نهادهای  غایب در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات را بشناسید/ نهاد ریاست جمهوری و شهرداری تهران در صدر غیرشفاف‌ها

با گذشت 8 ماه از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات هنوز نهادهایی چون سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نهاد ریاست جمهوری، شهرداری تهران، سازمان اداری استخدامی کشور، معاونت اجرایی رئیس جمهور و معاونت حقوقی رئیس جمهور، هنوز به این سامانه نپیوسته اند.

به گزارش ایسکانیوز، علی رغم گذشت 8 ماه از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات و به رغم تاکید مصوبه دولت و ابلاغ آن، نهادهای مهمی چون سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نهاد ریاست جمهوری، شهرداری تهران و کلانشهرها، سازمان اداری استخدامی کشور، معاونت اجرائی رئیس جمهور، معاونت حقوقی رئیس جمهور از مجموعه قوه مجریه که انتظار می رفت جزء اولین مجموعه های متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باشند هنوز به سامانه نپیوسته اند البته زیر مجموعه های قوه مقننه و قوه قضائیه نیز همچنان نسبت به اتصال به سامانه بی تفاوت هستند.

با اتصال 25 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، روند اتصال دستگاهها و نهاد ها به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شتاب گرفت و به 176 دستگاه رسید اما در این میان از شهرداری های کل کشور ، تنها سه شهرداری اصفهان، کرج و کرمانشاه به سامانه وصل شده اند.

بر اساس بخش گزارشات سامانه foia.iran.gov.ir، به طور کلی یک هزار و 281 درخواست در سامانه ثبت شده که از این تعداد به یکهزار و 98 درخواست پاسخ داده شده است. میانگین پاسخگویی دستگاهها به درخواستهای مردمی 86 درصد در سامانه ثبت شده است.

با توجه به درخواستها و مطالبات مردمی، وزارت کشور با 133 درخواست و پاسخگوئی به 130 درخواست، بانک مرکزی با 91 درخواست و پاسخگوئی به 90 درخواست، وزارت امور اقتصاد و دارائی با 88 درخواست و پاسخگوئی به 87 درخواست و وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی با 85 درخواست و پاسخگوئی به 83 درخواست در صدر دستگاههای پاسخگو به مطالبات مردمی قرار دارند. همچنین تعداد 105 شکایت مردمی به ثبت رسیده است که از این میان تنها به نیمی از این شکایات یعنی حدود 52 شکایت پاسخ داده شده است.

سازمان برنامه و بودجه از 62 درخواست تنها به 11 مورد، مجلس شورای اسلامی از 22 درخواست به 5 درخواست، ، جمعیت هلال احمر از 6 درخواست به 2 درخواست، استانداری کرمان از 3 درخواست به یک درخواست و استانداری لرستان از 3 درخواست به یک درخواست پاسخ داده اند.

این در حالی است که استانداری خوزستان، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان امور سینمایی، استانداری گیلان، استانداری کردستان، استانداری کرمانشاه، استانداری ایلام، استانداری کهکیلویه و بویر احمد، وزارت ورزش و جوانان، استانداری گلستان، سازمان اقتصادی کوثر، بانک کشاورزی، دبیرخانه رسیدگی به مساجد و بانک ملت نسبت به درخواستها و مطالبات مردمی مرتبط با مجموعه های خود بی توجه بوده اند.

سازمان تامین اجتماعی، زیر مجموعه های وزارت آموزش و پرورش، برخی زیر مجموعه های وزارت کشور از جمله شهرداری تهران و استانداریها، شهرداریهای کلانشهرها هنوز هم در پیوستن به مصوبه دولت بی تفاوت بوده و همچنان نپیوستن آنها در هاله ای از ابهام مانده است.

502

کد خبر: 904288

وب گردی

وب گردی