اتکا به بودجه شهریه‌ ای در آینده دانشگاه آزاد اسلامی جایی ندارد

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توسعه‌ دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر کیفی‌سازی است و در مسیر توسعه علم و فناوری گام بر می دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد سبزوار، دکتر عبدالرسول پورعباس معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی ضمن شرکت در ششمین سمینار ملی آنالیز هارمونیک و کاربردها، در نشست صمیمی هیأت ‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار حضور یافت.

دکتر پورعباس در این نشست با اشاره به اینکه در عصر حاضر، دانشگاه‌های برتر دنیا، نه‌تنها تولیدکننده علم، بلکه فروشنده علم و فناوری نیز هستند، گفت: اتکا به بودجه شهریه‌ای در آینده دانشگاه آزاد اسلامی، جایی ندارد.

وی شرط رسیدن به چنین جایگاهی را تغییر زیرساخت‌ها و تحول در نظام آموزشی دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: پس از پشت سر گذاشتن دوران توسعه عمرانی و گسترش کمی امکانات دانشگاه، باید بر روی شاخص‌های دیگری همچون مدیریت نیروی انسانی و بهره‌وری بهینه از امکانات و پتانسیل‌ها در مسیر فروش فناوری تمرکز کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، نقش نیروی انسانی را در تحول نظام دانشگاه آزاد اسلامی، بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: کارکنان و اعضای هیأت‌علمی باید با دانشگاه عجین باشند و دانشگاه را از خود بدانند و در مسیر شکوفایی و تحول آن شریک باشند.

دکتر پورعباس با انتقاد از برون‌سپاری برخی خدمات دانشگاه، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند با هم‌اندیشی و بررسی امکانات و پتانسیل‌های خود، راه را برای بهره‌برداری بهینه از نیروهای مستعد، پژوهشگران و دانشجویان خود هموار کرده و در جهت اشتغال‌زایی و درآمدزایی حرکت کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در جهت هم‌افزایی بین واحدهای سراسر کشور گفت: یکی از نخستین اقداماتی که می‌تواند در این مسئله تأثیرگذار باشد، طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه برای کل واحدهای کشور است تا تمامی فرآیندهای این دانشگاه‌ها یکپارچه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، همچنین هم‌افزایی را لازمه استفاده بهینه از منابع و امکانات واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و گفت: در این دانشگاه و با توجه به امکانات خوبی که موجود است، می‌شود دست به تولید زد، زیرا همه چیز برمبنای علم و دانش بنا نهاده شده است.

دکتر پورعباس از دانشجو به‌عنوان یک سرمایه بزرگ انسانی یاد کرد و گفت: از انرژی مثبت و توان این سرمایه گرانبها می‌توان در جهت تولید فناوری، خدمت‌رسانی و تحول در جامعه بهره برد.

وی با بیان اینکه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، ردیف بودجه دولتی نداشته و به‌صورت اختصاصی اداره می‌شود، گفت: به همین منظور باید به سمت دانشگاه‌های نسل جدید که مبتنی بر دانش و تولید دانشگاهی با محوریت اقتصادی هستند، حرکت کنیم.

وی مجموعه مدارس سما را جزوی از پیکره دانشگاه آزاد اسلامی دانست و خاطرنشان کرد:‌ این مدارس می‌توانند به جای استفاده از نیروهای برون‌سازمانی برای تأمین ساختار خود، از پتانسیل انسانی مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بهره ببرند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان را یکی از اهداف آتی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و گفت: به همین منظور، دانشگاه‌های نسل چهارم در جهت تولید اشتغال برای دانش‌آموختگان خود حرکت خواهند کرد.

دکتر پورعباس خواستار بازنگری در قوانین دست و پاگیر و چابک‌سازی آن در جهت تسهیل فرآیندها در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی شد و گفت: همه زحمت‌کشان این مجموعه در منافع آن سهیم هستند و در این راستا، حرکت به سمت منابع جدید و هم‌افزایی دانشگاه آزاد اسلامی به سود تمامی فعالان این دانشگاه خواهد بود.

وی گام نهادن در مسیرهای جدید و اقدامات به‌ظاهر کوچک را لازمه شروع حرکت‌های بزرگ دانست و گفت: باید از کوچک‌ترین پتانسیل‌ها و امکانات دانشگاه در جهت بهره‌برداری بهینه و درآمدزایی بهره بُرد و نگاه‌های کهنه و سنتی به این مقوله را کنار گذاشت.

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه علم و فناوری گام بر می دارد

دکتر پورعباس همچنین در حاشیه ششمین سمینار ملی آنالیز هارمونیک و کاربردها در سبزوار با بیان اینکه علوم ریاضی را باید همگام با روش‌های نوین و تکنولوژی روز دنیا به کار بست، تحقق این امر در گرو حرکت آموزش و پرورش و تحولی نو در این حوزه است. حوزه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی می‌توانند به صورت مشترک در این راه گام بردارند و زمینه‌ساز حرکتی نو در استفاده بهینه از علوم ریاضی باشند.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به علم ریاضی به‌عنوان یکی از علوم پایه تأثیرگذار در اکثر رشته‌ها و حوزه فناوری، گفت: وجود درس ریاضی از سطوح ابتدایی آموزش و پرورش تا دروس تخصصی دانشگاهی، نشان از اهمیت آن می‌دهد.

معاون توسعه و منابع دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیش از قبول مسئولیت در دانشگاه آزاد اسلامی، در وزارت علوم مشغول فعالیت بوده است، گفت: در آن حوزه سعی شد با حرکت به سمت طراحی سوالات مفهومی، تحول اساسی در روش‌های یادگیری دانش‌آموزان صورت گرفته و به امر درک مفهومی، بیش از فرآیند تست‌زنی پرداخته شود.

دکتر پورعباس با اشاره به اینکه سبزوار از دیرباز، مهد علم و فرهنگ و معرفت بوده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان نیز از واحدهای بسیار خوب در سطح کشور است که توانسته امکانات و پتانسیل‌های خوبی فراهم کند.

وی با بیان اینکه توسعه‌ دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر کیفی‌سازی است، اظهار داشت: در سال‌های آینده به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم که همانا دانشگاه‌های اقتصادی، اجتماعی و علمی هستند و در مسیر توسعه علم و فناوری گام برمی‌دارند و بخش عمده‌ای از بودجه خود را با تولید و فروش فناوری به‌دست می‌آورند، حرکت خواهیم کرد.

کد خبر: 904275

وب گردی

وب گردی