وزیر علوم: جایگاه شانزدهم را در تولید علم در جهان کسب کردیم/ سرعت رشد علمی ما در دنیا دوم است

وزیر علوم با حضور در استودیوی بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما به سوال مجری مجله خبری پاسخ داد.


دکتر منصور غلامی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص نقشه جامع علمی کشور گفت: یکی از وظایف ما انجام و اجرای برنامه های مصوب قانونی است و یکی از برنامه هایی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد سند نقشه جامع علمی کشور است و با توجه به نیاز ضرورت دارد عملکردها را با وظایف تطبیق و پایش مستمر داشته باشیم.
وی افزود: در شاخص های علمی این اهداف را به خوبی محقق کردیم، از نظر علمی جایگاه شانزدهم را در تولید علم در جهان کسب کردیم، سرعت رشد علمی ما در دنیا دوم است و از نظر تولید مقالات رتبه بسیار خوبی در دنیا داریم؛ تعدادی از دانشگاه های کشورمان در بین ۵۰۰ و ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.
وزیر علوم با اشاره به محقق شدن بخشی از اهداف نقشه جامع علمی کشور گفت: بخشی از اهداف برنامه را محقق کردیم و بخشی از برنامه هم امید داریم قبل از پایان برنامه ششم توسعه محقق کنیم.
وی با اشاره به لزوم رابطه صنعت و دانشگاه گفت: باید دستاوردهای پژوهشی را در اختیار صنعت قرار دهیم تا از آن بهره برداری برای توسعه و پیشرفت و ارتقای تولید صورت گیرد که این نیازمند تعامل دوطرفه است.
غلامی تصریح کرد: عملکردهای علمی و پژوهشی نشان می دهد از طریق استارتاپ ها و تشکیل شرکت های دانش بنیان توانستیم بخش های قابل توجهی از دستاوردهای علمی و فناوری را در اختیار تولید و تبدیل دانش به ثروت قرار دهیم.
وی ادامه داد: ما تعداد زیادی شرکت دانش بنیان داریم که بیش از ۳۰۰۰ در کشور است که از این تعداد بیش از ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان فقط از طریق پارک های علم و فناوری شکل گرفته و تشکیل شدند.
وزیر علوم اظهار داشت: ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور است و بیش از ۱۸۶ مرکز رشد در کشور داریم که در تبدیل فناوری به ثروت موفق عمل کرده و بیش از ۵ میلیارد تومان فروش فناوری در نمایشگاه ها در سال گذشته انجام داده اند.
غلامی در خصوص توسعه کیفی آموزش عالی گفت: بحث کیفی سازی آموزش عالی باید در بروندادها و دانش آموختگان خودش را نشان دهد که از طریق تغییر در سرفصل ها، اصلاح سرفصل ها و ماموریت گرا کردن برخی از مراکز علمی صورت می گیرد.
وی افزود: در حال اجرای طرحی به نام ساماندهی مراکز آموزش عالی هستیم که با این طرح پراکندگی اساتید و مراکز علمی را کم کنیم و به سمت قطب های علمی و مراکز تخصصی هدایت کنیم.
وزیر علوم شاخصه دوم در کیفی سازی را زیرساخت های پژوهشی عنوان کرد و افزود: تقویت آزمایشگاه ها و تشکیل آزمایشگاه های مرکزی در دانشگاه ها که در حال اجراست و تعدادی از دانشگاه ها آن را طی کردند.
غلامی در خصوص موضوع حذف کنکور تاکید کرد: بحث حذف کنکور بین آموزش و پرورش، ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور و وزارت علوم مطرح است و هر زمان بخواهیم در کنکور به لحاظ سنجش و پذیرش تغییری دهیم این تغییر باید از آموزش و پرورش شروع شود و دانش آموزان در جریان قرار بگیرند.
وزیر علوم در خصوص تسهیلات رفاهی این وزارت خانه برای دانشجویان گفت: تمامی متقاضیان وام دانشجویی را در سال جاری توانستیم تحت پوشش قرار دهیم، تمام دانشجویان دکتری از لحاظ تامین وام مورد نیاز که به صورت ماهانه پرداخت می شود تحت پوشش قرار دادیم و همچنین وام های ضروری که علاوه بر وام های ماهیانه به دانشجویان پرداخت می شود.
منصور غلامی در پایان گفت وگو از سرمایه گذاری مناسب در حوزه خوابگاه ها و ارتقای کیفی خوابگاه های دانشجویی در سال آینده خبر داد.

کد خبر: 904170

وب گردی

وب گردی