مهدویان: ایرادی ندارد«لاتاری» فیلم‌های جاهلی را یادآوری کند/از تفسیر نمادی فیلم‌ها بیزارم

کارگردان فیلم «لاتاری»، گفت: از تفسیر نمادی فیلم‌ها بیزارم،  این آفت سینماست که هرچیزی را نمادسازی می‌کنند و  وضع آنقدر افراطی شده که هر کس هرنظری دارد، می‌گوید و به دیگران القا می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم«لاتاری» در نشست رسانه ای این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر درباره پایان بندی فیلم، اظهار کرد: فیلم شبیه داستان های قدیمی به پایان رسید اما اگر اینچنین نمی شد شخصیت ها به خصوص شخصیت موسی ناقص باقی می ماند. من فکر می کنم ایرادی ندارد اگر «لاتاری» فیلم‌های جاهلی دوره فیلم فارسی را به یاد شما می‌اندازد.

وی همچنین در پاسخ به نقد خبرنگاری مبنی براینکه فیلم «لاتاری» خشونت را در جامعه ترویج می دهد، گفت: به هر حال این فیلم است و وقتی قانون کارآمد نیست، رفتار فراقانونی پیش می آید و در هرجامعه ای ممکن است رخ دهد. این یک هشدار است که ممکن است منجر به یک جور حادثه شود و در کشور هم شاهد این اتفاقات هستیم.

مهدویان با اشاره به اینکه این فیلم چندین ماه پشت درهای ساخت ماند، گفت: قهرمانان در همه انواع سینما کار غیرمتعارف می‌کنند و مثال های بسیاری در این زمینه داریم. اشکال از همین جا شروع می‌شود که کاراکتر را نماد کسی می‌دانند. همیشه می‌گوییم یعنی مردهای ما، مأموران ما و... اینطور هستند؟ باید اجازه داد شخصیت‌ها شکل بگیرند. سنجیدن‌ها سینمای ما را عقیم کرده... این نگرانی‌ها باعث چیده شدن سر و دم فیلم‌ها شده. در فیلم‌های مختلف قهرمانان فیلم‌های تاریخی هرکاری می‌کنند و وضعیتی که در زندگی عادی تجربه نمی‌شود، تجربه می‌کنند.

این کارگردان همچنین درباره موسیقی این فیلم، ادامه داد: تا همین امروز نمی‌دانستیم این موسیقی قبلا استفاده شده و بعد از جشنواره فکری خواهیم کرد. البته رایت این موسیقی را از خواننده خریدیم اما شاید آن را در آینده تغییر دهیم.

مهدویان با اشاره به اینکه نسخه اولیه فیلمنامه، پایان خشن‌تری داشت، گفت: به نظر می آید فیلم جذاب‌تری هم می‌شد، ولی ما آن را مدام نرم‌تر کردیم و همین نتیجه که حاصل شد را می‌بینید. فیلم خرده تغییرات دیگری هم داشت.

در ادامه این نشست حمید فرخ نژاد درباره نقش های فیلم و تاثیر آنها در جامعه، اظهار کرد: اگر آدم‌ها بابت نقش‌ها محاکمه می‌شدند، باید جان لنون بارها کشته می‌شد و اعدامش می‌کردند. این فقط یک فیلم است و نگاهی سانسوری است و مثلا می‌گویند فلان فیلم را به اسکار نبر به این دلیل که مثلا ضد زن است و مردسالار است و... به نظر مرتضی در فیلم عقلانیت حاکم است و جایی که نباید درگیر شد درگیر نمی‌شود. به نظرم کسی دولت ما را به خاطر فیلمی که زاییده تخیل است محکوم نخواهد کرد.

سیدمحمود رضوی تهیه کننده فیلم «لاتاری» درباره کشور خارجی انتخابی برای فیلمبرداری، گفت: چهار کشور در نظر ما بود. در ابتدا وارد شدیم و به دلایلی که نفهمیدیم چرا مجوزها صادر نشد، در همان کشور دوباره مجوز صادر شد! از این طرف هم هدایت نشدیم و در کشور غریبه، خودمان کارمان را جلو بردیم.

رضوی درباره موضوع فیلم گفت: من در مورد امروز حرف می‌زنم و نمی‌توان گفت نقصی نیست و نمی‌توان فقر و تبعیض و... را انکار کرد. فیلم ساز باید نکاتی را به جامعه گوشزد کند. اگر از «لاتاری» استقبال می‌شود، به دلیل بغض‌های فروخرده‌ای است که در دل مردم وجود دارد. هنوز مردم عقده اتفاق فرودگاه جده را دارند. ما فیلمسازها باید هزینه بدهیم و حرف مردم را بزنیم.

وی ادامه داد: روزی که گفتند فیلم را بسازی اکران نمی‌شود، ما گفتیم بگذارید بسازیم و اصلا توقیف شود!

در ادامه ابراهیم امینی با اشاره به اینکه فیلمنامه را به صورت مشترک با محمدحسین مهدویان نوشتیم، اظهار کرد: تأخیر در صدور پروانه ساخت، به ما اجازه داد روی فیلمنامه کار کنیم. این شیوه ماست. در طول پیش تولید ما فیلمنامه را تقویت می‌کنیم. اصلا روی متن یک نفره کار نمی‌کنیم.

503

کد خبر: 904169

وب گردی

وب گردی