۳۵۰ هزار بشکه؛ ظرفیت تولید نفت در میدان‌های مشترک غرب کارون و آذر

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره اولویت‌های توسعه‌ای این شرکت در منطقه غرب کارون توضیح داد و گفت: هم اکنون از میدان‌های مشترک غرب کارون و میدان آذر، روزانه بالغ بر ۳۵۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نورالدین شهنازی‌زاده در گفت‌وگو با نشریه Oil & Gas به تشریح برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مهندسی و توسعه نفت پرداخت و در پاسخ به این پرسش که اولویت‌ این شرکت برای توسعه در بخش بالادستی چیست، گفت: اولویت‌ ما بر توسعه میدان‌های مشترک متمرکز است. بزرگ‌ترین‌ میدان‌ها در غرب کارون قرار دارند که در میان آنها یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی و یاران شمالی و جنوبی، نقش اصلی را ایفا می‌کنند. یک میدان اولویت‌دار دیگر، میدان آذر است که در استان ایلام قرار دارد. هم اکنون از این میدان‌ها حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌شود و هدف این است که تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی این رقم را به ۳۸۰ هزار بشکه برسانیم.

شهنازی‌زاده درباره میدان آزادگان توضیح داد: آزادگان شامل چهار مخزن متفاوت می‌شود که عبارتند از ساختارهای سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان. طبق مطالعات، ذخایر نفت درجای این میدان بیش از ۳۰ میلیارد بشکه است. هدف این است که این میدان‌ را طبق قراردادهای جدید با شرکت‌های نفتی بین‌المللی توسعه دهیم. شرکت مهندسی و توسعه نفت از شرکت‎های نفتی بین‌المللی برای حضور در مناقصه توسعه میدان آزادگان دعوت کرده است. برنده با شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی در قالب شرکت پروژه مشترک، کنسرسیومی تشکیل می‌دهد. مذاکرات ادامه دارد و ما در مراحل نهایی آماده‌سازی ضمایم مربوطه هستیم. این میدان با استفاده از فناوری‌های ازدیاد برداشت توسعه می‌یابد تا تولید آن به حداکثر برسد.

به گفته او، برنامه توسعه مهم دیگر، میدان یادآوران است که همانند آزادگان، شامل چهار مخزن در یک ساختار واحد است و این میدان نیز بیش از ۳۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا دارد و تولید آن اکنون ۱۱۰ هزار بشکه در روز است. میدان یاران هم به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که قرار است در قالب یک میدان توسعه یابند. میدان یاران یک مخزن اصلی در ساختار سروک دارد و اکنون روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت از آن برداشت می‌شود، اما با استفاده از فناوری‌های ازدیاد برداشت قرار است تولید آن در سال ۲۰۱۸ میلادی به بیش از ۴۵ هزار بشکه در روز برسد. میدان دارخوین که آن هم در غرب کارون است، شامل سه مخزن ایلام، سروک و فهلیان می‌شود. فازهای نخست و دوم پروژه از سوی شرکت ایتالیایی انی توسعه یافت و برای عملیات تولیدی به شرکت نفت و گاز اروندان تحویل داده شد.

برای توسعه دو مخزن دیگر دارخوین و همچنین بخشی کوچک‌تر از فهلیان، مذاکرات با شرکت‌های نفتی بین‌المللی ادامه دارد. این توسعه، فاز سوم خواهد بود که با استفاده از تازه‌ترین فناوری‌های ازدیاد برداشت به منظور افزایش تولید میدان در دستور کار قرار می‌گیرد.

شهنازی‌زاده به میدان آذر هم اشاره کرد و گفت: تولید اولیه این میدان در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۵ هزار بشکه در روز بود که در نوامبر سال ۲۰۱۷ به ۳۰ هزار بشکه در روز رسید و هدف این است که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تولید آن به ۶۵ هزار بشکه در روز برسد. برای توسعه بیشتر میدان و افزایش تولید آن به ۱۰۰ هزار بشکه در روز با استفاده از فناوری‌های ازدیاد برداشت، مذاکراتی با شرکت‌های نفتی بین‌المللی و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی در جریان است. در همین منطقه، میدان چنگوله را داریم که شباهت‌هایی با میدان آذر دارد. درباره این میدان نیز مذاکراتی با شرکت‌های نفتی بین‌المللی و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی در جریان است.

او ادامه داد: در خلیج فارس، ما برای توسعه میدان گازی کیش برنامه داریم که از ۶۶ تریلیون فوت مکعب (معادل یک تریلیون و ۸۷۰ میلیارد متر مکعب) ذخایر گاز درجا برخوردار است. توسعه این میدان به چند فاز تقسیم می‌شود که هر یک برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب (۲۸ میلیون متر مکعب) گاز طراحی شده‌اند. عملیات زیرسطحی فاز اول با حفر ۱۹ چاه تقریبا تکمیل شده و خطوط گاز در حال عملیات هستند. یک میدان فراساحلی دیگر که باید توسعه داده شود، میدان فردوسی است و برای توسعه میدان‌های خشکی کوه موند و زاغه نیز مذاکراتی با شرکت‌های نفتی بین‌المللی در جریان است.

این مقام مسئول با بیان این‌که هدف اصلی شرکت مهندسی و توسعه نفت، افزایش ضریب برداشت میدان‌ها با استفاده از فناوری‌های ازدیاد برداشت است، افزود: ایران در این میدان‌ها از فناوری‌های سنتی استفاده کرده است.

نفت میدان‌های غرب کارون از نفت سبک به نفت بسیار سنگین تغییر کرده و در این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. ما به مدیریت بهینه مخازن برای این میدان‌ها نیاز داریم.

او با بیان این که در میدان یاران شمالی از روش‌های ازدیاد برداشت استفاده می‌کنیم و به این منظور تامین ۱۰ پمپ برای افزایش ظرفیت تولید در این میدان در دستور کار قرار دارد، افزود: گام اصلی را کنسرسیوم توسعه‌دهنده در قالب قراردادهای جدید نفتی برمی‌دارد که به زودی این قرارداد برای میدان یاران امضا می‌شود.

شهنازی‌زاده یادآور شد: الگوی قراردادهای جدید نفتی بسیار منعطف‌تر از قراردادهای بیع متقابل و برای پیمانکاران جذاب‌تر است. این یک قرارداد برد-برد است که هم امکان استفاده از روزآمدترین فناوری‌های ازدیاد برداشت را برای ما فراهم می‌کند و هم به منافع شرکت‌های طرف قرارداد توجه دارد.

402

کد خبر: 904397

وب گردی

وب گردی