نوع و نظریه پردازی برای رفع نیازهای روز است. این طور نیست که محصولات جبهه فرهنگی و اندیشه ای وجود نداشته و الان بخواهیم برای ارائه آن حرکت کنیم.

رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: برای جلو گیری از تشتت نیروهای فرهنگی لازم است هم افزایی و هم فکری کرد، عناصر، رصد و مدیریت و محتوا اضلاع مهم جبهه فرهنگی بود و در گذشته بود الان باید اینها را تداوم داد، حفظ و مراقبت کرد،نه اینکه بعد از پیروزی انقلاب از اینها کناره گیری کنیم.

جلیلی گفت: مشکل اساسی در حوزه فرهنگی نرم افزار است. اگر نرم افزار به نیروهای انقلابی برسانیم، نیرو و پول وجود دارد و می توان کارهای فرهنگی قوی کرد.

وی ادامه داد: اگر اندیشه انقلابی تازه گردانی شده کار ها مؤثر صورت می گیرد، ولی اگر به فکر ایجاد شبکه سازی باشیم به جایی نخواهیم رسید.

دومین منتقد این جلسه حجت الاسلام و المسلمین نادر نورمحمد به نقد پژوهش ارائه شده پرداخت و در سخنانی گفت: به لحاظ روش وقتی به ابتدا نظریه مراجع می کنید می بینیم آنچه رهبر انقلاب «مدظله العالی» مطرح کردند، فاصله دارد و دقیق به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: عدم الگوی مفهومی مشکل دیگر این نظریه پردازی است و به آن توجه نشده است؛ جبهه فرهنگی انقلاب دارای کارهای موفق و ادبیات خوبی است،‌ ولی سؤال اینجا است چرا تنها به یک بحث و مسئله تمرکز شده و اساسا این امور دارای نوعی دو نگانگی در موضوع تربیتی و فرهنگی است و باید ثابت شود چطور این امور می تواند باعث تشتت شود.

این محقق حوزوی ادامه داد: باید چارچوب موضوع نظر و عمل و نظریه پردازی مشخص باشد و به تبع آن حتی به خود گفتمان سازی در موضوع بحث توجه شود؛ اما در این نظریه به این موضوع توجهی نشده است و بحث نظریه پردازی و گفتمان سازی که بسیار مهم است، مورد غفلت واقع شده است.

وی عنوان کرد: زمانی که موضوعی به گفتمان رسانه و مخاطب راه پیدا کند، ابزار را خود خواهد شناخت و راه خود را باز کرده در جبهه فرهنگی همین مسئله است. پس به همین دلیل به بحث گفتمان سازی توجهی نشده است.

وی افزود: وقتی بحثی را ارائه می کنیم، باید در فضای عمومی فرهنگی کشور دیده شود تا معلوم شود، کدام مسئله مربوط به آسیب های فرهنگی است، ولی این گونه نبوده است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در انتهای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین علی جعفری پاسخ نقدهای مطروحه توسط منتقدین پرداخت و سپس حاضرین به طرح نظرات و سئوالات خود پرداختند.

کد خبر: 904123

وب گردی

وب گردی