فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه آغاز به کار کرد

فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در منطقه ۱۲ افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین گشایش فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه همزمان با دهه فجر با حضور محمود صلاحی رییس و حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور رییس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، سید علیرضا فاطمیان‌پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ و محمد علی قندهاری‌نیا معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۲ از حاضران در این آیین افتتاحیه بودند.

حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با گرامی‌داشت ایام فاطمیه و دهه فجر گفت: مانند خیلی از کارهایی که دیر به فکر آن افتادیم، این فرهنگ‌سرا هم دیر راه‌اندازی شد. پژوهش‌های گسترده‌ای در حوزه نهج‌البلاغه انجام شده، ولی تا امروز محلی برای ارائه این دستاوردها وجود نداشت. همان‌طور که در سازمان فرهنگی هنری فرهنگ‌سرای قرآن داشتیم، تأسیس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه نیز لازم بود.

وی افزود: اساس کار این فرهنگ‌سرا تبیین این کتاب مهم برای شهروندان است، البته کارهای پژوهشی و تخصصی نیز جریان خواهد داشت. امیدوارم چنین مجموعه‌هایی بتوانند تاثیرات مثبتی در سبک زندگی و فرهنگ عمومی شهروندان داشته باشد و شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور رییس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه نیز سخنران بعدی بود و عنوان کرد: هر جامعه‌ای بر اساس یک فرهنگی حرکت می‌کند و اگر آن فرهنگ کامل باشد، جامعه به سمت پیشرفت می‌رود. کتاب نهج‌البلاغه از کتاب‌های بی‌نظیر حدیثی ماست که باید قدر آن را بدانیم و این کلمات بعد از ۱۴۰۰ سال با وجود همه تحولات، همچنان زنده است و نمی‌توان عظمت آن را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: امام راحل با آینده‌نگری حمایت کردند تا ۱۷ کنگره داخلی و بین‌المللی در این حوزه برگزار شود و بنیاد نهج‌البلاغه تا کنون بیش از ۲۰۰ کتاب درباره این کتاب شریف به چاپ رسانده است. علی (ع) حقیقتی فراتر از اندیشه بشری است و در بنیاد نهج‌البلاغه کلمات و سخنان ایشان را جست‌وجو کردیم و در ۳۰ مجلد چاپ کردیم که امروز جهان نیازمند این سخنان است.

رییس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با بیان اینکه نهج‌البلاغه کتابی است که باید درباره آن کار تبلیغی و ترویجی انجام دهیم، گفت: در جهانی که ابرقدرت‌ها به ملت‌های مختلف جنگ تحمیل می‌کنند، باید سخنان حضرت علی (ع) درباره صلح و برادری را نشر داد. نهج‌البلاغه کتاب زندگی روزمره نه تنها مسلمانان و شیعیان، بلکه کتاب زندگی هر انسانی است.

وی در پایان گفت: خوشحالیم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به این کتاب مهم توجه کرده و این فرهنگ‌سرا آغاز به کار می‌کند. این را توفیق بزرگی می‌دانم و امیدوارم بستر رشد در این زمینه فراهم شود. باید این محتوای ارزشمند را در اختیار جوانانمان قرار دهیم و در راه گسترش نهج‌البلاغه اقدامات اساسی کنیم تا یک نسل مؤمن بتواند نمونه جامعه علوی را به جهان معرفی کند.

صلاحی: نهج‌البلاغه دومین کتاب مهم ماست
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنران پایانی این نشست بود که درباره اهمیت نهج‌البلاغه گفت: بدون شک در جهان هستی بالاترین کتاب قرآن است. سالی ۸ میلیون کتاب در جهان منتشر می‌شود و بهترین این کتاب‌ها از آغاز تا پایان خلقت، قرآن است. اما چقدر با آن مأنوس هستیم؟ بعد از قرآن و با فاصله زیاد، نهج‌البلاغه دومین کتاب مهم ماست و کتابی بالاتر از این دو کتاب سراغ نداریم. همان طور که نخستین شخص جهان پیامبر اکرم (ص) و دومین شخص امیرالمؤمنین (ع) است. علی (ع) تقسیم‌کننده بهشت و جهنم و میزان در روز حساب است.

وی اضافه کرد: در سازمان فرهنگی هنری فرهنگ‌سرای قرآن داشتیم که تلاش‌هایی هم کرده‌اند، ولی فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه نداشتیم و لازم بود جایی برای این منظور داشته باشیم. تأسیس این فرهنگ‌سرا در منطقه ۱۲ از این جهت اتفاق خوبی است که حوزه‌های علمیه متعددی در این منطقه واقع شده‌اند. حجت‌الاسلام محمود صنیعی تهرانی استاد حوزه علمیه و دانشگاه نیز ریاست این فرهنگ‌سرا را به عهده می‌گیرند که برای وی آرزوی توفیق دارم.

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر نخعی عنوان کرد: این فرمان از باارزش‌ترین متون درباره حقوق بشر است و در سازمان ملل متحد نیز مطرح شده است. این فرمان از همه بحث‌هایی که در سال‌های بعد درباره حقوق بشر مطرح شده، جلوتر است. ایشان در این نامه، مردم را به دو دسته برادران دینی و کافران تقسیم کرده‌اند و دستور داده‌اند باید به هر دو دسته خدمت کرد. حقوق بشر بالاتر از این سراغ دارید؟

وی در پایان گفت: از مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ برای راه‌اندازی این فرهنگ‌سرا تشکر می‌کنم و از آقای صنیعی می‌خواهم همه تلاشش را در این فرهنگ‌سرا به کار ببندد تا بتوانیم عقب ماندگی‌مان در این سال‌ها را جبران کنیم. از همه مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری نیز سپاسگزارم و امیدوارم در راه اعتلای فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه بکوشند.

اجرای سرود انقلابی توسط کودکان بخش دیگری از این مراسم بود. همچنین پیش از این آیین افتتاحیه، رییس سازمان فرهنگی هنری به همراه مدیران و معاونان این سازمان، کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه را افتتاح کردند و مقرر شد با تکمیل کتاب‌ها، این کتابخانه به مرجع تخصصی کتاب‌های حوزه نهج‌البلاغه تبدیل شود.

فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه که به عنوان سی و پنجمین فرهنگ‌سرای پایتخت افتتاح شد، در خیابان ری، نرسیده به میدان قیام، بوستان کوثر واقع شده است.

502

کد خبر: 904401

وب گردی

وب گردی